עבור לתוכן העמוד
Menu

המל"טים בזירת תימן

לפי דובר צה"ל ישראל תקפה מל"טי תקיפה המשמשים את הח'ותים בתימן והם פרי פיתוח של התעשייה האווירית האיראנית

דובר צה"ל רונן מנליס התייחס היום (ראשון) לציוד אותו תקפה ישראל בלילה שבין שבת-לראשון ליד דמשק, שם סוכלה התקפת טרור של כח "אל קודס" על ישראל על ידי מל"טי תקיפה. בהתייחסו לדברים אמר מנליס כי המל"טים הינם מל"טי תקיפה דומים לאותם מל"טים שהח'ותים משתמשים בהם נגד ערב הסעודית ואיחוד האמירויות במלחמת האזרחים בתימן.

מל"ט ה – " Qasef-1" הוא העתק של הדגם האיראני של מל"ט התקיפה Ababil-2 שמיוצר על ידי התעשייה האיראנית ומסוגל לשאת עד 30 ק"ג משקל של תחמושת.

סולימאני נכשל שוב

הקואליציה הבינלאומית בהובלת ערב הסעודית טוענת כי איראן מסייעת לח'ותים ומחמשת אותן בהם ועוזרת להם לפתח אותם.

Qasef-1
Qasef-1

היסטוריה של פעולות נגד ישראל

דגם ה- Ababil-2 הינו הדגם שהתממש חיזבאללה בסביבות ב-  7 בנובמבר 2004 לביצוע של סדרת צילומים של יישובי הצפון ונהריה בכללם, שב למרחב האווירי של לבנון ואז התרסק בים התיכון, כנראה עקב תקלה טכנית. הכטב"ם טס בסך הכול כרבע שעה בגובה של כ-1,000 רגל, מבלי שהתגלה על ידי מערכות הגילוי וההתראה של צה"ל, דבר שגרם למבוכה רבה בצה"ל. לדברי חזבאללה, הפעולה בוצעה בעקבות גיחות הצילום שביצע חיל האוויר הישראלי מעל לשטח לבנון, ובהודעה שפרסם נאמר: "בתגובה לחריגות האויב בשמי לבנון, חג מזל"ט של חזבאללה בשמי צפון פלסטין". חזבאללה טען כי הכטב"ם שב בשלום לבסיסו, חרף העובדה שהוא התרסק בים. ב-11 באפריל 2005 שיגר חזבאללה כטב"ם "אבאביל" שעבר בין עכו לנהריה ונחת בהצלחה בדרום לבנון.

ב-7 באוגוסט 2006, היום ה-27 למלחמת לבנון השנייה, בשעות הערב, שיגר חזבאללה כטב"ם "אבאביל-T", שככל הנראה לא נשא חומר נפץ, לעבר ישראל. הכטב"ם זוהה על ידי יחידת הבקרה הצפונית עוד כשהיה בשטח לבנון, ומטוסי קרבנ שלחו לעברו. תוך פחות מ-10 דקות הופל הכטב"ם, בעת שטס בגובה נמוך מעל הים התיכון, במרחק כ-10 ק"מ מחופי עכו, על ידי מטוס F-16C ("ברק"). בסרטון הפלת הכטב"ם שפרסם צה"ל נראה טיל משוגר לעבר הכטב"ם, מבצע סיבוב של כ-180 מעלות ופוגע בו. שברי הכטב"ם נמשו מהים על ידי כלי שיט של חיל הים. על זנבותיו היו מצוירים סמל חזבאללה עם כיתוב באנגלית: "Islamic Resistance" ("ההתנגדות האיסלאמית"). ב-13 באוגוסט 2006, היום ה-33 למלחמת לבנון השנייה, בשעות הערב, שוגר כטב"ם נוסף על ידי חזבאללה אך הוא הופל.

ב-14 ביולי 2014, היום השישי למבצע צוק איתן, בשעות הבוקר, שוגר כטב"ם מסוג אבאביל 1 לעבר ישראל. בתוך כך, הוא יורט על ידי סוללת "פטריוט".

Qasef-2

דגם ה – Qasef-2 הוצג על ידי יאיא סארי, דובר הח'ותים כמל"ט מתאבד במסיבת עיתונאים ב-14 לינואר. סרטונים של המל"ט המתאבד הוצגו ובו נראה המל"ט תוקף מחנות של ערב הסעודית. לפי גנרל סארי , ה Qasef-2 בעל יכולת נשיאה של תחמושת רבה ויכול להתפוצץ על מטרה בדיוק של 10-20 מטרים ורדיוס הפיצוץ יכול להגיע עד ל-150 מטר. הוא יכול לטוס דומה לדגם הקודם לטווח של עד 100 ק"מ.

 Samad-1 UAV

לח'ותים דגם נוסף של מל"ט Samad-1  המבוסס על מל"ט החיזבאללה Mirsad המוצג במוזיאון של החזבאללה בלבנון החל מהשנה שעברה. ה- Samad-1 בעל יכולת אלקטרו אופטיות המסוגל להעביר שידור לאחור , אולם לדעת מומחים אין הוא משמש לתקיפה אלא רק לאיסוף מידע. למרות זאת הח'ותים הציגו יכולת לחמש אותו.

 

 Samad-3 UAV

הוא דגם הדומה מאוד לדגם הראשון אך בעל מיכל דלק גדול יותר , דבר המאפשר לו להגדיל את המרחק טיסה על היעד. הוא תוכנן מראש כמל"ט תוקף ועשה כבר טבילת אש במערכה מול סעודיה.

 

 

 

 

https://southfront.org/houthis-release-new-videos-and-details-of-qasef-2k-suicide-drone/

 

https://www.presstv.com/Detail/2018/09/17/574399/Yemeni-drone-strikes-Saudiled-command-center-in-Hudaydah

 

https://southfront.org/missiles-and-drones-a-close-look-at-houthis-new-weapons/

חדשות 2, ‏"אבאביל 1": מהו המזל"ט ש"חדר לתל אביב"?, באתר ‏mako‏‏, ‏14 ביולי 2014‏

חדשות 2, ‏חיל האוויר יירט מזל"ט שחדר לישראל מעזה, באתר ‏mako‏‏, ‏14 ביולי 2014‏

חדשות 2, ‏מזל"ט של חמאס בשמי תל אביב? "ראיתי משהו מעופף", באתר ‏mako‏‏, ‏14 ביולי 2014‏

חדשות 2, ‏חמאס מציג: תמונות ראשונות מהמזל"ט, באתר ‏mako‏‏, ‏15 בדצמבר 2014‏