עבור לתוכן העמוד
Menu

המל"טים – בעיה אזורית

חדירת הטיסן של חזבאללה למרחב האווירי של ישראל מאיצה את תהליך הקמתה של ברית הגנה אזורית של ארה"ב, ישראל ומדינות ערביות נגד המל"טים האיראנים • ישראל צריכה להיערך בהקדם להתמודד עם סכנת המל"טים בגבולה הצפוני והדרומי, חזבאללה וחמאס יעשו במל"טים שימוש נרחב במלחמה הבאה

סכנת המל"טים או הכטב"מים האיראנים המדוייקים, והיכולים לטוס למרחקים ארוכים, הופכת בהדרגה לסכנה ביטחונית לישראל, לכוחות צבא ארה"ב ולמדינות המפרץ.

שר הביטחון בני גנץ נאם ב-22 בפברואר בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארצות הברית, הנערכת בירושלים, הוא חשף תמונות המוכיחות שאיראן העבירה לוונצואלה ידע לייצור כטב"מים בשטחה ומעבירה לה חימוש המתאים לכלי הטיס בתקופה האחרונה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

לדבריו, "ההערכות שלנו מצביעות שחימוש מתקדם ומדויק המותאם ל"מוג'האר 6" ודגמי כטב"מים נוספים, נשלח מאיראן לוונצואלה בתקופה האחרונה. בפגישותיי עם שותפים רבים מרחבי העולם, כולל מאפריקה ואמריקה, הם מביעים בפניי דאגה בשל תמיכת איראן במדינות תומכות טרור ובארגוני טרור בסביבתם".

ממשל טראמפ זיהה את חומרת הסכנה אחרי ההתקפה של המורדים החות'ים הפרו איראניים על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" בסעודיה ב-14 בספטמבר 2019 וצבא ארה"ב החל להיערך בהתאם.

הסיוע האיראני לוונצואלה (צילום: דוברות שר הביטחון)

מל"טים חמושים הם כיום אחת ההתפתחויות הצבאיות הטקטיות המדאיגות ביותר את הממשל האמריקני, את ישראל ואת מדינות המפרץ.
הם מהווים איום חדש ומורכב שפוגע בעליונות האווירית של ארה"ב וישראל בשמי המזרח התיכון, לכן היועץ וביטחון לאומי ג'ק סאליבאן מוביל כעת תהליך חדש של הדברות עם בנות הברית של ארה"ב במזה"ת למציאת פתרונות לצמצום איום המל"טים האיראנים.

על פי גורמי ביטחון בישראל, בימים אלה מוקמת ברית אזורית חדשה ששותפות בה ארה"ב, ישראל, כמה מדינות מהמפרץ ועוד מדינות ערביות כדי להקים מערכת התראה, מעקב ויירוט של המל"טים האיראנים שנמצאים כבר בשימוש מבצעי אינטנסיבי אצל שלוחותיה של איראן במזה"ת.

חדירת הטיסן של חזבאללה למרחב האווירי של ישראל לפני כמה ימים האיצה את התהליך, ארה"ב גורסת כי בנות בריתה במזה"ת חייבות להגן על עצמן באופן קולקטיבי ומתואם ביניהן, תהליך הנורמליזציה בין ישראל ומדינות ערב מקל על הקמת הברית ההגנתית החדשה הזו.

גם העובדה שהמורדים החות'ים בתימן הכניסו באחרונה את איחוד האמירויות למעגל האיום ותקפו אותה באמצעות מל"טים מתאבדים תורמת לזירוז התהליך, "הסכמי אברהם" מאפשרים כינון ברית הגנה בין ישראל למדינות המפרץ במטרה להדוף את התוקפנות האיראנית באזור בסיועה של ארה"ב.

על פי גורמי ביטחון בישראל, לארגון חזבאללה יש צי פעיל של 2,000 מל"טים, חלקם יוצר באיראן וחלקם האחר על ידי ארגון חזבאללה עצמו.

לאיראן עצמה יש אלפי מל"טים מתקדמים, מדגמים שונים היכולים לטוס לטווח של אלפי ק"מ.

מערכת "כיפת ברזל" של ישראל איננה יכולה לספק פתרון הולם ליירוט טיסנים קטנים, כמו הטיסן האחרון ששיגר חזבאללה לעבר המרחב האווירי הישראלי.

בארגון חזבאללה מעודדים מאוד מהחדירה המוצלחת של הטיסן בשמי ישראל. התכנון של חזבאללה הוא לתקוף במלחמה את ישראל באמצעות נחילים של מל"טים שיחדרו למרחב האווירי שלה ויתקפו ישובים, בסיסי צבא וכוחות קרקע של צה"ל.

נשק המל"טים שהיה נחלתן של המעצמות הגדולות ושימש את ארה"ב למלחמה מדוייקת בטרור בעיראק ובאפגניסטן התפשט והיום משתמשות בו 102 מדינות בעולם ול-63 ארגונים צבאיים יש את הנשק הזה, אין פלא שהוא גם הוכנס לשימוש בארגוני הטרור השיעים והפלסטינים הסונים כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי.

במזרח התיכון נעשה כבר שימוש בנשק הזה בניסיון לחסל מנהיגים, בשנה שעברה נעשה ניסיון לחסל את ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי באמצעות התקפת מל"טים על ביתו בבגדאד.

לדברי החיזבאללה, הטיסן שחדר לישראל, המכונה "חסאן" על שמו של חסאן אל-לקיס,מקורבו של חסן נצראללה וראש יחידת הטכנולוגיה של חזבאללה שחוסל ע"י ישראל ב-2013, הצליח לטוס 40 דקות בתוך שטח ישראל ולעבור מרחק של 70 ק"מ לפני ששב בשלום לבסיסו בלבנון, הוא חשף פרצה מדאיגה במערך ההגנה האווירית של ישראל שחייבים לסגור אותה בהקדם, הוא התגבר על כמה מערכות התראה ומכ"מים של צה"ל והצליח להחמק מיירוט ולחזור לשטח לבנון.

מדובר בטיסן קטן שרוחבו אינו עולה של 3 מטרים שהצליח "לפרוץ" את מערכת ההגנה האווירית הישראלית ומערכת התעמולה והלוחמה הפסיכולוגית של ארגון חזבאללה כבר ממנפת את האירוע כ"ניצחון גדול" על ישראל.

יש חשיבות גדולה לכל שישראל תמצא בהקדם פתרונות הולמים לסוגיית המל"טים לאור העובדה שם ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה עובדים במרץ על פיתוח מל"טים מתקדמים שיוכלו לטוס מעל המכשול הקרקעי הענק שצה"ל בנה מסביב לרצועת עזה ולתקוף מטרות בשטח ישראל.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, ארגון חזבאללה מנסה כעת ליצור משוואת הרתעה חדשה מול ישראל, "משוואת המל"טים", כדי להרתיע את ישראל מטיסות חודרות לשמי לבנון ובהזדמנות הראשונה הוא ינסה ליצור עוד משוואה חדשה שהיא משוואת "הטילים המדוייקים", ברגע שתיווצר ההזדמנות המתאימה מבחינתו, ההודעה של חסן נצראללה על כך שארגונו מייצר בלבנון טילים מדוייקים ומל"טים איננה מקרית, היא נחשבת העברת מסר לישראל וגם חלק מהלוחמה הפסיכולוגית של הארגון.

לא מן הנמנע שאיראן רואה בהפעלת מל"טים של חזבאללה משטח לבנון לעבר ישראל מעין "פיצוי מסויים" על העליונות האווירית של חיל האוויר הישראלי בשמי סוריה שתוקף באינטנסיביות יעדים איראנים כדי למנוע את התבססותה הצבאית בסוריה והעברת אמל"ח מתקדם לחזבאללה בלבנון.

מבחינת ישראל, הסכנה הנשקפת ממל"טים מתאבדים שווה לסכנה הנשקפת מפגיעת טילים מדוייקים.

ייצור המל"טים יותר פשוט וזול מייצור טילים, המל"טים הינם נשק מדוייק שיכול לפגוע במטרות ספיציפות בדיוק של מטר או שניים, לא ניתן לחזות מראש לאיזה כיוון הם יגיעו וקשה לאתרם ולירטם.

הם יכולים לפגוע בימ"חים ובריכוזי שיריון ובשיירות של צה"ל או אפילו בסוללות מערכת "כיפת ברזל".

ישראל הגיבה על חדירת הטיסן של חזבאללה לשטחה בטיסה של מטוסי חיל האוויר הישראלי בשמי ביירות בגובה נמוך כדי לאותת לחזבאללה כי איננה נרתעת מהמל"טים שברשותו, נראה שאנו רק בתחילתה של מערכה חדשה מול חזבאללה שבה ייעשה על ידו שימוש נרחב במל"טים נגד ישראל בעיתוי שנוח לו, ישראל נכנסת לשלב לחימה חדש מול ארגוני הטרור בגבול הצפון ובגבול הדרום שאימצו את המל"טים האיראנים והיא צריכה להיות ערוכה היטב למלחמה החדשה הזו.