עבור לתוכן העמוד
Menu

המטרה: שיא של צועדים בשני ושלישי

הנהגת חמאס מובילה הפגנת כוח גדולה על גבול רצועת עזה בימי ה-14 וה-15 במאי כדי להביא לשבירת המצור על רצועת עזה • חמאס רוצה להחזיר את תשומת הלב העולמית לנושא הפלסטיני, היא מעריכה כי ישראל תתקפל בגלל התמודדותה עם הסכנה האיראנית ורצונה להתמקד בזירה הצפונית ולא בשתי חזיתות

קמפיין "צעדת השיבה" שהשיקה חמאס בהנחיית הגנרל האיראני קאסם סולימאני לפני חודש וחצי מגיע לשיאו בשני הימים שנחשבים לשיא הקמפיין, יום ה-14 במאי שבו תעבור השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים ויום ה-15 במאי שהינו "יום הנכבה" הפלסטיני.

מבחינת חמאס, הימים האלה אמורים ליצור אפקט מחאה חזק שיזעזע את העולם. יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה אומר כי שני הימים האלה הינם "ימים מכריעים בהיסטוריה הפלסטינית".

ככל הנראה, הפלסטינים ברצועה ינסו לבצע חדירה המונית לתחומי מדינות ישראל באמצעות פריצת גדר הגבול על הרצועה ואף לנקוט בפעילות טרור מוגברת, הקמפיין שהוגדר על ידי הפלסטינים בתחילתו כ "מאבק בדרכי שלום", הפך מזמן למאבק אלים שמלווה בניסיונות לפרוץ בכוח את גדר הגבול, השלכת מטעני חבלה, בקבוקי תבערה ואבנים על חייל צה"ל ושיגור עפיפוני תבערה לתוך שטח ישראל והבערת שדות וגידולים חקלאיים.

לא מן הנמנע שהפעילות לקראת "יום הנכבה" תכלול גם פיגועים באזור הגבול ועוטף עזה כדי לשלהב את ההמונים.

התכנון של חמאס הוא להביא בימים אלה מאות אלפי פלסטינים לגבול הרצועה עם ישראל, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מדבר על "צעדת המיליון" של השיבה ב "יום הנכבה".

במקביל קוראת חמאס לתושבי הגדה, ערביי ישראל, הפלסטינים במדינות ערב והפלסטינים באירופה לקיים בימים אלה "צעדות שיבה" לאות הזדהות עם תושבי רצועת עזה.

הפריצה ההמונית של גדר הגבול עם ישראל וחדירה לשטחה עלולה להביא למספר גבוה של הרוגים ופצועים בקרב הפלסטינים, אבל מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שמוביל כעת את שיא הקמפיין, הודיע כי הוא יתייצב אישית ב"יום הנכבה" על גדר הגבול עם ישראל וייתן דוגמא אישית למפגינים.

"אני פוחד למות במיטתי ואני מוכן ורוצה למות כשהיד" אמר סינוואר בפגישה עם כתבים פלסטינים בעזה ב-10 במאי, "חייתי בכלא את מחצית חיי והחיים שם היו טובים יותר ממצבה של הרצועה כעת. אף אחד לא יודע את היקף ההפגנות שיהיה ב-14 במאי אך לא נמות מוות איטי ברצועה".

בחמאס לא מתרגשים ממספר האבידות בנפש והפצועים שעלול להיות בימי ה-14 וה-15 במאי, הנהגת התנועה רוצה להחזיר את תשומת הלב העולמית והתקשורתית לרצועת עזה אחרי שההתעניינות ברצועת עזה ירדה מהכותרות בגלל הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן והעימות הצבאי הקצר בין ישראל לאיראן בשטח סוריה.

תנועת חמאס שמה דגש כעת על גיוס ההמונים ברצועה כדי שיגיעו לגדר הגבול עם ישראל, מארגני הקמפיין פרסו נקודות חדשות לאורך הגבול עם ישראל וגורמים ברצועה מדווחים על התארגנויות של צעירים הנערכים לפרוץ את גדר הגבול ולחדור לשטח ישראל.

הנהגת חמאס טוענת כי דחתה כמה ניסיונות תיווך של גורמים בינלאומיים שהעבירו הצעות ישראליות שונות להפסקת "צעדת השיבה" בתמורה להקלות משמעותיות במצור על הרצועה.

נראה כי הנהגת חמאס רוצה להגיע למחאה חסרת תקדים בהיקפה שמלווה במספר נפגעים גבוה בימי ה-14 וה-15 במאי כדי שתוכל למנף אותה ללחץ בינלאומי על ישראל להקל את המצור על הרצועה באופן משמעותי.

הנחת העבודה שלה היא כי ישראל, מצרים, ירדן, מדינות המפרץ והקהיליה הבינלאומית אינן מעוניינות כעת בפיצוץ גדול ברצועה ואיבוד השליטה על הזעם העממי ברצועה, מבחינתן המשימה העיקרית היא ההתמודדות עם הסכנה האיראנית.

בחמאס מעריכים כי ישראל מעוניינת להתמקד בנעשה בגבול הצפון ואיננה רוצה בחזית נוספת ברצועת עזה, לכן, יש סיכוי גבוה שהיא תתקפל אם האירועים על גבול הרצועה ייצאו מכלל שליטה.

הנההגת חמאס לקחה את היוזמה לידיה, היא יודעת היטב שסיסמת "זכות השיבה" היא ריקה מתוכן ואיננה ברת מימוש, אך להערכתה היא יכולה להשיג הישגים בעניין שבירת המצור הישראלי על הרצועה, זו היא המטרה האסטרטגית שלה כעת.

הנהגת חמאס רואה הזדמנות להשיג הישגים באמצעות מימוש השיא של קמפיין "צעדת השיבה" שיובילו אותה שוב להצטייר ברחוב הפלסטיני כ"מובילת המאבק והשמירה על הזכויות", לאחר שמחמוד עבאס הצליח להשתלט מחדש על אש"פ ולדחוק אותה הצידה מקרב הירושה באמצעות כינוס המל"פ ברמאללה לפני שבועיים.