עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה בין סוהא ערפאת לרש"פ

סוהא ערפאת הודיעה כי בכוונתה להגיע לרמאללה ביחד עם בני משפחתה וכי בכוונתה לצאת למלחמה גלויה נגד הרש"פ בגלל צעדי נקם שנקטה נגדה • ברש"פ ינסו למנוע את הגעתה מתוך חשש שתחשוף סודות בקשר לנסיבות מותו של יאסר ערפאת ומאשימים אותה כי היא שליחתו של מוחמד דחלאן

סוהא ערפאת, אלמנתו של ראש אש"פ לשעבר יאסר ערפאת, הכריזה מלחמה פתוחה נגד הרש"פ והעומד בראשה לאחר שהרש"פ נקטה צעדי נקם נגדה בעקבות ההתנצלות האישית שהגישה לאיחוד האמירויות על כך שפלסטינים בשטחים שרפו את דגליו וקיללו את מנהיגיו בעקבות הסכם הנורמליזציה עם ישראל.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לא אהב, בלשון המעטה, את העצמאות שגילתה סוהא ערפאת אחרי שנים ארוכות של שתיקה. הוא חושד בה כי היא פועלת על פי הוראותיו של אויבו המר מוחמד דחלאן, המשמש כיועץ הבכיר של השיח' מומד בן זאיד יורש העצר של אבו דאבי.

על פי גורמים בפת"ח הוא פתח בשורה של צעדי נקם נגדה, הוא דאג לפטר את אחיה גאבי אלטוויל מתפקיד השגריר הפלסטיני בקפריסין והורה לשלול את הקצבאות החודשיות שהרש"פ משלמת לה ולבתה זהווה.

דובר פת"ח מוניב אלג'ארוב פירסם ב-29 באוגוסט הודעה הדורשת מסוהא ערפאת שלא להתערב בנושאים הפוליטיים של הרש"פ מתוך שמירה על כבודו של יאסר ערפאת בהמשך, בכיר פת"ח עזאם אלחמד, מקורבו של יו"ר הרש"פ הופיע בראיון מיוחד בערוץ הטלוויזיה "אלמכמליין", השייך לתנועת "האחים המוסלמים" ומשדר מטורקיה נגד משטרו של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי, ותקף בחריפות את סוהא ערפאת על התערבותה בענייני הרש"פ והתנצלותה בפני איחוד האמירויות.

בעקבות כך איפשרו שלטונות מצרים לסוהא ערפאת להתראיין בערוץ הראשון של הטלוויזיה המצרית בתכנית "אלתאסעה" של המגיש וואיל אלאבראשי.

שובה של סוהא ערפאת

בראיון טלוויזיוני ארוך הטילה סוהא ערפאת כמה "חשיפות" אודות הרשות:

  • סוהא ערפאת הודיעה כי בכוונתה להגיע בקרוב לרמאללה עם בתה זהווא ועם אחיה כדי לבקר את קברו של יאסר ערפאת במוקאטעה. היא ביקשה הגנה אישית מנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי והודיעה כי תבקש גם הגנה מירדן, סעודיה, איחוד האמירויות וגם הגנה בינלאומית כדי להבטיח את הגעתה בשלום לרמאללה.
  • סוהא ערפאת האשימה את הרש"פ בדיקטטורה ובטרור מחשבתי. היא טענה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נשלט לגמרי בידי מנהלת לשכתו אינתיסאר אבו עמארה, "ששולטת בפלסטין, מפטרת שרים ושגרירים ושכוחות הביטחון הפלסטינים חוששים ממנה", היא איימה לגלות את מעלליה של אינתיסאר אבו עמארה במוסקבה, אך לא גילתה במה מדובר.
  • היא גילתה כי הרש"פ, בהוראת מחמוד עבאס, פיטרה מתפקידו את אחיה גאבי אלטוויל, השגריר הפלסטיני בקפריסין, בטענת שווא כי לא איפשר למפגינים פלסטינים להיכנס לשטח השגרירות ולמחות נגד איחוד האמירויות, לאחר שפוטר הוא הוזמן לחקירה ברמאללה.
  • לטענתה, היא התנצלה בפני איחוד האמירויות כדי להגן על הפלסטינים כדי שלא יענשו כפי שנענשו לאחר שתמכו בפלישה של צדאם חוסיין לכווית באוגוסט 1990.

לאחר הפלישה נקטו מדינות המפרץ צעדי נקם נגד הפלסטינים, כיום מתגוררים באיחוד האמירויות כ-300 אלף פלסטינים.

  • סוהא ערפאת הודיעה כי היא מוכנה למלחמה נגד הרש"פ והעומד בראשה וכי "יש בידיה כלי נשק רבים, כולל ספר הזכרונות האישי של יאסר ערפאת שבו הוא כתב דברים רבים על בכירי הרש"פ.

חשש ברש"פ

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי המלחמה בין הרש"פ ומחמוד עבאס לבין סוהא ערפאת הינה חלק מקרב הירושה.

לטענתם, בכיר פת"ח מוחמד דחלאן "בישל" ביחד עם השיח' מוחמד בן זאיד את הסכם הנורמליזציה עם ישראל כדי שיוכל לחזור לרמאללה ולשפר את סיכוייו לרשת את אויב המר מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ.

החשש של מחמוד עבאס הינו כי מוחמד דחלאן נתמך בידי ממשל טראמפ וישראל וכי הם רוצים להכתירו כיו"ר הרש"פ החדש כדי ליישם את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

עבאס חושש מפני הסודות שמחזיקה בידה והיא שממשיכה לטעון כי יאסר ערפאת הורעל למוות על ידי ישראל ובכירים ברש"פ כשהיא רומזת כי הוא היה מעורב במותו של ערפאת כדי לרשת אותו בתפקידו.

תדמיתה של הרש"פ והעומד בראשה הגיעה לשפל חסר תקדים ברחוב הפלסטיני בעקבות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, ההסכם נתפס ככישלון אסטרטגי של הנהגת הרש"פ שעסוקה בשחיתות ושמירה על מעמדה במקום לדאוג לתושבי הגדה שמצבם הכלכלי התדרדר בגלל מגיפת הקורונה.

 

הערכה: משמרות המהפכה בדרך להשתלט על נשיאות איראן

 

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס יעשה הכל כדי למנוע את הגעתה של סוהא ערפאת ובני משפחתה לרמאללה, בין היתר שוקלת הרש"פ לפנות לישראל ולירדן כדי למנוע את כניסתה דרך מעברי הגבול הרשמיים.

אנו רק בתחילתה של המערכה החדשה.