עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה הפסיכולוגית מול חמאס נמשכת

ארגון חמאס מנהל מלחמה פסיכולוגית נגד ישראל במטרה להביכה, לערער את הביטחון העצמי של לוחמי היחידות המיוחדות של צה"ל ולחשוף את זהותם כדי למנוע מהם לפעול בעתיד בשטחים ומחוצה להם • יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, משתמש בפרשה כדי לחזק את מעמדו בצמרת חמאס על רקע מאבק הכוחות בינו לבין אסמעיל הניה

ישראל וארגון חמאס נמצאים בעיצומה של מלחמה מודיעינית בעקבות חשיפת הכוח המיוחד של צה"ל שפעל בעומק השטח הפלסטיני באזור ח'אן יונס. שלב פרסום התמונות של לוחמי צה"ל ע"י ארגון חמאס ושל כלי הרכב שבהם הם השתמשו איננו סוף הפרשה, הארגון הודיע כי בהמשך יפרסם פרטים נוספים מהחקירה.

לראיון ב"רדיו דרום" בנושא:

במערכת הביטחון קוראים לכך "הקרב על התודעה", ארגון חמאס עושה שימוש נרחב בכלי התקשורת שלו, בצילומים, הקלטות וציוצים בטוויטר כדי להעביר את המסרים שלו בדבר "הניצחון על המודיעין הישראלי", לצרוב אותם בדעת הקהל הפלסטינית ובמקביל לנסות ולערער באמצעותם את הביטחון העצמי של המערכת הביטחונית והאזרחים במדינת ישראל.

ארגון חמאס מנסה באמצעות פרסום התמונות והקמפיין התקשורתי הצפוי בהמשך בנושא, להביך את ישראל, בדיוק כפי שעשה קולונל דאחי חלפאן מפקד משטרת דובאי כשפרסם ב-2010 את תמונותיהם של סוכני המוסד הישראלי שחיסלו את בכיר חמאס מחמוד אלמבחוח בבית המלון שבו הוא התאכסן, וליצור מצג כאילו כל הפעילות החשאית שלה נחשפה ולזרוע פחד בקרב לוחמי היחידות המיוחדות בצה"ל כי לא יוכלו יותר להמשיך בפעילות כזו שטחים או מחוצה להם.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני מסר ב-24 בנובמבר כי המודיעין של הזרוע הצבאית של חמאס מחפש עדיין ברצועה חיילים של היחידה המיוחדת של צה"ל.

במקביל חמאס מנסה לשכלל את השיטה ולפרוץ את האיפול הישראלי-מערכת התעמולה והלוחמה הפסיכולוגית של חמאס מנסה להכפיש את ישראל על יחסה לסגן אלוף מ' ז"ל שנהרג בהתקלות באזור ח'אן יונס כדי לעורר ויכוח בישראל שיביא לחשיפת פרטים על הפעולה החשאית של צה"ל ברצועת עזה.

 

לתעמולה החמאסית יש גם קשר למאבקי הכוחות הפנימיים בחמאס בין הזרוע הצבאית בראשות מוחמד דף התומכת ביחיא סינוואר לבין הזרוע המדינית בראשות אסמעיל הניה.

על הרקע הזה יש לראות את המופע הכוחני שארגן יחיא סינוואר בח'אן יונס ב-16 בנובמבר בעצרת הענק לזכרם של 7 הרוגי התקרית בהתקלות עם כוח צה"ל, כדי לבסס את מעמדו כשליט הכל יכול של הרצועה שעל פיו יישק דבר.

כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל הכריז ארגון חמאס על "מבצע הסברה" שנקרא "חוד החרב" (חד א-סיף-בערבית) שבו הוא מציג את "הצלחותיו" בסיכול פעולת צה"ל בח'אן יונס.

בהודעה שפרסם הארגון ב-23 בנובמבר נטען כי "המבצע הגביר את הביטחון של הציבור ביכולתו של ארגון חמאס לכפות את רצונו על הכיבוש הישראלי."

פרסום התמונות לכאורה של חיילי היחידה המיוחדת של צה"ל גרם לצה"ל לא מדובר בנזק שאי אפשר להתגבר עליו, ראה הנזק שנגרם בהקשר הזה בעקבות פרשת חיסולו של  בכיר חמאס מחמוד אלמבחוח בדובאי ב-20 בינואר 2010, גם אז התפרסמו באמצעי התקשורת הערביים והבינלאומיים תמונות שמיוחסות לסוכני המוסד הישראלי, אך ישראל הצליחה להתגבר על התקלה ולהמשיך בפעולותיה החשאיות מעבר הים לאחר הפקת הלקחים הדרושים.

 

 

מהי האסטרטגיה של חמאס בפרשה?

 

צריך לזכור כי בידי ארגון חמאס אין שום שבוי מחיילי כוח צה"ל שנחשף באזור ח'אן יונס וגם אף גופה. יש בידיו רק את שרידי כלי הרכב שבו נמלטו הלוחמים ושהופצץ מהאוויר ע"י מטוסי חיל האוויר הישראלי ושרידים של ציוד שהיה ברכב.

בכל זאת, ארגון חמאס מנסה לשחק משחק מודיעיני בעזרת התיעוד שיש בידו שייתכן שנשאר ברכב שהופצץ.

עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-23 בנובמבר כי מקור התמונות שפרסם חמאס הוא במצלמות האבטחה של הארגון וגם מצילומים של מצלמות שמותקנות בבתי עסק באזור.

כדאי לשים לב לניתוח של מחמד אבו הרביד, הפרשן הצבאי של חמאס בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות "שיהאב" המקורבת לארגון ב-22 בנובמבר, שבו הוא מסביר מה מנסה ארגון חמאס להשיג באמצעות פרסום תמונות חיילי הכוח המיוחד של צה"ל.

א.להדגיש את כישלון הפעולה של צה"ל והעובדה שהכוח נחשף ע"י חמאס.

ב. להראות עד כמה הישראלים "טיפשים".

ג.להפיץ פחד בתוך החברה הישראלית ומוסדותיה (הביטחוניים) כי אין לבטוח יותר ביחידות המיוחדות של צה"ל.

כלומר, האסטרטגיה של ארגון חמאס היא החרפת הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל וכפי שאבו הרביד מנסח זאת:

" השלכנו כדור לוהט למגרש של ההנהגה המדינית והביטחונית בישראל".

גורמים בחמאס טוענים כי מנגנוני הביטחון של חמאס ממשיכים בחקירה בשטח והם מפרקים את "התשתית" שסייעה לפעולת חיילי הכוח של צה"ל בתוך ח'אן יונס.

העיתון "א-שרק אלאווסט"  דיווח ב-23 בנובמבר כי חיילי צה"ל שהו באזור ח'אן יונס מספר שבועות ואף שכרו בתים שבהם הם התגוררו, תוך שהם מציגים את עצמם כחברי ארגון שמגיש סיוע למשפחות נזקקות.

הפרשן צאלח אלנעאמי המזוהה עם חמאס טען בראיון לסוכנות הידיעות "שהאב" ב-23 בנובמבר כי בעקבות פרסום התמונות נפגעה היכולת של לוחמי היחידה המיוחדת של צה"ל לפעול במדינות ערב בעתיד בגלל הסכנה שהם יחשפו.

בנוסף אמר היום (ראשון) בכיר חמאס, ראזי חמד, כי יש לגבש משוואה חדשה לניהול המאבק נגד ישראל כדי לצאת ממצב הסבבים החוזרים ונשנים ולהשיג הישגים חדשים-ישראל במבוכה, היא איננה סופרמן וצריך לקבוע כללים חדשים מול הכיבוש הישראלי ולדחוף אותו לשלם מחיר על הרפתקאותיו המדיניות והצבאיות.

פרסום התמונות של לוחמי צה"ל  ע"י חמאס מעיד גם על המצוקה של הארגון בפענוח פעילות צה"ל בח'אן יונס, אם כפי שהוא טוען הוא כבר זיהה את כל החיילים ואת מטרת הפעולה, מדוע הוא מבקש את עזרת הציבור העזתי ומנסה לדלות מידע מהרשתות החברתיות בישראל בתחבולות שונות?

גורמים בחמאס מביעים חשש כי יש עוד חיילי צה"ל מחופשים ברצועה ומשתפי פעולה פלסטינים המסייעים להם ולכן פרסום התמונות ירתיע אותם ואף יסייע בלכידתם.

ארגון חמאס לא יודה בכך, אך גורמים ברצועת עזה מספרים כי החמאס הופתע מרמת ההיענות הגבוהה של אמצעי התקשורת בישראל והציבור הרחב לבקשת הצנזורה הצבאית שלא לפרסם את תמונות חיילי צה"ל ולצמצם בכך את העיסוק בזהותם ברשתות החברתיות, עד כה חמאס לא הצליח להפיק שום מידע בעל ערך מהמהלך הפומבי שעשה.

המאבק הפנימי בתוך חמאס

למרות שהכוח המיוחד של צה"ל נחשף ע"י חמאס בדרך מקרה, אי אפשר להתעלם מכך שהזרוע הצבאית של חמאס  והעומדים בראשה נמצאים במבוכה רבה נוכח העובדה שהכוח הצה"לי שהה בעומק השטח כמה שבועות, במעין בסיס חשאי שהקים בלב הרצועה, ועשה ככל העולה על רוחו מבלי, שעד עכשיו, הצליח ארגון חמאס לגלות את כל היקף פעילותו.

הפעולה המיוחדת של צה"ל שמה ללעג ולקלס את כל הטענות של יחיא סינוואר ומקורבו הגנרל תוופיק אבו נעים, ראש מערך הביטחון ברצועה, כי הצליחו "לנקות" את רצועת עזה ממשתפי פעולה עם ישראל אחרי רצח בכיר הזרוע הצבאית מאזן אלפוקהא ב-24 במרץ 2017.

פעולת צה"ל בעומק הרצועה מעידה על כך שיש עדיין פרצות ביטחוניות רבות בשטח וכי מנגנוני הביטחון של חמאס נכשלו בהגנת הרצועה מפני חדירות ישראל.

הפעולה הישראלית בעומק השטח מאפשרת לבכירי הזרוע המדינית של חמאס  הנאמנים לאסמעיל הניה למתוח ביקורת על יריבו יחיא סינוואר ועל הזרוע הצבאית כי נכשלו בהגנה על רצועת עזה מפני המודיעין הישראלי.

ב-23 בנובמבר הפיצה לשכתו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה, באמצעות סוכנות הידיעות "שהאב", סדרה של תמונות של "פגישת עבודה" בין אמסעיל הניה לבין יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה.

הפצת התמונות נועדה להזים פרסומים בישראל על נתק חמור ומחלוקות גדולות בין השניים.

הלחץ של חמאס להזים במהירות את הידיעות על המחלוקות בצמרת מעיד עד כמה המחלוקת הזו היא רצינית.

יחיא סינוואר משתלט על רצועת עזה כשהוא נתמך ע"י הזרוע הצבאית של ארגונו בראשות מוחמד דיף, הוא הופך את רצועת עזה למקבילה של דרום לבנון הנשלטת ע"י השיח חסן נצראללה מנהיג חזבאללה.

ב-16 בנובמבר ארגן יחיא סינוואר מופע אימים בח'אן יונס, עצרת ענק לזכרם של 7 ההרוגים  בתקרית עם צה"ל שאליה הוזמנה גם משלחת המודיעין המצרי, סינוואר עלה לבמה , נופף באקדח עם משתיק קול שנלקח שלל מאחד מחיילי צה"ל והעביר מסרים חריפים בשמו  ובשמו של מוחמד דיף לישראל ולמדינות ערב, לא מסרים בשמו של אסמעיל הניה יו"ר הלשכה המדינית שכלל לא נכח במקום.

האיומים של בכירים בישראל על חייו של אסמעיל הניה נעלמו סופית עם התפטרותו של אביגדור ליברמן מתפקיד שר הביטחון, האיומים החדשים מתרכזים ביחיא סינוואר, שר השיכון יואב גלנט כבר הודיע השבוע ש "זמנו של סינואר קצוב והוא לא יגיע לבית זקנים", ברצועה מפרשים זאת כי ישראל רואה ביחיא סינוואר את הסכנה האמיתית לביטחונה.

יחיא סינוואר מוביל את הקו הפרגמטי להשיג הסכם רגיעה עם ישראל ובמיוחד עסקת חילופי שבויים גדולה שמסגרתה ישוחררו עצורי "עסקת שליט" ומאות מחבלים "כבדים" מבתי הכלא בישראל,  מדובר בעסקה שאיננה נופלת בהיקפה מ "עסקת שליט", דבר שאם ייצא לפועל, יחזק מאוד את מעמדו ברחוב הפלסטיני ואת מעמדה של הזרוע הצבאית.

צמרת ארגון חמאס מפוצלת, אמנם ההחלטות בארגון מתקבלות בצרה של קונסנזוס באמצעות "מועצת השורא" (המועצה המייעצת) אך הארגון מתנהל ע"י  שני ראשים, אסמעיל הניה ויחיא סינוואר, דבר שמקשה על קבלת ההחלטות ויש לו גם השלכה על המשא ומתן העקיף עם ישראל.

לכן, נראה שיחיא סינוואר עושה הכל כדי למקסם את פרשת ההתקלות עם כוח צה"ל בח'אן יונס ולהציגה כניצחון של הזרוע הצבאית על ישראל כדי לחזק עוד יותר את מעמדו בהנהגת חמאס ומוסדותיה.