עבור לתוכן העמוד
Menu

המטרה של חמאס: לגיטמציה בינ"ל, הדרך עוברת בבחירות ברש"פ

ארגון חמאס גילה פרגמטיות מפתיעה והסכים למתווה ולתנאים שהעמיד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקיים בחירות בשטחים • חמאס שואף להשתלט על הגדה באמצעות ניצחון בבחירות, אך נראה שמחמוד עבאס יגלגל את הכדור למגרשה של ישראל כדי להתחמק מקיום הבחירות

בחודש ספטמבר עמד יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, על במת האו"ם, במהלך אירועי פתיחת העצרת הכללית, והטיל "פצצה" פוליטית כשהודיע על כוונתו לערוך בחירות בשטחים ביחד עם תנועת חמאס לאחר שיתוק פוליטי של 14 שנים ופיצול בין הגדה לרצועה.

במהרה התברר כי הנכונות של עבאס לקיים תהליך דמוקרטי הייתה תוצאה של לחץ כבד שהפעיל עליו האיחוד האירופי שהגיע עד איום כי אם לא יקיים בחירות, יפסיקו מדינות אירופה את הסיוע הכספי לרש"פ.

מחמוד עבאס קיווה שארגון חמאס יוציא עבורו את הערמונים מן האש ויטרפד את הבחירות מתוך חשש שיאבד את השלטון ברצועה עזה שעליה השתלט בכוח ב-.007, אולם חמאס גילה פרגמטיות מפתיעה ועד כה לא סיפק למחמוד עבאס שום אמתלה שתאפשר לו שלא לקיים את הבחירות ולהטיל את ההאשמה עליו.

יש לציין כי הקהילה הבינלאומית עוקבת מקרוב אחרי המגעים הפנימיים בתוך הזירה הפוליטית הפלסטינית כדי לראות מי מנסה להכשיל את הבחירות.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שיגר לרצועת עזה את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ד"ר חנא נאצר אשר קיים כמה סבבים של שיחות עם עם ראשי הפלגים ועם הנהגת חמאס בנושא הבחירות.
ארגון חמאס הפתיע את הרש"פ כאשר הסכים לקבל את מתווה הבחירות שהציע מחמוד עבאס, הוא ויתר על דרישתו לקיים בו זמנית בחירות לפרלמנט ולנשיאות והסכים לבחירות בדירוג, ראשית, בחירות למועצה המחוקקת (פרלמנט) ו-3 חודשים לאחר מכן בחירות לנשיאות.

יו"ר הרש"פ הערים במהלך ההידברות עם חמאס קשיים במגמה לדחוק אותו לפינה כדי שידחה את רעיון הבחירות, אך ארגון חמאס לא נפל למלכודת וכידרר בחזרה את הכדור למגרשו של מחמוד עבאס – ב-26 בנובמבר נענה ארגון חמאס לדרישתו של מחמוד עבאס להעביר בכתב את הסכמתו למתווה הבחירות שהציעה הרש"פ. חמאס ערך טקס רשמי שבו מסר אסמעיל הניה את התשובה החיובית בכתב לד"ר חנא נאצר, בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' מקורבו של מחמוד עבאס ששהה באותה העת עמו בביקור בקטאר הודיע כי מיד עם חזרתו לרמאללה ידון יו"ר הרש"פ במכתב התשובה של חמאס ויחליט אם לפרסם את הצו הנשיאותי שקובע את מועדי הבחירות לפרלמנט ולנשיאות.

הגמישות הפוליטית המפתיעה של חמאס והסכמתו לתנאיו של מחמוד עבאס לקיום הבחירות נובעת מתוך ביטחונו העצמי הרב כי יש ביכולתו לנצח שוב בבחירות כפי שעשה בבחירות לפרלמנט ב-2006, דבר שנתן לו מבחינתו את "התירוץ" להשתלט בכוח על רצועת עזה.

בבחירות 2006 זכה ארגון חמאס ב-76 מתוך 132 מושבים במועצה המחוקקת. בעקבות ניצחונו החרימה תנועת פת"ח את דיוני המועצה ולא הסכימה לשום החלטה שלה. בשנה שעברה הודיע מחמוד עבאס על פיזור המועצה באמצעות החלטה של בית המשפט החוקתי שהוא הקים והעביר את סמכויותיה למועצה המרכזית של אש"פ, אך ארגון חמאס המשיך לקיים את דיוני המועצה ברצועת עזה כאילו דבר לא אירע.

המטרה האסטרטגית של חמאס הינה להשתלט על שטחי הגדה המערבית, בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי זו כנראה גם אחת הסיבות העיקריות לכך שחמאס מוכן עתה ללכת לרגיעה זמנית עם ישראל ברצועת עזה כדי שניתן יהיה לקיים את הבחירות לפרלמנט ולנצח בהן. ניצחון כזה יעניק לו יתרון אסטרטגי מבחינה מקומית, אזורית ובינלאומית, סביר להניח שבמקרה כזה מחמוד עבאס ימצא תירוצים שלא לקבל את תוצאות הבחירות וגם לעצור את הבחירות לנשיאות.

האסטרטגיה של מחמוד עבאס היא להציג לעולם, במיוחד לאיחוד האירופי, כי ידיו נקיות והוא הסכים לתהליך הבחירות. במקרה שיפסיד בבחירות לפרלמנט הוא יתחמק וימצא תירוץ כדי שלא לקיים את התוצאות ויעצור את תהליך הבחירות לנשיאות דבר שיבטיח את המשך הישארותו על כס יו"ר הרש"פ.

אופציה נוספת מבחינתו של מחמוד עבאס היא להעביר את הכדור למגרשה של ישראל כדי שהיא תוציא עבורו את הערמונים מהאש ולא תסכים לעריכת הבחירות, נראה כי זהו המהלך שהוא מתכנן כעת.

יו"ר הרש"פ מפיץ כבר ידיעות כי פנה למדינות וגופים בינלאומיים כדי שיפעילו לחץ על ישראל להסכים לעריכת הבחירות.

ה"קו האדום" של הרש"פ ושל ארגון חמאס כאחד הוא שהבחירות יכללו גם את השתתפות תושבי מזרח ירושלים שמבחינתם היא בירתם של הפלסטינים. הדבר מחייב את הסכמתה של ישראל אשר ב-2006 נענתה באופן חריג לבקשתו של הנשיא בוש והסכימה לכך.

מחמוד עבאס בונה על כך שהפעם ישראל תדחה את כל הלחצים הבינלאומיים לחזור על התקדים של 2006.

ארה"ב הכריזה על ירושלים כבירת ישראל והעבירה את השגרירות שלה לירושלים. מבחינתה של ממשלת ישראל ירושלים הינה מאוחדת והיא הריבון בה, כיצד תסכים להצבת קלפיות של הרש"פ במזרח ירושלים? האם תסכים למשל לכך שתושבי מזרח ירושלים יצביעו בקלפיות שמוצבות בישובים מחוץ לתחום המוניציפאלי של ירושלים?

גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי בימים הקרובים יפרסם מחמוד עבאס את הצו הנשיאותי על מועדי הבחירות, אך יבהיר כי הדבר תלוי בכך שתושבי מזרח ירושלים יוכלו להצביע ובכך יגלגל את הכדור הלוהט אל חיקה של ישראל כדי שתעשה עבורו את העבודה ותטרפד את הבחירות.

הקבינט הביטחוני בישראל יצטרך להתמודד עם הסוגיה הזו בעוד ישראל נתונה במשבר פוליטי עמוק כשהאפשרות לבחירות בפעם השלישית הולכת וגוברת, ארגון חמאס גילה פרגמטיות מפתיעה כדי למלכד את הרש"פ שצפויה לנסות כעת למלכד את ישראל.