עבור לתוכן העמוד
Menu

המל"טים: האיום האיראני על ארה"ב, ישראל והמדינות המתונות

ארה"ב הטילה סנקציות על חברות ובכירים איראנים הפעילים בתחום המל"טים של "משמרות המהפכה" • המל"טים האיראנים הפכו לגורם התקפי מסוכן במזרח התיכון וישראל וארה"ב מקיימות שיתוף פעולה הדוק בדרכים להתמודד עם הסכנה החדשה

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התייחס ב-31 באוקטובר לסכנת המל"טים האיראנים, בנאום שנשא בפסגת G20 הוא הודיע כי ארה"ב תגיב לפעולות האיראניות הנוגדות את האינטרסים של וושינגטון, כולל תקיפות שהתבצעו על ידי מל"טים.

הנשיא ביידן כיוון בדבריו להתקפה האיראנית  המפתיעה באמצעות מל"טים על בסיס תנף ב-20 באוקטובר.

בבסיס תנף יש כ-400 חיילים ואזרחים אמריקנים, הוא ממוקם בשטח סוריה במשולש הגבולות עם ירדן ועיראק.

זו הפעם הראשונה שהבסיס הזה, שהוקם לצורך המלחמה נגד דאע"ש, הותקף ע"י איראן, על פי גורמים סורים ההתקפה עליו התבצעה באמצעות 5 מל"טים של המליציות הפרו איראניות באזור,3 מל"טים שהגיעו מסוריה ועוד 2 מל"טים שהגיעו מעיראק, מה שמעיד על התיאום הגבוה והדיוק של המליציות הפרו איראניות בהפעלת נשק התקיפה החדש הזה.לא היו נפגעים בתקיפה אך נגרם נזק לבסיס.

ב-31 באוקטובר דווח בסוכנות הידיעות הפרסית "תסנים" על התקפה נוספת באמצעות רקטות שבוצעה נגד בסיס אמריקאי בסוריה (ה.ה.).

נשק המל"טים האיראני, או הכטב"מים כפי שמכנים אותו בצה"ל (כלי טיס בלתי מאויישים), הפך לנשק מסוכן מאוד במזרח התיכון, האיראניים פיתחו אותו והוא מפגין ביצועים מרשימים במלחמה של המורדים החות'ים מתימן הנאמנים לאיראן נגד סעודיה, כמו כן האיראנים סיפקו אותו למליציות הנאמנות להם בעיראק ובסוריה וכן לחזבאללה בלבנון ולחמאס ולג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

בחודשים האחרונים תקפו מל"טים איראניים מטרות בירדן לאחר ששוגרו על ידי המליציות הפרו איראניות בדרום סוריה והיו גם ניסיונות של המל"טים האלה לחדור למרחב האווירי של ישראל אך הם יורטו על ידי חיל האוויר הישראלי.

הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של איראן טען בחודש יוני האחרון כי ארצו פיתחה מל"טים שיכולים לטוס למרחק של 7000 ק"מ ולנחות בכל מקום.

הטלת סנקציות על ראשי מערך המל"טים

המל"טים האיראנים הפכו מקור לדאגה בלתי פוסקת לארה"ב ולישראל. האסימון נפל אצל האמריקנים עוד בתקופת ממשלו של הנשיא טראמפ בעקבות ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באל-בוקייק שבסעודיה ב-14 בספטמבר 2019.

רשמית, המורדים החות'ים בתימן לקחו את האחריות על ההתקפה, אולם גורמי מודיעין בישראל מעריכים כי איראן היא ששיגרה את הטילים הבליסטיים והמל"טים הממולכדים שבהם נעשה השימוש בהתקפה, הפגיעות במטרות היו מדוייקות מאוד והן גרמו לנזק רב.

האיראנים משתמשים במורדים החות'ים בתימן גם כדי לשגר מל"טים מתאבדים לעבר ספינות של המערב בנתיבי השיט הבינלאומיים במפרץ עומאן ובים סוף.

גם הספינה "מרסר סטריט" הותקפה ב-29 ביולי במפרץ עומאן בידי מל"טים איראנים שהמריאו כנראה מתימן שם הקימה איראן בסיס גדול של מל"טים מתאבדים.

בהתקפה שאירעה, במסגרת המערכה הימית בין ישראל לאיראן, נהרגו קפטן רומני ומאבטח בריטי.

ב-12 בספטמבר חשף שר הביטחון בני גנץ בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן כי איראן מכשירה פעילי טרור להטיס מל"טים בבסיס "קשאן" הנמצא צפונית לעיר איספהאן שבאיראן.

"הבסיס הוא אבן הראשה של מערך ייצוא הטרור האווירי האיראני באזור,מדובר במערך של נשק קטלני מדוייק, שכמו טיל בליסטי או מטוס מסוגל לחצות אלפי קילומטרים, האיראנים מייצרים ומייצאים את כלי הטיס לשליחים ואלה פועלים בתיאום איתם ובהובלת חיל האוויר של "משמרות המהפכה" ושל כוח "קודס"", אמר גנץ.

על פי גורמים ביטחוניים בכירים, ישראל עודדה את ממשל ביידן לנקוט צעדים נגד ראשי מערך המל"טים האיראניים לאחר ההתקפה על הספינה "מרסר סטריט".

ארצות הברית הודיעה ב-29 באוקטובר על הטלת סנקציות על שתי חברות איראניות וארבעה אזרחים איראנים המעורבים בפעילות המל"טים, בין  השמות שעליהם הוטלו הסנקציות בלט שמו של סעיד ארג'אני, ראש מערך המל"טים בחיל האוויר של "משמרות המהפכה".

כמו כן הוטלו סנקציות על מוחמד אברהים זרגר טהראני שסייע לחברה האיראנית Kimia Part Sivan לייבא מחוץ לאיראן רכיבים לשיפור מערך המל"טים של "משמרות המהפכה" ועל עבדאללה מחארבי,בכיר  ב"משמרות המהפכה" ובעלים של החברה האיראנית Oje Paarvaz Mado Nafar שסיפקה מנועים למל"טים עבור "משמרות המהפכה" וכן מנהל החברה יוסף אבו טאלבי.

הסנקציות כוללות חסימת גישה לנכסים הנמצאים בארה"ב ואיסור לבצע עיסקאות עם אותם אנשים וחברות.

שר הביטחון בני גנץ חשף את שמו של סעיד ארג'אני כאופורטור הראשי של מערך המל"טים האיראני כבר בחודש אוגוסט, בפגישה עם שגרירים זרים, לאחר תקיפת האונייה "מרסר סטריט".

לדברי שר הביטחון, סעיד ארג'אני מספק את הציוד, ההכשרה, התוכניות והוא האחראי על פעולות טרור רבות במרחב.

אולם ארה"ב נמנעת עד כה מלטפל ב"ראש הנחש" של  הפעלת התקפות המל"טים שהוא הגנרל אמיר חאג'יזדה מפקד חיל האוויר של "משמרות המהפכה".

אמיר חאג'י זדה הפך לדמות המרכזית המפעילה את המל"טים האיראנים נגד מטרות אמריקניות, ישראליות, סעודיות וירדניות במזרח התיכון, מעמדו התחזק מאוד לאחר חיסולו של קאסם סולימאני.

ייתכן שממשל ביידן איננו מעוניין להסלים עוד יותר את היחסים עם איראן כדי להשאיר סיכוי לכך שהיא תחזור בכל זאת לשיחות הגרעין בוינה ולכן אינו מטיל סנקציות על אמיר חאג'י זאדה.

אולם, מבחינת ישראל, אמיר חאג'יזאדה הינו "על הכוונת" והוא יעד לגיטימי לפגיעה בעיתוי המתאים.

לאן פני הדברים?

המל"טים האיראנים יעסיקו את המזרח התיכון, את ישראל ואת ארצות הברית עוד זמן רב.

הם הפכו לנשק מסוכן ויעיל איראני-שיעי שמאיים על כל המדינות הסוניות במזרח התיכון.

ארה"ב כבר התחייבה בפני עבדאללה מלך ירדן לספק לו אמצעי התראה והגנה מפני מל"טים מתוצרת איראן, חלק מהציוד הצבאי שהתפנה עקב הנסיגה האמריקנית מאפגניסטאן יועבר לירדן למטרה זו.

במסגרת היחסים האסטרטגים בין ישראל לארה"ב נדונה כבר כמה פעמים סכנת המל"טים האיראנים, הנושא גם עלה בפגישת ראש הממשלה בנט עם הנשיא ביידן בבית הלבן, המל"טים האיראנים משנים את פני הלוחמה האווירית במזרח התיכון ויהיה להם תפקיד חשוב כל מערכה צבאית עתידית של איראן ושלוחותיה נגד ישראל.

עוד בתקופת הנשיא טראמפ הוקמה קבוצת עבודה משותפת ישראלית-אמריקנית לבחון דרכי לטיפול בסכנת המל"טים האיראניים והקבוצה הזו ממשיכה לפעול גם בתקופת ממשל ביידן.

ישראל מציעה לכלול בשיתוף הפעולה עם ארה"ב וישראל בנושא הזה גם מדינות ערביות המאויימות ע"י המל"טים האיראניים כמו סעודיה וירדן.