עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה החדשה בעולם הערבי: האשמים נ' ווהאבים

הפסגה הערבית ה-30 בטוניס הדגישה אתה פערים בין מנהיגי מדינות ערב • החשש הגדול הוא כי תכנית טראמפ עומדים בפתח והמאבק על ירושלים ועתידה מחריף

מדינות ערב סיכמו לא מכבר מפגש פסגה בתוניס אשר הסתיים בהודעת סיכום החוזרת על הנוסחאות הידועות בדבר תמיכה בתביעות הפלסטינים, והתעורר הרושם כאילו מדינות ערב חזרו לימים הישנים שלפני הסערה בעולם הערבי שבהם איחדה הבעיה הפלסטינית את אותן מדינות.

אבל, בחינה מעמיקה של מה שקרה באמת בפסגה מגלה שמעולם לא היו מחלוקות כל כך עמוקות, והצורך לצאת בסיסמאות למען הפלסטינים נבע מן הצורך למצוא משהו מאחד, כדי שהפסגה לא תתפוצץ ותוגדר ככשלון.

על מה נחלקו ראשי מדינות ערב? על שני דברים: היחס לאיראן, והתשובה ליוזמת טראמפ. התחושה בקרב המנהיגים היא כי פרסום התכנית קרוב מתמיד.

אשר לאיראן, ההשתתפות הנמוכה של נציגי המפרץ מעידה שהם כועסים על מדינות ערב שעדיין יש בקרבן תומכים באיראן כמו עיראק ולבנון. סעודיה השקיעה מאמצים גדולים לחזק את היסוד הערבי של עיראק נגד "הפרסים", וגם היו הצלחות מסוימות, אבל איראן הצליחה להחזיר את עיראק לחיקה.

אבל, המחלוקת שצריכה לעניין אותנו יותר הייתה בין ירדן לסעודיה על ירושלים. לקראת הפסגה נועד המלך עבדאללה עם חסן מלך מרוקו כדי לכונן אתו ברית נגד שאיפות הסעודים על הר הבית. כמו השושלת ההאשמית של ירדן, גם שושלת המלוכה של מרוקו מיוחסת למשפחת האשמית, משפחתו של הנביא מוחמד. אפשר לכנות זאת: ברית האשמים נגד הווהאבים.

בעקבות הפסגה הידרדרו יחסי מרוקו וסעודיה. יש לחץ ווהאבי במרוקו והממשלה מאשימה את סעודיה שהיא עומדת מאחורי הלחץ הזה. התקשורת המרוקנית דיווחה על "מלחמה קרה" בין מרוקו לבין ארה"ב בגלל ההאשמה מצד ארה"ב ,כי מרוקו פעלה בפסגה כדי לסכל את תוכנית טראמפ על ידי הדגשת העמדות הפלסטיניות הידועות אשר עומדות בסתירה לגישות החדשות שרוצה לקדם הנשיא טראמפ.

חוץ מן ההכרזות החגיגיות, האם קיבלו הפלסטינים את "רשת הביטחון הכלכלית"? ממש לא. גם רמאללה וגם עזה נמצאות עכשיו בפשיטת רגל. קטר דואגת לעזה. רמאללה ביקשה עזרה מקבילה מן הערבים, אבל איש לא הקשיב לה.