עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה בתימן – להביט מרחוק

החות'ים בתימן מאיימים להסלים את ההתקפות הצבאיות על איחוד האמירויות ולהרוס את כלכלתה • למרות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, לישראל אין שום קשר למלחמה בתימן והיא צריכה להתנהל בזהירות רבה ולא להיגרר לפתיחת חזית נוספת בתימן

המלחמה בתימן וישראל: תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, שהתחיל בתקופתו של הנשיא טראמפ, משתנה ומושפע מהנסיבות החדשות במזרח התיכון ומחילופי הממשל בארה"ב. דבר זה מחייב את ישראל לשקול היטב את צעדיה ביחסים עם מדינות ערב שעימן יש לה הסכמי נורמליזציה ובמיוחד עם מדינות המפרץ הקרובות גיאוגרפית לאיראן.

חילופי הממשל בארה"ב וכניסתו של הנשיא ביידן לבית הלבן הביאו לשינוי המדיניות האמריקנית במזה"ת. הממשל של ביידן תומך בהמשך תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, אך אינו שותף לתפיסה האסטרטגית שהייתה לממשל טראמפ בנושא הזה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

ממשל טראמפ ראה בתהליך הנורמליזציה צעד חשוב להקמת ברית צבאית בין ישראל לבין מדינות ערב, בחסות ארה"ב, נגד איראן.

שר החוץ האמריקני לשעבר מייק פומפיאו אמר ב-6 בספטמבר 2020 כי הדיאלוג שהיה לו עם ראש הממשלה נתניהו ועם יורש העצר של אבו דאבי, השיח' מוחמד בן זאיד, עסק ברגע ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות והגעת שני הצדדים להסכם על "הקמת ברית נגד איראן להגנה על השטחים האמריקנים והמזרח התיכון".

האיראנים לחוצים מתהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, הם חוששים מ"דריסת רגל" ישראלית במפרץ, דבר שיאיים באופן ישיר על ביטחונה של איראן.

בכל הקשור ליחסי ישראל עם איחוד האמירויות הם מעריכים כי הסכם הנורמליזציה ביניהן עלול להביא להקמת בסיס צבאי ישראלי בתוך איחוד האמירויות שיהיה מופנה כלפי איראן ויפעל נגד מתקניה האסטרטגיים כמו אתרי הגרעין, שדות הנפט ונמלי הים.

הם גם חוששים שישראל תבנה בסיסי מודיעין באי סוקוטרה,מדרום לתימן, שנמצא בשליטת איחוד האמירויות, דבר שיאפשר לה פיקוח על התנועות האיראניות מהמפרץ הפרסי, דרך מיצרי באב אלמנדב ועד למדינות קרן אפריקה.

גם מדינות המפרץ קוראות היטב את השינויים במפה, בעקבות חילופי הממשל האמריקני החלו סעודיה ואיחוד האמירויות בדיאלוג מדיני עם איראן.

סעודיה הייתה הראשונה לעשות זאת והיא נמצאת בשלב מתקדם לקראת חידוש היחסים הדיפלומטיים עם טהראן.

בגלל הקרבה הגיאוגרפית של סעודיה ואיחוד האמירויות לאיראן ובגלל ששתיהן נלחמות נגד המורדים החות'ים בתימן, שהינם בני הברית של איראן ונתמכים על ידה בכסף ובאמצעי לחימה מתקדמים, ישראל צריכה להיזהר שלא להסתבך שלא לצורך במלחמה בתימן.

לאיראן יש אינטרס מובהק לסבך את ישראל בחזיתות נוספות, גם בסיסי הטילים הבליסטיים והמל"טים המדוייקים שאיראן סייעה למורדים החות'ים להקים בתימן הם חלק מטבעת החנק שהקים הגנרל קאסם סולימאני מסביב לישראל.

החות'ים מאיימים כבר כמה חודשים בגלוי על ישראל כי יכו את עריה הראשיות באמצעות הטילים והמל"טים. ההתקפות שלהם על סעודיה ואיחוד האמירויות מוכיחות שאין מדובר בדברי רהב, יש להם יכולת צבאית מצויינת לפעול במדוייק למרחקים ארוכים ואף לפגוע ביעדים בישראל.

בשבועות האחרונים החלו החות'ים לתקוף את איחוד האמירויות בגלל שהצטרפה מחדש לקרבות הקרקעיים באזור שבווה שבתימן וסייעה צבאית לכוחות הקואליציה בראשות סעודיה להשיג הישגים חשובים בקרבות.

מנהיגי החות'ים הודיעו כי ההתקפות על איחוד האמירויות ימשכו ואף יסלימו וכי הם רוצים להרוס את כלכלתה.

סעודיה ואיחוד האמירויות מנסות להחזיק את המקל משני הקצוות, מחד גיסא, להמשיך את הדיאלוג עם איראן ומאידך גיסא להכות את החות'ים בני בריתה בתימן,האיראנים משחקים היטב את המשחק אבל ישראל איננה צריכה להיות חלק ממנו.

מלחמת האזרחים בתימן פרצה במרץ 2015 לאחר שהחות'ים כבשו בגיבוי איראן וחזבאללה את צנעא בירת תימן וביצעו הפיכה שלטונית נגד הממשלה החוקית, בעקבות כך הקימה סעודיה קואליציה של מדינות ערביות ומוסלמיות שפתחה במבצע צבאי גדול להדוף את החות'ים ולהחזיר את השלטון לידי ממשלת תימן החוקית.
המלחמה בתימן נמשכת כבר 7 שנים, ישראל איננה קשורה לסכסוך של סעודיה ואיחוד האמירויות עם החות'ים בתימן והיא איננה השוטר של המזרח התיכון,ריסון המורדים החות'ים הוא תפקידה של הקהילה הבינלאומית ובמיוחד של ארה"ב.

בינתיים, ממשל ביידן עדיין שוקל את דרישת איחוד האמירויות להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור ומסתפק בגינויים ומגעים דיפלומטיים.

ישראל גינתה את ההתקפות של החות'ים על איחוד האמירויות אבל היא צריכה לעשות את הדברים במינון הנכון ולא להגזים בהצהרות באופן שיתפרש כהתגרות או איום על החות'ים וייתן להם תירוץ לתקוף את ישראל.

לישראל יש את הדאגות הביטחוניות משלה וגם את האינטרסים שלה, במיוחד האינטרס של השיט החופשי במימי ים סוף והמעבר במיצרי באב אלמנדב. כ-80 אחוזים מהסחר הימי של ישראל עוברים בים סוף, לחות'ים יש טילים מדוייקים שיכולים לפגוע בצי הסוחר הישראלי בים סוף ולשתק את פעילותו וגם לפגוע בערים ומתקנים אסטרטגיים בישראל עצמה באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים.

כפי שהדברים נראים כעת, שיחות הגרעין בווינה בהחלט יכולות להוביל להסכם גרעין חדש שיחזק את איראן וישפיע גם על המוטיבציה של סעודיה ואיחוד האמירויות להמשיך במלחמה בתימן. הן צפויות לשקול היטב את צעדיהן ולא מן הנמנע שינסו להגיע במהירות להסכם שיסיים את המלחמה בהתאם לתנאים של החות'ים ואיראן.

ישראל איננה צריכה חזיתות ביטחוניות חדשות, החות'ים מתנהלים מולה בזהירות, הם יודעים היטב מהו כוחה הצבאי של ישראל, כרגע הם מסתפקים באיומים וישראל צריכה לעמוד על המשמר אך לא מעבר לכך. אם החות'ים ינסו לתקוף את ישראל היא צריכה להגיב במלוא העוצמה אבל בינתיים להמשיך ולהתנהל בשיקול דעת, המלחמה בתימן איננה המלחמה של ישראל.