עבור לתוכן העמוד
Menu

הממשל חושש מהסלמה בעת ביקור ביידן

האירועים האלימים בסוף השבוע בג'נין  וברצועת עזה מעוררים חששות בממשל ביידן ובדרג המדיני בישראל כי ארגוני הטרור זוממים להסלים את המצב הביטחוני לקראת ביקור הנשיא האמריקני באזור • גם לאיראן יש אינטרס להביא להסלמה במהלך ביקור הנשיא ביידן כדי לנסות ולסכל הקמת ברית צבאית ערבית ישראלית בחסות אמריקנית

האירועים בסוף השבוע בג'נין ובגבול רצועת עזה מעוררים חששות בממשל ביידן ובדרג המדיני בישראל כי ארגוני הטרור עלולים ליזום הסלמה במצב הביטחוני לקראת ביקורו של השניא ביידן באזור.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בסוף השבוע שעבר הייתה תקרית בעיר ג'נין שבמהלכה נהרגו 3 מחבלים ועוד 8 נפצעו בהתקלות עם כוח צה"ל, שנכנס לעיר כדי לאתר אמצעי לחימה.

התקרית עוררה את חמתו של יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, אשר כבר הבהיר קודם לכן לשר החוץ האמריקני בלינקן בשיחת טלפון וגם לברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני שהגיעה לרמאללה כדי להכין את ביקור הנשיא ביידן בבית לחם, כי המצב הזה לא יכול להימשך מבלי תגובה פלסטינית על ההסלמה הישראלית.

לשכתו של יו"ר הרש"פ פירסמה הודעת גינוי לפעולת צה"ל בג'נין. בהודעה שפירסמה היא האשימה את ישראל ב"אחריות להסלמה המסוכנת שתוביל את האיזור לפיצוץ", וכי האירוע התרחש לפני ביקור ביידן "במסגרת הניסיון לברוח מכל התחייבות מדינית".

הפעולה של צה"ל בעיר ג'נין מעוררת זעם רב ברחוב הפלסטיני, כל הפלגים הפלסטינים גינו אותה והבטיחו נקמה בישראל.

התגובה המיידית לא איחרה לבוא מרצועת עזה, רקטה שוגרה לעבר העיר אשקלון אך יורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל".

בתגובה תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי מטרות של חמאס ברצועת עזה.

שר הביטחון בני גנץ הורה בעקבות ירי הרקטה להקפיא את החלטת מערכת הביטחון להגדיל את מספר העובדים מרצועת עזה בישראל ב-2000 נוספים.

נראה כי ארגוני הטרור מנצלים את חולשתה של הקואליציה כדי ליצור משוואה חדשה "ג'נין-רצועת עזה" שבה כל חיסול של מחבלים בג'נין ייענה בירי רקטות מהרצועה לעבר ישראל.

ארגוני חמאס  והג'יהאד האסלאמי זכו לביקורת קשה ברחוב הפלסטיני על כך שלא תקפו את ישראל ברקטות במהלך צעדת הדגלים ב"יום ירושלים" בחודש שעבר, זאת למרות הבטחותיהם לתגובה חריפה, ונראה כי עתה הם מנסים ליצור כללי משחק חדשים מתוך הנחה שישראל תכיל את המצב בגלל שבריריות המצב הפוליטי ובגלל שאינה מעוניינת בהסלמה לקראת ביקור הנשיא ביידן בחודש הבא.

ברש"פ שוב מדברים על יישום החלטות המועצה המרכזית של אש"פ להשעות את ההכרה בישראל ואת התיאום הביטחוני עמה, אולם ההערכה היא ההנהגה הפלסטינית לא תנקוט בשום מהלך כוחני   שעלול להעיב על ביקור הנשיא ביידן בישראל וברש"פ ב-13 ביולי.

צפיות גבוהות ברש"פ מביקור ביידן

למרות שביקור הנשיא ביידן יתקיים בעוד כחודש ימים, הממשל מקיים מגעים תכופים  כבר עתה עם בכירים בישראל וברש"פ כדי להבטיח שקט ביטחוני בזמן הביקור.

הרש"פ הבטיחה לממשל האמריקני כי תעשה כל מה שביכולתה למנוע הסלמה, אבל צריך לזכור שהיא איבדה את השליטה על העיר ג'נין והכפרים שמסביבה והיא הפכה ל"בירת הטרור" בגדה שבה יש מאות מחבלים חמושים ואלפי כלי נשק בלתי חוקי עם מוטיבציה לנסות לחדור לשטח ישראל ולבצע פיגועים בערים הראשיות.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי הרש"פ הבהירה לממשל כי יש לה ציפיות רבות מביקור הנשיא ביידן וכי מעבר לדרישתה שיעמוד בהבטחותיו המדיניות בנושא פתיחת הקונסוליה האמריקנית והוצאת אש"פ מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית, היא מצפה לסיוע כספי מסיבי שיוציא אותה ממצוקתה הכלכלית הקשה ומניעת קריסתה.

ממשל ביידן וישראל הפעילו בחודשים האחרונים לחץ על האיחוד האירופי לחדש את הסיוע הכספי השנתי לרש"פ בסך 600 מיליון יורו, הלחץ נשא פרי ובשבוע שעבר הודיע האיחוד האירופי על העברת הסיוע הכספי לרש"פ לשנת 2021, הסיוע האירופי לרש"פ הופסק בגלל ההסתה בתכניות הלימודים של הרש"פ.

ישראל מצדה רוצה לנצל את ביקור הנשיא ביידן כדי לבסס את הברית הערבית-ישראלית נגד איראן.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-17 ביוני כי המשלחת האמריקנית בראשות ברברה ליף שביקרה בישראל וברש"פ בשבוע שעבר ביקשה מישראל ומהרש"פ "להימנע מפרובוקציות" ולהפסיק את ההסתה כדי שביקור הנשיא ביידן יעבור בשקט.

בכירי הרש"פ הבטיחו לברברה ליף למנוע פיגועים במהלך ביקורו של הנשיא בייד, שאמור להכריז במהלך הביקור על חידוש הסיוע הכספי למערכת הבריאות הפלסטינית במזרח ירושלים בסך עשרות מיליוני דולרים, הסיוע הזה הופסק בזמנו על ידי ממשל טראמפ.

ממשל ביידן ביקש מישראל להימנע מכל צעדים בגדה או במזרח ירושלים שיכולים ליצור מתיחות עם הפלסטינים כמו הריסת בתים או הרחבת הבנייה בהתנחלויות עד לאחר הביקור.

לקראת הביקור הודיעה מערכת הביטחון הישראלית על שורה של הקלות לפלסטינים, הגדלת מספר הפועלים מרצועת עזה העובדים בישראל מ-12 אלף ל-14 אלף פועלים והגדלת מספר הפועלים הפלסטינים מהגדה העובדים בישראל ב-20 אלף פועלים נוספים, בכך יגיע מספר הפועלים תושבי הגדה העובדים בישראל ל-120 אלף איש.

במערכת הביטחון אומרים כי הצעדים האלה יתרמו לחיזוק הכלכלה הפלסטינית ויפחיתו את המוטיבציה לפיגועים, במקביל מחזק צה"ל את אבטחת קו התפר וסגירת הפרצות בגדר ההפרדה שנוצלו לחדירה לישראל לביצוע פיגועים.

אבל, בסופו של דבר, ישראל איננה יכולה להפסיק את הפעילות שלה למניעת טרור מאזור ג'נין בגלל ריבוי ההתראות המודיעיניות על פיגועים, היא לא יכולה להתחייב שבמהלך הפעילות של צה"ל לא יהיו נפגעים פלסטינים,  לחמאס ולג'יהאד האסלאמי יש אינטרס להכשיל את ביקורו של הנשיא ביידן באזור וגם לאיראן אשר רוצה למנוע הקמת קואליציה צבאית ערבית-ישראלית נגדה בחסות אמריקנית, זהו מתכון שבהחלט עלול להביא  להסלמה ביטחונית לקראת ביקור הנשיא ביידן באזור ובמהלכו.