עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה הכלכלית של ארה"ב בחיזבאללה

ממשל טראמפ ממשיך את המאבק בארגון הטרור השיעי • אנשי עסקים ופעילויות עסקיות רבות נפגעות • פרויקט "קסנדרה" ממשיך להתקיים

במסגרת הגברת הלחץ על איראן וחיזבאללה החלה ארה"ב לפעול במישור המשפטי נגד אנשים המפרים את הסנקציות נגד איראן. במסגרת זו דווח ב- 12.8.19 שה-FBI החל לחקור כמה אזרחי ארה"ב שהשתתפו בעבר או מתכוונים להשתתף בוועידה כלכלית חשובה באיראן בימים הקרובים ואף הזהיר את חלקם לא להגיע אל טהראן.

ה- FBI לא הגיב עדין לידיעות הללו.

במקביל פרסם משרד המשפטים של ארה"ב ב-9 באוגוסט כי אזרחית איראנית בשם ניג'יר גודאסקי, בת 40, הודתה כי ניסתה להבריח ציוד טכנולוגי לאיראן. גודאסקי הואשמה בדצמבר 2015 בארה"ב, ונעצרה באוסטרליה ב- 2017 והוסגרה לארה"ב, היא הודתה בדברים יום לפני פתיחת משפטה במינסוטה.
לפי החשד משנת 2008-2011 גודאסקי היתה שכירה של חברת " Fanavar Moj Khavar (Fana Moj)", חברה הממוקמת בטהראן. היא ושותפה, אלעזרא ג'לילי, יחד עם אחרים, הקימו חברה לייעוץ סביבתי, הממוקמת בקאולה לאמפור במלזיה,שפעלה, לפי החשד, כחברת החזית של החברה הממוקמת באיראן.

כחלק מן הקנוניה, על פי משרד המשפטים האמריקאי, גודאסקי הציגה עצמה כעובדת של חברת הייעוץ הסביבתי ויצרה קשר עם יצרנים ומפיצים של טכנולוגיות מבוקשות, ביקשה הסכמי רכישה וניהלה משא ומתן לרכישה ולמשלוח הטובין למלזיה. כאשר התקבלה הסחורה במלזיה, היא נארזה מחדש ויוצאה שלא כדין לחברה האיראנית באיראן.

בשנת 2017, "פאנה מוג" הוכרזה על ידי משרד האוצר של ארצות הברית כחברה החשודה במתן סיוע כספי, חומרי, טכנולוגי לתמיכה במשמרות המהפכה של איראן (IRGC). גם ג'לאלי הודה במעשים.

הקשר הברור אל משה"מ

ב-12 לספטמבר נעצר סאמיר בארו, איש עסקים לבנוני, שהיה מבוקש על ידי ארה"ב באספקת ציוד טכנולוגי למל"טים לחיזבאללה. בארו חשוד כי הקים חברת תעופה ושיתף פעולה עם בכיר בצבא העיראקי שהוטלו עליו סנקציות בעקבות קשריו עם משמרות המהפכה של איראן. המעצר נעשה בעקבות חקירה של מגזין NATONAL.
בנובמבר 2018 משרד האוצר של ארה"ב הטיל סנקציות על שאביל מוניש אוביאד של זייאדי, איש משה"מ שסחר עם ארגון החיזבאללה. חודשים לפני כן הוגש כתב אישום נגד בארו, על יצוא בלתי חוקי של חלקי מל"טים וטכנולוגיה לחיזבאללה. הוא הואשם ביחד עם שני אנשים נוספים ועצר בדרא"פ.

בכתב האישום נטען כי מר בארו איפשר העברתם של מנועי סילון ובוכנות מארצות הברית לחיזבאללה בלבנון בין 2009 ל 2010. מר בארו השתמש בחברת התעופה SAB הממוקמת בדובאי בכדי לשלוח מנועים אלה ללבנון.

משרד האוצר בארה"ב הוסיף כי "אל זייאדי שירת כמתווך פיננסי בין משה"מ לבין מיליציות בעיראק הפועלות בשמו של קאסם סולימאני. אל זייאדי אף הופיע בפומבי עם מפקד משה"מ", נכתב בהצהרת משרד האוצר.

פגיעה נוספת במנגנון הכספים של החיזבאללה

"פרויקט קסנדרה" שנחשף בשנת 2017 כחלק מתכנית ה DEA למלחמה בארגון חיזבאללה, ברשתות הכספיות התומכות בו ובאנשי הרשת הסובבים אותו, עולה שוב לכותרות בארה"ב לאחר שאזרח לבנוני הורשע בעבירות הלבנת כספים וקשר עם ארגון החיזבאללה.

בדצמבר 2017 חשף העיתון "פוליטיקו" כי ברק אובמה,נשיא ארה"ב הקודם, הורה לסוכנויות הביון האמריקניות להפסיק את החקירה בנושא, שחשפה את דרכי המימון של ארגון הטרור חיזבאללה, כדי לא לסכל את הסכם הגרעין עם אירן.

מאז כניסתו לתפקיד של הנשיא טראמפ בינואר 2016 נראה כי ה-DEA חידש את החקירה.

בדצמבר 2018 הודה קאסים טאג'נדין, בן 63, יליד ביירות בפני הרשויות בארה"ב כי פעל במסגרת רשת עסקית הפרושה בלבנון ואפריקה שהוגדרה על ידי משרד האוצר בארה"ב כמסייעת לארגון החיזבאללה.

טאג'נדין, הועמד לדין בבית המשפט בקולומביה והודה בקשירת קשר להלבנת כספים בידיעה כי הוא מפר את חוק ה – IEEPA (International Emergency Economic Powers Act). הוא הוצב ברשימה של משרד האוצר האמריקני כמסייע לטרור עולמי כבר במאי 2009 כתוצאה מסיוע כספי משמעותי לחיזבאללה, נכתב בהודעת משרד האוצר האמריקני.

הצבתו ברשימה אסרה עליו להיות מעורב בכל העברה כספית בין אם לטובתו או לטובת אחר המערבת אזרח ארה"ב או חברה מקומית ללא אישור של משרד האוצר.
"המחלקה הזו של משרד המשפטים שמה לה למטרה את ארגון החיזבאללה", אמר התובע הכללי בפועל וואיטקאר. "בחודש ינואר הקמנו את הכוח הפועל נגד מימון חיזבאללה ורשת הסמים שלו, באוקטובר התובע הכללי הקודם סאשנס, הכריז כי חיזבאללה הוא אחד מחמשת הארגונים המתועדפים על ידי ממשלת ארה"ב במלחמה במסגרת הכוח המיוחד למלחמה בהעברות כספיות לארגוני פשע. סוכנות ה- DEA עבדה במשך שלוש שנים על המטרה הזו והצליחה לעשות כן".
האזרח הלבנוני הודה כי ביקש ביחד עם חמישה אנשים נוספים להעביר 50 מיליון דולר לביצוע עסקים בארה"ב בניגוד למגבלות עליו. בנוסף, שותפיו של טאג'נדין, ביקשו לבצע העברות של מיליארד דולר במערכת הפיננסית של ארה"ב אל מחוץ למדינה.

טאג'נדין צפוי לשבת בכלא כ-60 חודשים והוא נקנס ב-50 מיליון דולר. הוא נעצר בינואר 2017 והורשע באופן סופי בתחילת החודש.

לפי משרד האוצר ומשרד המשפטים של ארה"ב, המקרה של טאג'נדין, נופל תחת "פרויקט קסנדרה". חקירה זו ואחרות הן חלק מצוות המימון וחיזוק הטרור של המחלקה לצדק ("HFNT") של מחלקת המשפטים, וכחלק ממרכיב ביוזמת הפשע המאורגנת של המחלקה (TOC).

ה- HFNT הוקם בינואר 2018 בכדי להבטיח גישה אגרסיבית ומתואמת לתביעות וחקירות, כולל תיקי "פרויקט קסנדרה", שמטרתם לכוון את המאבק נגד יחידים ונגד רשתות התומכים בחיזבאללה. ה- HFNT, פועל באופן הדוק עם שותפים כמו ה- DEA, משרד האוצר וה-FBI.

אסטרטגית הסנקציות נגד בכירי הארגון

ביולי השנה הטיל משרד החוץ של ארה"ב סנקציות על שני חברי פרלמנט של חיזבאללה, מוחמד חסן ראאד ואמין שרי, כחלק מהמשך הלחץ הכלכלי שמפעיל הממשל על הארגון הלבנוני הנתמך על ידי איראן. בנוסף לכך, הוטלו עיצומים על גורם ביטחוני בחיזבאללה.

לפי משרד האוצר של ארה"ב , השלושה ניצלו את מעמדם "כדי לקדם את האג'נדה המרושעת של חיזבאללה ולפעול בשם איראן".

במקביל הוטלו סנקציות על סלמן ראוף סלמן, בכיר בחיזבאללה שנטען כי היה מעורב בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנת 1994. ראוף הוא בכיר הארגון הפועל בדרום אמריקה, ומוכר גם בשם סמואל סלמאן רידא. משרד האוצר האמריקני ציין בהודעתו כי "ראוף כיוון פעולות טרור עבור חיזבאללה במערב מאז ומתמיד".

בדצמבר 2018 דיווחנו באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה על כך שבתחילת אוקטובר אישר הסנאט סדרת חוקים נגד ארגוני הטרור. הראשון שבהם מגנה את השימוש של מחבלים באנשים כמגנים אנושיים חיים, ומטיל סנקציות על פעילי הארגונים שעושים זאת במהלך עימותים וכן על גופים ממשלתיים שמסייעים להם בכך. כמו כןאושר חוק המטיל סנקציות על גופים ממשלתיים אשר מעבירים תמיכה כספית או מספקים משאבים אחרים לזרוע הצבאית של חיזבאללה..
בהודעת הסנאט נטען כי "החוק מחזק ומרחיב את היקף הסנקציות הכלכליות שהוטלו בעבר על ידי ארה"ב". אישור החוק בסנאט מהווה את השלב השני באישור החוק, לאחר שההצעות זכו לאישור של בית הנבחרים לפני כחודש. על מנת לאשר את החוק באופן רשמי ולהכניסו לתוקף, ההצעות זקוקות לאישור רשמי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. שחתם עליהן בסוף דצמבר 2018.

באוקטובר 2018 אישר הנשיא הטלת סנקציות על מספר אנשי חיזבאללה וזאת, לפי דבריו "על מנת להרעיב אותם".

טראמפ הוסיף בטקס לזכר חיילי המארינס שנהרגו בפיצוץ מכונית תופת על ידי ארגון הטרור ואמר כי "אנחנו נאתר, ניירט ונפרק את מערך התפעול ואת מאמצי גיוס הכספים שלהם. לעולם לא נשכח מה הם עשו למארינס שלנו בביירות" סיכם טראמפ.

בנובמבר הציבה ארה"ב פרס בן 5 מיליון דולר על ראשו של סגן ראש החמא"ס, אל ערורי, וכן על ראשו של בנו של נסראללה, ג'וואד נסראללה.
בהודעת מחלקת המדינה נאמר כי היא מציבה פרסים בסך 5 מיליון דולר על מידע שיוביל לאיתור בכיר חמאס סלאח אל-עארורי, ובכירי חיזבאללה חליל יוסף מוחמד הארב והייתם אל טבאטבאיי. האמריקנים ציינו כי הן חמאס והן חיזבאללה מקבלות סיוע בנשק, אימונים ומימון מאיראן.

https://www.thenational.ae/world/mena/alleged-hezbollah-drone-supplier-and-iraqi-militia-leader-founded-aviation-company-1.909734