עבור לתוכן העמוד
Menu

"המסר" לא הועבר – איראן נכשלה בשיגור לוויין ; "משקיעים בטילים במקום בלחם"

המשטר מבטיח כי לווין נוסף ישוגר בקרוב • זעם בציבור האיראני על בזבוז הכסף

איראן נכשלה בשיגור הלוויין "פיאם" Payam (מסר) לחלל. מוחמד ג'ואד אזרי ג'הרומי, (Mohammad Javad Azari Jahromi) שר התקשורת וטכנולוגיות מידע, אשר נכח במקום השיגור יחד עם כל ראשי תוכנית החלל בהווה ובעבר וחוקרי חלל איראנים נוספים, צייץ מוקדם כי הטיל האיראני לשיגור הלוויין "פיאם", "לא הצליח להגיע למהירות המתאימה בשלב השלישי, למרות שהוא צלח את שני השלבים הראשונים של השיגור". הוא הביע בטחון כי הלוויין "דוסתי"  (ידידות) יצליח להגיע למסלולו בחלל, אם כי לא ציין מתי ישוגר[1].

הניסיון לשגר את הלוויין "פייאם"  בוצע באמצעות טיל  שיגור סימורג Simorgh)")) שעוצב פותח  ופותח על ידי משרד ההגנה האיראני ( הטיל נקרא על שם הציפור המיתולוגית מספר המלכים " Shahnameh " – יצירת המופת של המשורר האיראני פרדוסי). תחילה אמור היה הלוויין להיות משוגר על קבלן חיצוני שביטל.

לקריאה נוספת:

התייחסות איראנית ראשונה לפרשת הריגול

צאלחי : פעילות הגרעין בכור המים הכבדים באראכ נמשכת

דובר משה"מ: לא הועבר כל נשק לסוריה בטיסות "מאהאן אייר"

"פיאם" הינו מיקרו-לוויין במשקל 100 ק"מ פרי פיתוח כמה פקולטות באוניברסיטה הטכנולוגית אמיר כביר (Amir kabir University of Technology) בטהראן. תכליתו העיקרית הייתה לנטר זיהום אוויר, מים, ארכיאולוגיה  ושרפות ענק וכן כמה יישומים חקלאיים נוספים. הוא היה אמור לרחף בגובה 500 ק"מ ולהישאר במסלולו בין שנתיים לשלוש שנים.

כלי תקשורת איראניים ודוברים שונים טענו כי למרות שהלוויין הגיע לגובה הנדרש והצליח לתקשר עם תחנת הקרקע מנוע השיגור נכשל בשלב ההאצה ולא הגיע למהירות הדרושה כדי להכניסו למסלול סביב כדור הארץ והוא ככל הנראה התרסק באוקיאנוס ההודי.

בעקבות כישלון הניסוי כתב  ג'הרומי בחשבון האינסטגרם שלו לשר ההגנה, אמיר ח'אתמי  :

"ציפור  הסימורג (המיתית)  האיראנית המופלאה והקסומה נסקה אל על בשאגה. למרות שנכשלנו בהעברת המסר (פיאם – שם הלוויין שהתרסק בשיגור)..הסימורג נשאה את מסר העוצמה האיראנית"[2]

 

View this post on Instagram

 

. برادرم امیر حاتمی عزیز، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سیمرغ ایرانی، با شکوه و عظمت امروز غرید، "پیام" فضایی ما، شاید در ظاهر به سرانجام نرسید، اما "سیمرغ" خود پیام اقتدار ملت ایران بود. به نوبه خودم از تلاشهای مجاهدانه حضرتعالی و همکارانتان تشکر میکنم. اطمینان دارم با تجربه امروز، فردا توانمندتریم. محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۵/دیماه/۱۳۹۷

A post shared by Mohammad Javad Azari Jahromi (@azarijahromi) on

 

 

"משקיעים בטילים במקום בלחם"

בתגובה לדברי ג'הרומי  מספר גולשים ברשתות החברתיות מחו  על בזבוז הכספים בתוכנית הלוויינים האיראנית וכן שאלו אם מדובר היה בניסוי טיל שיגור מדוע ל"בזבז" עליו את הלוויין היקר.

חלקם הגדירו את השיגור כ"סרט קומי המעמד לאוסקר" , אחרים קבלו האם נפתרו כל הבעיות ולאף אחד (מאזרחי איראן) אין בעיות פרנסה והם חיים ברווחה מושלמת. גולש אחר כתב :" השר הצעיר חושב אמנם שאנו נשמח עם שיגור לוויין… הו אחי, אנחנו נשמח שכל חברי הממשלה וחברי המג'לס יהיו בתוך הלוויין  ובתוך טיל השיגור".

כמה גולשים כתבו ברוח סיסמאות שהושמעו לאחרונה במהלך ההפגנות ": "הפרשה (המשטר האסלאמי)  נגמרה נגיע לסילוק המשטר ואתה (שר התקשורת)  גם תועמד לדין ונקבל בחזרה את איראן.. . אתה כלבלב בסיג'י אנחנו ראויים לטוב יותר, כתב של ה-BBC (עלי המדאני) בשפה הפרסית כתב הוד מעלתך מדבר ללא הרף על שקיפות לכן זכותי לדעת מה הייתה עלות סכום הלוויין וטיל השיגור עבור האזרח האיראני …למה – דווקא ערב ציון 40 שנות מהכה המשטר משקיע בטילים ולא בלחם"[3]

יש עוד לוויינים בקנה

דוקטור מרתצ'א ברארי ( (Morteza Barari ראש ארגון החלל של המדינה אישר כי לוויין נוסף, בשם "דוסתי" Dousti (ידידות) ישוגר לחלל באמצעות טיל שיגור לוויני מתוצרת איראן. הוא הוסיף כי איראן  עוסקת עתה בהשלמת בנייתם של כמה לוויינים נוספים: ט'פר Zafar, נאהיד 2 Nahid-2 לאחר שבמלאכת הרכבתן של לוויין בשם נאהיד 1 Nahid-1 כבר הושלמה והוא  מוכן לשיגור. לדברי ברארי, "דוסתי" הורכב באוניברסיטת הטכנולוגית של שריף (Sharif University of Technology) מהמובילות בתחומה באיראן,  ומשקלו 50 קילוגרם. לאחרונה בוצעו הניסויים האחרונים והכוונה הייתה להציבו בגובה של -250 עד 350 קילומטרים סביב כדור הארץ.

לדברי ראש ארגון החלל האיראני, לוויינים שמשקלם עד 50 קילוגרם, ואמורים להתייצב בגובה של 250 עד 350 קילומטרים מעל כדור הארץ, יישלחו ע"י הטיל "ספיר" Safir (שגריר) ואילו לוויינים כבדים יותר שמשקלם נע בין 100   עד 200 קילוגרם ואמורים להישלח עד גובה של 500 קילומטרים בחלל, ישוגרו באמצעות הטיל "סימורג'"

ראש ארגון החלל האיראני הדגיש כי חרף חוסר ההצלחה של השיגור הוא מהווה ניסיון מוצלח עבור איראן ויש להתייחס אליו כעוד צעד אחד קדימה בדרך קידום תכניות החלל ולהשגת "פתרונות מתאימים לבעיות שהובילו לחוסר  ההצלחה של היום". לדבריו, השיגור העניק אומץ להמשיך ולבנות לוויינים וטילי שיגור נוספים ומתקדמים יותר.

הוא הדגיש כי לוויין "פיאם" במקור היה צריך להיבנות במסגרת שיתוף פעולה בין איראן למדינות אחרות, אך לאחר שבשנת 2012 (בעת הנשיאות של מחמוד אחמדינג'אד) התברר, כי אף מדינה לא  מוכנה לשתף פעולה בפרויקט זה, החליט הצוות האיראני להישען אך ורק על היכולות עצמאיות מבית[4].

השיגורים – הפרת החלטות מועבי"ט

יודגש, כי החלטה 2231 של מועצת הביטחון (מיולי 2015) שאשרה את הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, קוראת לה לא לנקוט בשום פעילות הקשורה לטילים בליסטיים העלולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. איראן מצידה טוענת כי טילי השיגור בהם היא משתמשת הגם שהם כוללים טכנולוגיות דומות, מפותחים אך ורק לטובת תוכנית החלל של איראן. ב-3 בינואר הזהיר מייק פומפאו את איראן מפני שיגור לוויינים לחלל בניגוד להחלטת מועבי"ט :

The Iranian Regime’s Ministry of Defense has publicly announced plans to launch three Space Launch Vehicles (SLV) in the coming months. Such actions would once again demonstrate Iran’s defiance of UN Security Council Resolution (UNSCR) 2231, which calls upon the Iranian regime not to undertake any activity related to ballistic missiles capable of delivering nuclear weapons. This action includes launching SLVs, which incorporate technology that is virtually identical to that used in ballistic missiles, including in intercontinental ballistic-missiles (ICBMs). An ICBM with a range of 10,000km could reach the United States.

(…)

The Iranian regime is the world’s foremost state sponsor of terror and has proliferated missiles and related technology to its proxies around the Middle East, further flouting UNSCR 2231. The United States will not stand by and watch the Iranian regime’s destructive policies place international stability and security at risk. We advise the regime to reconsider these provocative launches and cease all activities related to ballistic missiles in order to avoid deeper economic and diplomatic isolation[5].

לא זקוקים לאישור של אף אחד

ערב שיגור הלוויין אמר נשיא איראן רוחאני במספר הזדמנויות, כי בימים הקרובים תשגר איראן שני לוויינים לחלל והדגיש כי הלוויינים והמשגרים הם מתוצרת איראן ומשמשים למטרות מחקר בלבד. ההכנות לשיגור דווחו בכלי תקשורת שונים שהציגו תמונות המצביעות על ההכנות לשיגור[6]. דוברים איראנים שונים ובהם גם שר התקשורת ג'הרומי אמרו כי איראן אינה מחכה לאישור מאף אחד כדי להמשיך ולפתח את תוכנית החלל שלה, אם מישהו אומר  שאיראן אינה יכולה לפתח את תוכנית החלל שלה אני משיב לו – אתה מדבר שטויות, אנו לא זקוקים לאישור של אף אחד"[7].

 

[1] https://twitter.com/azarijahromi/status/1085018942479978498 ; https://twitter.com/azarijahromi/status/1085025731095248896

[2] https://www.instagram.com/p/BspdDZMgNjU/?utm_source=ig_web_copy_link

[3] https://twitter.com/BBCHamedani/status/1084772545696534530

[4] https://tinyurl.com/ybad7f9w

[5] https://www.state.gov/secretary/remarks/2019/01/288312.htm

[6] https://edition.cnn.com/2019/01/08/politics/iran-satellite-launch-pompeo/index.html

[7] https://en.mehrnews.com/news/141281/Iran-does-not-await-any-country-s-permission-to-develop-peaceful