עבור לתוכן העמוד
Menu

הממשלה החדשה באיראן : מדיניות אזורית אסרטיבית ועמידה איתנה מול המערב

הממשלה מסונכרנת עם סדר היום של המנהיג • מינוי של שר החוץ כנייר לקמוס להמשך המדיניות של איראן

הפרלמנט (מג'לס) האיראני אישר את רשימת השרים שהציג בפניו הנשיא אבראהים ראיסי (למעט המועמד לתפקיד שר החינוך). מרבית השרים נחשבים שמרנים, חלקם נתונים ברשימת הסנקציות של הממשל האמריקני ומואשמים בטרור בינלאומי-דוגמת אחמד וחידי, שר הפנים, שכהן כשר ההגנה בממשלתו של אחמדינז'אד ומבוקש על חלקו בפיצוץ בבניין AMIA בארגנטינה (1994) והפרת זכויות אדם. לתפקיד שה"ח נבחר אמיר עבד אלאליהיאן, המקורב למשה"מ וכהן בתפקידי מפתח ומשימות מיוחדות במשרד החוץ האיראני בעיקר בהקשרים אזוריים, יחד עם זאת הוא גם פעל מאחורי הקלעים למגעים בעומאן שהכשירו את הקרקע להסכם הגרעין ב-2015 ובמגעים מול ארה"ב לייצוב עיראק (2007) ומחזיק בעמדות שמרניות הקרובות לאלו של מנהיג איראן.

ממשלה שמרנית הקשובה למנהיג

הרכב ממשלתו השמרני של ראיסי משקף אל נכון שינוי מפליג במדיניותה הצפויה של איראן בזירה האזורית והבינלאומית. "הכיבוש" של השמרנים את הרשות המבצעת השלים למעשה את השתלטותם על כלל מוקדי השלטון (הממשלה, הפרלמנט והרשות השופטת) והותיר את מחנה הרפורמה מחוץ לתהליכי קבלת ההחלטות ומוקדי הכוח באיראן להוציא, אולי, הרחוב האיראני.

מרבית השרים שאושרו מזוהים עם המחנה וחלקם אף כהן בממשלתו של אחמדינז'אד. השמועות, לאחר ניצחונו בבחירות, לפיהן ימנה ראיסי שרים המזוהים עם מגוון זרמים פוליטיים , ואולי אף ישאיר בתפקיד מספר שרים, שכיהנו בממשלתו היוצאת של רוחאני, התבדו. רשימת השרים ואנשי לשכתו של ראיסי מעידה גם, כי הוא לא נרתע לבחור באנשים ידועים לשמצה שזכו לביקורת ציבורית רבה לתפקידים חשובים דוגמת ג'וואד אוג'י (Owji Javad ) שר הנפט, שהיה סגן שר הנפט בתקופת נשיאות מחמוד אחמדינג'אד ונשא גם בעבר תפקיד בכיר ב"קרן המדוכאים", סביבו פורסמו אינספור דיווחים על שחיתויות ענק של בכיריה.

מעבר לזאת, ברשימת השרים אין אף שר מהמיעוטים האתניים ואף אישה. זאת בשעה שדווקא אשתו של ראיסי, ג'מילה עלם-אלהודא נחשבת אחת הנשים הפעילות ביותר בקרב צמרת המשטר, אשר עובדת כמרצה באקדמיה ופעילה חברתית וחינוכית ואף הופיעה בכנסים בחו"ל.

הממשלה החדשה באיראן מתואמת ומסונכרנת יותר עם לשכת המנהיג ועם המדיניות שהוא מכתיב. על רקע זה נראה כי תזכה ליתר שיתוף פעולה מצד לשכתו בקידום סוגיות שונות בעיקר מבית ושיקום הכלכלה, בניגוד לגישה הלעומתית שאמצה הלשכה במהלך כהונת רוחאני. מכל מקום, צפוי קו נוקשה יותר בסוגיות חוץ – בעיקר סביב שיחות הגרעין וסביב ומדיניותה האזורית של איראן בעיקר בכל הקשור לעוצמת והיקף תמיכתה במחנה ההתנגדות בכלל ובכל אחד ממרכיביו בפרט. במסגרת זו נראה, כי איראן תחתור לליכוד מרכיבי מחנה ההתנגדות ואף תנסה ליצור זיקה, כפי שעשתה במהלך מבצע "שומר החומות", בין הזירות השונות ותשאף לעמדה, כי מחנה זה יפגין חזית אחידה במהלך משברים בכל אחת מהזירות בהן הוא פועל.
יתכן כי מדיניות זו תומחש כבר בקרוב על רקע הגעתן הצפויה של מכליות הנפט האיראני ללבנון ו\או הסלמה בעזה ואירועים שונים סביב ירושלים.

(כרזה באתר המנהיג של איראן : חזית ההתנגדות כגוש אחד תומכת בפלסטין, האסלאם (ההתערבות השמימית) והגרעין עתידים להבטיח את הניצחון .
(כרזה באתר המנהיג של איראן : חזית ההתנגדות כגוש אחד תומכת בפלסטין, האסלאם (ההתערבות השמימית) והגרעין עתידים להבטיח את הניצחון .

לאחר אישורם במג'לס בקרו השרים והנשיא במאוזוליאום של האיתאללה רוחאללה ח'מיני (Ayatollah Ruhollah Khomeini). ראיסי שב ונשבע אמונים למחולל המהפכה ולממשיכו, ח'אמנהאי והדגיש כי הוא משוכנע כי "ההשגחה שמיימית" תסייע לממשלתו החדשה למלא את תפקידה בהצלחה, ברוח האידיאולוגיה המהפכנית שהכתיב ח'מיני. הוא קבע, כי ממשלתו תהיה "ממשלתם של כולם" וקרא לכל הפלגים לשתף פעולה. ראיסי הדגיש את היותה של ממשלתן צעירה יותר ממשלתו של רוחאני. הגיל הממוצע של המועמדים הוא 52 שנים בעוד בממשלת רוחאני בתחילת ממשלתו לפני 8 שנים, היה 58 ולכן ממשלתו כונתה לעתים קרובות בשנים האחרונות בידי מבקריה כ"ממשלת זקנים מופלגים וישנוניים".

במהלך פגישתו הראשונה (28 אוג') של מנהיג איראן, ח'אמנהאי, עם ראיסי אמר המנהיג, בניגוח נוסף של הממשלה היוצאת, כי "האמון הציבורי בממשלה, המהווה נכס חשוב נפגע משמעותית ויש לפעול לשקמו". ח'אמנהאי מתח ביקורת חריפה על ממשלתו של רוחאני על האמון הרב שנתנה במערב ואמר כי הדבר צריך לשמש "לקח לדורות"

גיבוש מחנה ההתנגדות במוקד העשייה הצפויה של הממשלה

מנהיג איראן התווה לאחרונה במספר הזדמנויות את קווי המתאר של מחנה זה ואת מרכיביו. במסר למדינות המוסלמיות לקראת החג' תחת הכותרת "ההתנגדות : סוד הניצחון – מוות לארה"ב", התייחס המנהיג למצב במזרח התיכון הרחב ולמעשה למרכיבי הליבה של "חזית ההתנגדות מ"פלסטין העשוקה", עבור דרך "תימן המסכנה והמדממת", "האסונות באפגניסטן" ו"האירועים המרים בעיראק, בסוריה ובלבנון".

בכל חזיתות אלה מדגיש המנהיג את התעוררות העמים וגילויי ההתנגדות (מלחמת 12 הימים-"שומר החומות", ההתנגדות בעיראק ובאפגניסטן, הניצחון על דעא"ש ויציאתם המשפילה של הכוחות האמריקניים). כל זאת תוך הדגשת תרומתם של הצעירים ותפקידה המרכזי של ההתנגדות מול "המשך ההתערבות והרשעות של ארה"ב והמערב". כל זאת בניצוחה של איראן האמורה לספק את התשתית הצבאית-כלכלית-אידיאולוגית למהלך הרחב מול המערב. והשגת ההגמוניה האזורית .

 

(ההתנגדות : סוד הניצחון)
(ההתנגדות : סוד הניצחון)

מנהיגי איראן סבורים כי סדרת “אירועים שמימיים” מלווים את המהפכה האסלאמית מאז ראשית דרכה: סבבי ההתמודדות של חיזבאללה והפלסטינים מול ישראל, סילוק צדאם חסין, ההתמודדות עם הסנקציות, העלמות אויבים מושבעים (טראמפ, נתניהו), היציאה האמריקנית מגבולותיה (עיראק אפגניסטאן). אלה מוכיחים, לשיטתה, את צדק דרכה ומעצבים את האמונה והשכנוע הפנימי כי אפשר להתמודד עם נוכחות המערב ועם הנטע הזר" ששתל באזור – ישראל וכי ניתן לחסל את ישראל באמצעות סבלנות, התנגדות ותאום בין המדינות המוסלמיות?
עבור איראן “פלסטין” היא רק חלק אחד בפאזל המורכב של אסטרטגיה אזורית של בניית ציר ההתנגדות מהמפרץ הפרסי, עבור דרך סעודיה, תימן, סוריה ולבנון. לכל זירה יש את “ארגז הכלים” שלה ואת המומחיות והניסיון של חזבאללה לבנון וכח קדס המועתקים מזירה לזירה.

שה"ח החדש : "דיפלומט מהפכני"

אחד המינויים הבולטים והחשובים בממשלתו של ראיסי, שנועד להזניק את מדיניותה האזורית של איראן, הוא שר החוץ חסין אמיר-עבדאללהיאן Hossein Amirabdollahian)), שמיוניו אושר ברוב עצום של 270 מתוך 286 חברי פרלמנט . אמיר-עבדאללהיאן, המקורב לצמרת השלטון ולכח קדס של משמרות המהפכה ונהנה מאמונם ותמיכתם, מסתמן כאחד האישים המרכזיים בממשלה הנוכחית כמי שיתרגם הלכה למעשה את מדיניות ייצוא המהפכה של מנהיג איראן באזור ומי שאמור לחבר מחדש בין החזון הדתי-מהפכני לבין המעשה הצבאי והפוליטי בשטח מבית מדרשו של סלימאני .

 

(שה"ח מבטיח ליישם את מורשת סלימאני).
(שה"ח מבטיח ליישם את מורשת סלימאני).

רמז להתנהלותה הבוטחת והאסרטיבית של איראן ולכיוון בו מתכוון לצעוד משה"ח האיראני בזירה האזורית ניתן היה לראות במהלך "כינוס בגדאד לשיתוף פעולה ושותפות" Baghdad Conference for Cooperation and Partnership בו התייצב עבדאללהיאן, בניגוד לפרוטוקול, בשורה הראשונה של המנהיגים הערביים לאחר שהוצב לתמונה המשותפת בשורה השנייה .
המהלך זכה להתייחסויות וירליות ברשתות החברתיות ובתקשורת האיראנית והערבית. כלי התקשורת וגולשים באיראן הגדירו את המלך "מהלך יצירתי ונועז" ואף הציגו את קודמו בתפקיד כשהוא כורע ברך לפני הערבים בציינם כי תם עידן "איראן העדינה" ובמשתמע נפתח פרק חדש במדיניות החוץ האיראנית. המהלך הכינוס קרא עבדאללהיאן להגברת שיתוף הפעולה האזורי והבטחת הביטחון האזורי באמצעות המדינות השוכנות בו.

שלא כקודמו בתפקיד, ט'ריף, שנאלץ להלבין את פעילותם של משמרות המהפכה ומשרד המודיעין ולתמרן (בקושי) בין מדיניות החוץ למדיניות ייצוא המהפכה (כפי שהודה בקלטת המודלפת ) ולשמש הפנים המחייכות של איראן למערב, אמיר-עבדאללהיאן כבר הבהיר במהלך השימוע שלו בפני הפרלמנט כי בכוונתו לפעול במתואם, במשתמע מול כח קדס של משה"מ, גם במישור הדיפלומטי וגם בשטח. מוקד פעילותו של שה"ח הנכנס יהיה במזה"ת, בו יוכל לתרגם את ניסיונו וקשריו עם גורמים שונים בחזית ההתנגדות (שרבים מהם נכלו בטקס השבעתו של ראיסי) ואת היכרותו המוקדמת עם מפקד כח קדס סלימאני.

(עבדאללהיאן : יפעל בתיאום כח קדס)
(עבדאללהיאן : יפעל בתיאום כח קדס)

אמיר-עבדאללהיאן בן 59 ונולד בעיר דאמע'אן Damghan)) במחוז סמנאן (מחוז הולדתם של הנשיאים רוחאני ואחמדינז'אד). מחזיק בדוקטורט למדעי המדינה מאוניברסיטת טהראן. מלא שורה של תפקידים מרכזיים, חלקם רגישים.

במשרד החוץ באיראני בתחום מדיניותה המזרח תיכונית של איראן. בסוף שנות ה-90 כהן כסגן השגריר בבגדאד וב-2007 נפגש לשיחות עם גורמים אמריקניים סביב הניסיונות לייצב את המצב בעיראק. ב-2011, במהלך כהונת אחמדינז'אד מונה לתפקיד סגן שה"ח לענייני ערב ואפריקה ושמש בו גם במהלך כהונת רוחאני. ב-2016 ניסה ט'ריף למנותו כשגריר בעומאן, בה התקיימו ההתייעצויות הסודיות שקדמו להסכם הגרעין ומשמשת מדינה המתווכת בין איראן לגורמים ערבים שונים.

אמיר-עבדאללהיאן דחה את המינוי, עזב את משרד החוץ כדי לשמש יועצו לענייני חוץ של יו"ר המג'לס דאז, עלי לריג'אני Ali Larijani. ומחליפו מחמד באקר קליבאף Mohammad Baqer Qalibaf עד למינויו לתפקיד שה"ח. הניסיון למנותו לשגריר בעומאן זכה לביקורת רבה בקרב גורמים שמרנים ונטען כי הוא נועד לרצות את ארה"ב ומתנגדי חזית ההתנגדות ובהן מדינות המפרץ, שקדמו בברכה את המהלך.

לאמיר-עבדאללהיאן קשרים טובים עם כח קדס ומתוקף יחסים אלה הוא נהנה מהשפעה רבה בקרב המיליציות הפרו-איראניות באזורי הפעילות המרכזיים של הכוח בעיראק, סוריה, לבנון ותימן וככל הנראה גם באפגניסטאן, באמצעות חטיבת הפאטימיון ומיכולת לחבר בין פעיליהן. הוא מכיר היטב את מרכיבי מחנה ההתנגדות והזיקות ביניהם וצפוי לפעול להוציא לפועל את מדיניות ייצוא המהפכה של המנהיג בתאום כח קדס של משה"מ. כבר במהלך פעילות בתפקידיו השונים במשרד החוץ תמך וקדם עבדאללהיאן , לעיתים בניגוד לעמדת ט'ריף, את פעילות כח קדס כדי לחזק את השפעת הכח באזור, בעיקר במהלך תפקידו כסגן שה"ח לענייני ערב ואפריקה. עבדאללהיאן נפגש בכמה מקרים גם עם מזכ"ל חזבאללה נצראללה ועם בכירים אחרים במחנה ההתנגדות.

במהלך השימוע במג'לס (22 אוגוסט) אמר אמיר-עבדאללהיאן כי חיזוק קבוצות הפרוקסי של איראן במסגרת "חזית ההתנגדות", מהווה משימה חשובה במסגרת הממשלה וכי "איראן תתמוך בגאווה בבעלי בריתנו ובחזית ההתנגדות…קבוצות התנגדות הוקמו במטרה לבסס ביטחון בר קיימא באזור ובמדינותיהן, ובנוסף למתן ביטחון באזור, יש להן יכולות רבות אחרות…אנו מבקשים למסד את ההתנהלות הבינלאומית של ההתנגדות (לארה"ב ולמערב) במערב אסיה, ובמזרח אסיה, אנו רוצים לנצל את הפוטנציאל של המעצמות הכלכליות המתעוררות ולמקסם את האינטראקציה איתן לצמיחה והתפתחות כלכלית, סחר בינלאומי ולמען פרנסת בני עמנו" .

השר המיועד התייחס במרומז לראיון של קודמו בתפקיד, ט'ריף, שהודלף לתקשורת, בו קבל כי במהלך שמונה שנות כהונתו כשר החוץ, בכל נושא שרצה לקדם בזירה הדיפלומטית, הוא נתקל ב"מדיניות השטח" שהוביל מפקד כח קדס, קאסם סולימאני, שחוסל על ידי ארה"ב. ט'ריף אמר כי "בעימות בין השטח לבין דיפלומטיה, לשטח (כח קדס) תמיד הייתה שמורה זכות המילה האחרונה" והוא (שה"ח) נאלץ לקבל זאת ואף להשמיע לפעמים דברים בזירה הבינלאומית שהוא בעצמו לא האמין בהם.

אמיר עבדאללהיאן, שקיים קשרים טובים עם סלימאני, הבהיר, כי בניגוד לקודמו בתפקיד, אין בכוונתו לנהל תחרות עם כח קדס אלא לסייע לו בקידום יעדיו וכי "אירוע העאשורא (מות הקדושים של חסין המשמש מיתוס מכונן עבור איראן בפרט והשיעים בכלל) לימד אותנו כי הדיפלומטיה והשטח מהווים שני זרועות להגשמת האינטרסים של איראן וביטחונה הלאומי".

בראיון לסוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משה"מ, אמר עבדאללהיאן כי נהג להתייעץ עם סלימאני בסוגיות דיפלומטיות רגישות באזור. עבדאללהיאן צפוי להביא את רוח משה"מ למסדרונות משה"ח. על רקע רקורד יחסיו עם כח אלקדס דבק בו הכינוי "דיפלומט מהפכני". בהקשר זה חיבר עבדאללהיאן ספר בנושא סוריה "הבוקר של סוריה רבתי" (צבח שאם) לבקשתו של סלימאני, שבקש להציג את "הנוכחות האיראנית האפית בסוריה". בספר זיכרונות מתקופת כהונתו בתפקיד סגן שה"ח לענייני ערב ואפריקה ותיאור המאבק להצלת המשטר בסוריה והמאבק בבלימת מדינה האסלאמית בדרכה לגבול האיראני .

 

("הבוקר של סוריה רבתי" : שה"ח חותם על ספר זיכרונותיו שנכתב לבקשת סלימאני בנוכחות בתו, זינב )
("הבוקר של סוריה רבתי" : שה"ח חותם על ספר זיכרונותיו שנכתב לבקשת סלימאני בנוכחות בתו, זינב )

אמיר עבדאללהיאן הוסיף, כי "סדר העדיפויות של ממשלת ראיסי יתרכז ב"מדיניות של שכנות טובה שתתמקד באזור אסיה", והדגיש, כי "יחסים עם השכנים הם עניין אסטרטגי והידידות שלנו עם כל מדינות האזור, בייחוד עם 15 המדינות השכנות והסביבה, היא ארוכה ואנו מאמינים שבעזרת מדינות האזור, נוכל להגיע לאזור משגשג ויציב, ואני מאמין כי הגיעה העת שכל מדינות האזור יפעלו יחד למען יציבות וביטחון." עבדאללהיאן סבור כי, ברוח מצוותו של ח'מיני "לא מזרח ולא במערב" גם ממשלת ראיסי תחתור לגישה מאוזנת יותר מזו של הנשיא הקודם, רוחאני, ששם את כל הביצים בסל של המערב ותשלב בין מזרח למערב.

בהתייחסו להתפתחויות הגאו-אסטרטגיות באזור ובעיקר פינוי הכוחות האמריקניים מאפגניסטאן אמר שה"ח כי איראן עוקבת מקרוב אחרי ההתפתחויות במדינה שכנה זו ומאמינה כי גורלה צריך להיות מוכרע על ידי העם האפגני תוך כדי הרכבת ממשלה שתייצג את כל הפלגים וגם שיהיה עליה להסתמך על שכנותיה ולא "על המדינה (הכוונה לארה"ב) שהתבססה באפגניסטן במשך 20 שנה, אך גרמה למה שרואים בימים אלה". אפגניסטן הסונית מזמנת אתגר עצום לאיראן מבחינה דתית, דמוגרפית (כיום באיראן כמיליון פלטים אפגנים ומספרם אף צפוי לעלות) וכן מבחינה משאבי טבע ובעיקר מים .

הסכם הגרעין : "איראן לא תחזור על טעויות העבר"

בנושא הסכם הגרעין אמר אמיר עבדאללהיאן, כי " משה"ח רואה במו"מ אמצעי לניהול דיפלומטיה ולא ימנע מהגעה לשולחן הדיונים (אך יחד עם זאת בניגוד לתקופתו של שה"ח ט'ריף) משה"ח לא יכבול את כלל פעילותו להסכם הגרעין. נתמוך במו"מ מוגבל בזמן שיבטיח את אינטרסיה של האומה האיראנית".

הוא הוסיף כי אם יזכה באמון חברי הפרלמנט ויעמוד בראש משרד החוץ, "לא יברח ממשא ומתן ויראה בשיחות כאמצעי לקידום דיפלומטיה". ברוח דומה התבטא שה"ח החדש במהלך פגישתו (23 אוגוסט) עם שה"ח היפני שבקר באיראן ואמר, כי "איראן מקדמת בברכה מו"מ ובונה שיוביל לתוצאות מוחשיות בהן יכובדו כל ההתחייבויות ולא יבוזבז זמן" . מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי Josep Borrell הזדרז לברך את עבדאללהיאן על מיניו וקרא לחזור למסגרת הסכם הגרעין. שה"ח האיראני מצידו אמר כי איראן ממשיכה לראות במו"מ כלי דיפלומטי חשוב, אך במסגרתו יש להבטיח את האינטרסים והזכויות של העם האיראני.

ברוח זו עבדאללהיאן הבהיר, קודם כניסתו לתפקיד (יוני 2012) כי חזרה למסגרת הגרעין מהווה אינטרס לאומי איראני כל עוד מכבדת הצד השני את התחייבויותיו וכי איראן לא תחזור על טעויות העבר. עם זאת, יתכן כי נוכח ניסיונו המועט של עבדאללהיאן בניהול המו"מ סביב תיק הגרעין הוא ישוב לאחריות המועצה העליונה לביטחון לאומי, בראשה עומד עדין עלי שמח'אני, כשם שהיה עד בחירת רוחאני כנשיא. יחד עם זאת יתכן כי דווקא עמדותיו אידיאולוגיות הבלתי מתפשרות מול המערב וקשריו לצמרת המשטר כמו גם האמון לו הוא זוכה עשויים לסייע לו לנהל את המו"מ הרגיש והטעון בנושא הגרעין מתוך המערכת ולא כט'ריף מחוצה לה.

חברי פרלמנט רבים הביעו כאמור תמיכה במועמדותו של עבדאללהיאן ומתחו ביקורת על קודמו. מוחסן עליזאדה אמר במהלך השימוע כי לשר המיועד יש את היכולות ל"הפוך משרד כושל (תקופתו של ט'ריף) למשרד בסגנון מהפכני". לדבריו, הוקם במג'לס "מרכז חשיבה ישראלי" כדי לפגוע במועמדותו של אמיר עבדאללהיאן ולהביא לצמצום במספר הקולות של המחוקקים בעדו. מנגד הופץ ברשתות החברתיות סרטון בו נראה השר הנכנס מדבר באנגלית עילגת לעומת האנגלית הרהוטה בפיו של ט'ריף.

שר הפנים מבוקש על חלקו בפיגוע בארגנטינה

מינוי בולט נוסף הוא אחמד וחידי שמינויו לשר פנים אושר על ידי המג'לס. אחמד וחידי היה מפקד לשעבר של כוח קודס של משמרות המהפכה ומבוקש, לצד בכירים איראנים נוספים, בארגנטינה על חלקו בפיגוע בבניין הקהילה היהודית AMIA ביולי , 1994 בו נרצחו 85 בני אדם משקף את החשש של המשטר מפרוץ גלי מחאה נוספים מצד אזרחים ממורמרים בשנים הקרובות. נוכח מצבה הכלכלי הקשה של איראן.

 

וחידי נולד ב-1958 בעיר שיראז ובעל תואר ראשון בהנדסת חשמל ותואר שני בהנדסת תעשייה. שמש בתפקידים בכירים במשמרות המהפכה, בממסד הביטחוני והמהפכני : מפקד משה"מ, ראש אגף המודיעין במשה"מ, סגן שר ההגנה, שר ההגנה, חבר המועצה לשמירת האינטרס, ב-2006. לאחר אישור מיניו לשר פנים בממשלת ראיסי הביעה ממשלת ארגנטינה "התנגדות נמרצת" למינוי לאור מעורבותו בפיגוע נגד בני AMIA . כמו כן התנגדה ממשלת ארגנטינה למינו מחסן רצ'אא'י (לשעבר מפקד משה"מ) לתפקיד סגן הנשיא לענייני כלכלה והודיע כי אם יגיעו למדינה לה יש הסכם הסגרה עם ארגנטינה היא תבקש את הסגרתם.

אחמד וחידי
אחמד וחידי

כאשר הנשיא לשעבר חסן רוחאני דחק בשנה האחרונה בגופים שמרנים של המשטר לאשר את הצטרפות איראן לקבוצת ה-FATF)) Financial Action Task Force וחידי היה בין המתנגדים הבולטים כאשר טען בפברואר כי "כוח המשימה הפיננסי" אינו "ארגון כלכלי, אלא הוא גוף ריגול של גורמים במערב אשר פועל להגביל את איראן ולהפוך את הסנקציות נגדנו לחכמות יותר", ובכך וחידי היה בין האישים שמנע את הצטרפות ממשלתו של רוחאני לגוף הבינלאומי.

שר ההגנה – מסלול של הצבא הסדיר

לשר ההגנה והכוחות המזויינים מונה מחמד רצ'א קראא'י-אשתיאני, נולד ב-1961 בטהראן. בוגר האקדמיה של כוחות הקרקע ובעל תואר דוקטור בניהול הגנה. שמש מפקד צבא איראן, סגן המפקח על מטכ"ל הכוחות המזויינים, סגן רמ"ט הכוחות הצבא. בתור קצין צעיר נחשב לתומך מובהק בח'מיני ובשנתיים הראשונות של הרפובליקה האיסלאמית, פעל נגד הכורדים במערב איראן בייחוד במחוז כורדסטאן. אשתיאני נתון מאז ינואר 2020 תחת סנקציות של משרד האוצר האמריקני, בעקבות חלקו בתקיפת בסיס אמריקני בעיראק ב-8 ינואר – תגובת איראן על חיסול סולימאני.
יחד עם זאת, העובדה שראיסי לא בחר באיש משמרות המהפכה לתפקיד שר ההגנה, יכול להצביע על כך כי הוא רצה להמשיך במסורת של חסן רוחאני כשמינה את אמיר ח'אתמי איש מובהק של הצבא הסדיר (ארטש) לתפקיד שר ההגנה ונמנע מלמנות אישים מהפכניים מבין המשמרות לתפקיד רגיש זה בין היתר כדי לשמור לכאורה על האיזון העדין והשברירי בין משמרות המהפכה לבין הצבא הסדיר שהולך ומעמד בהדרגה ממעדו וכשירותו נוכח התחזקות משה"מ במישור הצבאי, הכלכלי והמדיני.

שר המודיעין – כהן בתפקיד ביטחון ומשפט מרכזיים

לשר המודיעין מונה איש הדת, סייד אסמאעיל ח'טיב, ששמש ראש מחלקת המודיעין של משרד המשפטים האיראני, תחת ראיסי ומלא גם תפקידים בלשכת המנהיג ובמשה"מ. בניגוד לקודמו בתפקיד, מחמוד עלוי, ח'טיב שרת במשרד המודיעין ובמספר גופי ביטחון אחרים ולא גילה כל מעורבות פוליטית. ב-2019 הוא מונה ליועץ בכיר לענייני ביטחון של קרן השקעות האסלאמית הגדולה אסתאן קדס רצ'וי

( (Astan Quds Razavi המנהלת את הקדשי קבר האמאם ה-8 רצ'א, במשהד שר המודיעין ח'טיב)
( (Astan Quds Razavi המנהלת את הקדשי קבר האמאם ה-8 רצ'א, במשהד שר המודיעין ח'טיב)

עזתאלללה צ'רע'אמי ( Zarghami (Ezzatollah שר המורשת התרבותית, התיירות ומלאכת היד, ששמש יו"ר הרדיו והטלוויזיה וחבר במועצה העליונה של המהפכה התרבותית קודם במדרגות השלטון מפני שהיה תלמידו של רוחאללה ח'ומייני והיה בין הסטודנטים המהפכניים אשר כבשו את שגרירות ארה"ב ולקחו כבני ערובה את 54 דיפלומטים אמריקאים במשך 444 ימים.
לצד המינויים בממשלה מינה ראיסי את ע'לאם חוסיין אסמאעילי לראש לשכת הנשיא, את מוחמד מח'בר לסגן הראשון שלו. מוח'בר שמש סגן מושל מחוז ח'וזסטן לפני שהתמנה לראש מטה הנחשב כקרטל כלכלי חשוב של המשטר כראש "המטה למימוש צו האימאם". המטה הוא אחד המוסדות העשירים ביותר הנתון לפיקוח המנהיג ח'אמנהאי. למטה שורה ארוכה של אחזקות כלכליות בעלות משקל רב באיראן כמו מפעלים, חברות פיננסיות, חברות נדל"ן אשראי, קרנות וגופים כלכליים אחרים.

בשנת 2010, במסגרת הסנקציות של האיחוד האירופי, הושתו על מוחמד מוח'בר סנקציות בגין קשרי המטה תחת ניהולו לתוכניות הטילים והגרעין של איראן, אך שנתיים לאחר מכן הוסר שמו מרשימת הסנקציות של האיחוד האירופי ללא הסבר. בינואר 2020 הוא ואחמד מרוי, ראש המוזוליאום ע"ש האימאם השמיני (רצ'א) במשהד, המכונה "אסטאן קודס_ רצ'וי ", נוספו לרשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקאי.

כלי התקשורת שונים באיראן דיווחו בשנים האחרונות על הסיוע הנרחב שמגיש "המטה למימוש צו האימאם" במהלך אסונות טבע חמורים באיראן . כך לאור המחסור החמור במים במחוז ח'וזסטאן, סייע המטה לתושבי המחוז ולמעשה סייע ביד המשטר להוריד את גובה הלהבות במהלך גל ההפגנות העממיות באזור נוכח המחסור החמור במים . עם זאת, אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת הקשורים לצוות ההנהלה של המטה הנ"ל הוא החיסון האיראני לקורונה אשר פותח ע"י המטה ע"ש "קוו איראן ברכת" COVIran Barekat. המנהיג והנשיא ראיסי קיבלו את החיסון הנ"ל.

קונספרצית הקורונה של חיסוני המערב באיראן
קונספרצית הקורונה של חיסוני המערב באיראן

איראנים רבים ידעו לספר כי ח'אמנהאי אסר לפני 7 חודשים על יבוא חיסוני פייזר ומודרנה וכל חיסון אחר מתוצרת ארה"ב ובריטניה, בכדי שהחיסון של המטה COVIran Barekat יימכר למשרד הבריאות האיראני לצורך חיסון עשרות מיליוני איראנים ובכך, יגדל בצורה משמעותית הרווח הכלכלי של המטה. באותו עניין, מומחים בסוגיית איראן ציינו גם כי הד"ר בהראם עינאללהי (Bahram Eynollahi ) שר הבריאות, היה אחד הרופאים הבכירים באיראן אשר חתמו לפני כשבעה חודשים על המכתב שהתנגד לייבוא חיסונים מערבים למדינה. המכתב התפרסם מיד לאחר שח'אמנהאי התנגד לייבוא חיסונים של פייזר ומודרנה כי לדבריו, ייתכן שהחיסונים שאמריקאים ישלחו לאיראן לא יהיה חיסון אלא יגרום למותם של איראנים. דברי ח'אמנהאי גרמו לכך שאיראן הצטרפה מאוחר מאוד לקמפיין חיסון אזרחיה והתחלואה והתמותה של איראנים מקורונה הגיעו לממדים חסרי תקדים.

ידוע כי לצוות ההנהלה של המטה יש מערכת יחסים הדוקה עם משמרות המהפכה ועם מערכת המשפט. המטה חשוד גם בהחרמת רכושם של אסירים פוליטיים, איראנים עשירים בגולה והרכוש של האזרחים מהדת הבהאית. מוחמד מוח'בר נפגש גם בעבר עם מפקדי חשד א-שעבי העיראקי.

שמו של אחד מבניו של מוחמד מוח'בר מוזכר מזה שנים רבות בשחיתויות כלכליות ענק באיראן. סג'אד מוח'בר, הבן, אשר פעיל כלכלי בתחומים שונים של כלכלה וייבוא תרופות ומכשירים רפואיים, קיבל לפני מספר שנים הלוואה ענקית בסך 850 מיליארד ריאל מהבנק האיראני פאסרגארד אותה לא החזיר מעולם.

רל"ש הנשיא נתון לסנקציות אירופאיות על הפרת זכויות אדם

ע'לאםחסין אסמאעילי (Gholamhossein Esmaili) , שהתמנה לתפקיד ראש לשכתו של הנשיא , שמש דובר מערכת המשפט בתקופה שראיסי היה ראש רשות השופטת (ממרץ 2019 עד לעת האחרונה).

איסמאעילי ושמש אחד משישה משפטנים (לצד שישה אנשי הדת) החברים ב"מועצת לשומרי החוקה" אשר מילאה תפקיד מרכזי בבחינת ובהגבלת בהגבלת מספר המועמדים בבחירות לנשיאות ולפרלמנט באיראן. נולד בבירג'אנד ב1965. איש דת שלמד במוסדות הדת בבירג'אנד ובמשהד ובוגר מלחמת עיראק-איראן. היה מעורב בעניין מעצרה ומשפטה של Nazanin Zaghari-Ratcliffe אזרחית בריטית העצורה באיראן באשמת ניהול תעמולה נגד המשטר האיראני. אסמאעילי מעורב בשורה של הפרות זכויות אדם באיראן בגינן הוא נתון לסנקציות של האיחוד האירופי מאז 2011 בעקבות מעצרים המוניים של מפגינים.

ע'לאםחסין אסמאעילי ראש הלשכה החדש
ע'לאםחסין אסמאעילי ראש הלשכה החדש

ראיסי מינה ב-11.8 גם את מסעוד מירכאט'מ י( Masoud Mir Kazemi) לסגן נשיא וראש ארגון התכנון והתקציב. מירכאט'מי, בעל תואר דוקטור להנדסת תעשייה, היה חבר במשמרות המהפכה ומהמנהלים הבכירים בעיריית טהראן. הוא הואשם בין היתר בבית המשפט האיראני שבעת שנשא בתפקיד בכיר במשרד הנפט הורה לייצר בנזין לא סטנדרטי במפעלים הפטרוכימיים ולהפיצם ברחבי המדינה, מהלך אשר גרם למותם של אזרחים רבים ועוד אלפים חלו במחלות שונות בגלל זיהום אוויר.

כמו כן, מספר חברי פרלמנט לשעבר העידו כי מיר קאזמי "מילא תפקיד משמעותי בכניסתו של באבאק זנג'אני לתחום הנפט". באבק זאנג'אני, מיליארדר צעיר הנאמן למשטר האיראני, נעצר לפני 9 שנים עקב תלונה של משרד הנפט בגין מעילה של מיליארדי דולרים ממכירת נפט, ונידון למוות כ"מושחת עלי אדמות". בית הדין האשים אותו שפעילותו גרמה להפרעה רצינית בכלל מערכת הכלכלית של איראן. אך הוא עדיין מוחזק בכלא וגזר דין המוות לא בוצע נגדו. עתה מינויו של מיר קאזמי לתפקיד בכיר יותר כראש ארגון התכנון והתקציב, (מקביל למשרד האוצר) אשר קובע את גורל כספי הציבור, מעורר שאלות רבות האם אדם עם רקע שחיתות ושיקולים כה מוטעים, יכול להביא תועלת לציבור או שיסלול את הדרך לשחיתויות עתידיות נוספות עבור מקורביו!