עבור לתוכן העמוד
Menu

המו"מ על הגבול הימי: ההחלטה היא של חיזבאללה

המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין יתחיל היום בשיחות עם נציגי ממשלת לבנון בניסיון להגיע להסכם על תיחום הגבול הימי בין לבנון לישראל •  בלבנון ובישראל יש אופטימיות זהירה אבל מי שיקבע בסופו של דבר הוא מנהיג חזבאללה חסן נצראללה שיכול לטרפד כל הסכם באמצעות הנשק הרב שברשותו

המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, שהגיע ללבנון להמשיך במשימת התיווך בין ישראל ללבנון על תיחום הגבול הימי בין שתי המדינות, נועד אמש בבירות עם שר האנרגיה הלבנוני ווליד פיאד ועם ראש המודיעין הלבנוני עבאס אברהים ומפקד צבא לבנון הגנרל עמאד עון.

אחר כך סעד ארוחת ערב עם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ועם סגן יו"ר הפרלמנט אליאס בו צעב והיום ישתתף בפגישה משולשת עם נשיא לבנון מישל עון, יו"ר הפרלמנט נביה ברי וראש הממשלה נג'יב מיקאתי כדי לדון בהצעה החדשה שהביא מישראל.

לפני הגעתו ללבנון שיגר עמוס הוכשטיין מסרים ללבנון  באמצעות גורמים שונים "לנהוג באחריות" והבהיר כי לא יחזור ללבנון אם לא תהייה נכונות לבנונית להסכם לפני חודש ספטמבר, כך דיווח העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" ב-1 באוגוסט.

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בוודאי מרוצה מאוד מעצמו, הוא הצליח, באמצעות 4 כטב"מים לא חמושים ששיגר לעבר אסדת הגז "כריש" להכניס לסחרור מדיני את ישראל, ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, בכך הוא חיזק את מעמדו ברחוב הלבנוני ומיצב את עצמו, פעם נוספת, כמגן האמיתי של לבנון ומי ששומר על זכויותיה.

המשא ומתן בין ישראל ללבנון אמור להיכנס השבוע למהלך מואץ.

גורמים ביטחוניים בכירים העבירו לדרג המדיני הערכת מצב כי חזבאללה יכול ,באמצעות הרקטות והטילים המדוייקים שלו, לשתק את כל פעולות יבוא הסחורות לישראל דרך הים התיכון בנוסף לפגיעה בכל אסדות הגז הטבעי של ישראל בים התיכון.

ארה"ב מנסה להגיע לפתרון מהיר של המשבר בעניין סימון הגבולות הימיים בין ישראל ללבנון, המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין הגיע לביירות כדי לחדש את המשא ומתן עם ממשלת לבנון בעוד צה"ל מגביר את הכוננות וההיערכות בכל אסדות הגז של ישראל בים התיכון בעקבות האיומים של חזבאללה.

האמריקנים לוחצים על דוושת הגז של המשא ומתן. בספטמבר אמורה ישראל להתחיל ולהוציא את הגז הטבעי מהים באסדת "כריש" וחסן נצראללה מאיים בתגובה צבאית אם עד אז לא  יושג הסכם שיהיה מקובל עליו.

עמוס הוכשטיין מביא עמו לדיונים בביירות הצעת פשרה ישראלית שגיבשו ראש המל"ל אייל חולתא וראש צוות המשא ומתן אודי אדירי, באישור הדרג המדיני.

ישראל הבהירה לשליח האמריקני כי היא מוכנה לגלות גמישות במשא ומתן ואף לעשות ויתורים למען השגת הסכם, אך הויתורים יהיו בנושא שטח המחלוקת בינה לבין לבנון והיא לא תסכים לסחיטה באיומים.

ישראל הציגה לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין מתווה לחלוקה הוגנת של הרווחים הפוטנציאלים מכל מאגרי הגז הטבעי שיתגלו בשטח שבמחלוקת בינה לבין לבנון, היא גם הביעה נכונות לבצע שינויים בגבול הימי, אך הביעה התנגדות נחרצת לכל שינוי בגבול היבשתי שלה עם לבנון.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", שופרו של חזבאללה דיווח ב-29 ביולי כי ממשלת לבנון תגלה זהירות מפני הצעות עמומות שיביא עמו השליח האמריקני או הצעות שניתנות לפרשנות ואינן ברורות די הצורך.

אופטימיות זהירה

שר החוץ הלבנוני עבדללה בו חביב אמר בסוף השבוע שעבר שיש יותר אופטימיות מאי פעם לגבי האפשרות להגיע לעסקה בסוגיית שרטוט הגבול הימי בין ישראל ללבנון בתיווך ארה"ב.

"מעולם לא הייתה יותר אופטימיות מזו שקיימת כיום" אמר חביב.

עם זאת, נביה ברי,יו"ר הפרלמנט הלבנוני אמר שלשום לכתבים כי לבנון רוצה את מלוא זכויותיה בשדה הגז קאנא, "או הכל או כלום". הוא הוסיף כי הכטב"מים ששיגר חזבאללה האיצו את תיחום הגבול הימי, "אין ויתור על עושר הנפט של לבנון או על הנורמליזציה באמצעות חברה בינלאומית."

ממשל ביידן מאמין שהשגת הסכם בין לבנון לישראל היא אפשרית, בישראל מגלים אופטימיות עם הרבה זהירות.

גורמים אירופים הבקיאים בפרטי המשא ומצן ביו ישראל ללבנון אומרים שההצעה הישראלית-אמריקנית איננה מהווה ויתור משמעותי, ישראל ביקשה מהאיחוד האירופי להפעיל לחץ על ממשלת לבנון כדי שניתן יהיה להגיע להסכם מכובד עבור שני הצדדים.

ההדלפות לאמצעי התקשורת הישראלים, הלבנוניים והזרים נועדו ליצור אווירה של אופטימיות, גורמים אמריקנים אומרים כי הסיכויים למציאת פתרון למחלוקות בין ישראל לבנון גדולים מהסיכונים לעימות צבאי, ארה"ב מפעילה לחץ על ישראל להתמתן בעמדותיה ולא להגיע לעימות צבאי.

הכדור במגרש של חסן נצראללה

למודיעין הישראלי אין תשובה ברורה מי מוסמך לקבל את ההחלטה הסופית בלבנון ולסגור הסכם והאם איראן מפעילה לחץ על חסן נצראללה לטרפד בכל מחיר כל הסכם שיגיעו אליו ישראל ולבנון.

האם חסן נצראללה יהיה מחוייב להסכמות שיושגו בין ישראל לממשלת לבנון? הוא הרי מחזיק בכוח צבאי גדול וביכולתו לטרפד כל הסכם.

הרבה תלוי בעמדתה של איראן הפועלת מאחורי הקלעים, אבל קודם צריך המתווך האמריקני להשיג את הסכמת ממשלת לבנון לעסקה.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי השאלה היא האם מנהיג חזבאללה חסן  נצראללה יקבל את ההצעה הישראלית לחלוקת הרווחים בינה לבין לבנון או שהוא יראה בכך מעין סוג של שת"פ כלכלי או נורמליזציה.

שאלת השאלות היא מה תעשה ישראל אם השליח האמריקני ייכשל במשימת התיווך שלו, האם היא תחליט להסתכן בעימות צבאי עם חזבאללה ותתחיל להפעיל את אסדת "כריש" כדי להוציא את הגז הטבעי ותנסה לקבוע עובדות בשטח?

מדובר בהחלטה של הדרג המדיני, הערכת אמ"ן היא כי אפשרות המלחמה היא בסבירות נמוכה נוכח מצבה הכלכלי של לבנון וחסן נצראללה לא יעיז לגרור את המדינה הקורסת למלחמה.

יחד עם זאת ,צריך לקחת בחשבון שאולי זו מלכודת של חזבאללה שממתין לצעד חד צדדי ישראלי כדי שיהיה לו תירוץ לשגר רקטות וטילים לעבר כל אסדות הגז של ישראל בים התיכון ולעבר מתקנים אסטרטגיים בישראל.

ישנה אסכולה בלבנון שגורסת כי מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הולך להסלמה מכיוון שהוא מגובה על ידי איראן ועל ידי רוסיה שכן הנשיא פוטין רוצה למנוע, בגלל המלחמה באוקראינה אספקת גז לאירופה בחורף באמצעות ישראל.

אסכולה אחרת גורסת כי הביקור הנוכחי של המתווך האמריקני בביירות יפתח את הדרך לסבבים נוספים של משא ומתן.

העימות הצבאי בין ישראל לחזבאללה יכול להיות גם עימות מוגבל של כמה ימי לחימה ולא בהכרח עימות צבאי נרחב, עימות שיהיה מעין "הפגנת שרירים" של ארגון חזבאללה.

בכל מקרה, ממשלת לפיד-גנץ לא תוכל להיכנע לתכתיבים של ארגון חזבאללה, כל הסכמה כזו תתפרש ככניעה, היא תפגע באינטרסים הכלכליים והביטחוניים של ישראל וגם תפגע ביאיר לפיד ובני גנץ מבחינה פוליטית בזמן מערכת הבחירות.

 

 

 

.