עבור לתוכן העמוד
Menu

המו"מ בקהיר: אופטימיות זהירה

משלחת חמאס סיימה את דיוניה עם המודיעין המצרי בקהיר והגיעה לשורה של הבנות בנושא הרגיעה ועסקת חילופי השבויים • גורמים מצרים מסרו כי גובשה נוסחה חדשה שעשויה להביא להתקדמות בנושא עסקת חילופי השבויים, ממתינים לתשובת ישראל

תנועת חמאס הודיעה רשמית על סיום השיחות של המשלחת שלה לקהיר. היו אלה שיחות בדרג הגבוה ביותר.

לקהיר הגיעה כל ההנהגה של חמאס שנבחרה בחודשים האחרונים בבחירות הפנימיות, הם נפגשו עם ראש המודיעין המצרי, הגנרל עבאס כאמל, ועוזריו לשורה של דיונים על היחסים בין תנועת חמאס למצרים, הסיוע הכלכלי של מצרים לרצועת עזה, הרגיעה בגבול הרצועה עם ישראל, שיקום הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה וכמובן נושא עסקת חילופי השבויים.

בשולי הדיונים עם המודיעין המצרי, נועד מנהיג חמאס אסמעיל הניה בנפרד עם פדווא ברגותי, רעייתו של בכיר הפת"ח מרוואן ברגותי השפוט ל-5 מאסרי עולם על רצח ישראלים ועם בתו של פואד אלשובכי, בכיר הרש"פ האחראי להברחת הנשק מאיראן לרצועת עזה באמצעות הספינה "קארין A", האסור בכלא הישראלי, הוא הבטיח להן לשחרר את יקיריהן במסגרת עסקת חילופי השבויים עם ישראל.

בכיר חמאס מוחמד נזאל אמר כי שמו של מרוואן ברגותי עומד בראש רשימת הדרישות ברשימת האסירים שחמאס מסרה למודיעין המצרי. גורמים בחמאס אמרו כי התנועה שינתה את הרשימה והכלילה גם בה את שמות 6 האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע ונלכדו מחדש ע"י כוחות הביטחון של ישראל.

נראה כי חמאס עושה מאמץ גדול להביך את יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לכן הציב את יריבו הפוליטי המר מרוואן ברגותי בראש רשימת המחבלים שהוא דורש מישראל לשחרר. יו"ר הרש"פ טירפד את שחרורו של מרוואן ברגותי במסגרת "עסקת שליט" ב-2011 ועפ"י גורמים בפת"ח פועל גם עת לטרפד את שחרורו.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל לא תשחרר את מרוואן ברגותי מהכלא מכיוון שהוא סמל הטרור של האינתיפאדה השנייה ושחרורו יחליש את יו"ר הרש"פ, לדבריהם גם ממשל ביידן מתנגד לשחרורו של ברגותי.

מאמץ מצרי להשיג פריצת דרך

מצרים השקיעה מאמץ גדול להשיג פריצת דרך בשיחות קהיר עם הנהגת חמאס, לכן המודיעין המצרי הזמין לקהיר את כל הלשכה המדינית של חמאס לדיונים, על פי גורמים מצרים, תוך כדי הדיונים עם חמאס הגיעה לקהיר משלחת ביטחונית ישראלית, הדיונים הופסקו, ראש המודיעין המצרי העביר למשלחת הבכירים הישראלים את עמדות חמאס ואח"כ התחדשו הדיונים עם משלחת חמאס.

לנשיא א-סיסי חשוב להשיג פריצת דרך כדי לרצות את הנשיא ביידן לקראת פגישתם בבית הלבן, הנשיא המצרי רוצה להוכיח כי מצרים היא כוח חיובי הפועל להשגת רגיעה במזה"ת והיא המדינה המובילה את המאמצים להשגת יציבות אזורית, ברקע הדברים עומדת גם החלטת הממשל האמריקני להשעות את הסיוע הכלכלי למצרים על רקע הפרות זכויות האדם.

ראש המודיעין המצרי גם בדק במהלך הדיונים עם משלחת חמאס בקהיר את האפשרות להפגיש בקהיר בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למנהיג חמאס אסמעיל הניה כדי להגיע להסכמה על הקמת ממשלת אחדות פלסטינית, הנושא הזה חשוב מאוד לממשל ביידן שרוצה לקדם רפורמות שלטוניות ברש"פ ולהחליף את ממשלתו המקרטעת של מוחמד א-שתייה.

במהלך הדיונים של משלחת חמאס במצרים, הגיעה גם לקהיר משלחת כלכלית של אנשי עסקים מרצועת עזה לדיונים עם צוותים כלכלים מצרים, משלחת חמאס הצליחה להגיע להסכמה על שלטונות מצרים על הגדלת היקף וסוג הסחורות שיכנסו לרצועה דרך מעב רפיח, מהלך שיסייע לייצב את הרגיעה עם ישראל ולשקם את הרצועה מנזקי המלחמה.

התקדמות במגעים לעסקת חילופי שבויים

על פי גורמים מצרים, במסגרת הדיונים על עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס, דרשה ישראל כי הרגיעה תכלול גם את שטחי הגדה נוכח חשיפת התשתית החבלנית של חמאס בשטחי הגדה שתכננה בין היתר פיגועי חטיפה של ישראלים כדי לזרז את עסקת חילופי השבויים ולהגדיל את כושר המיקוח של חמאס.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-10 באוקטובר מפי גורמים מצרים כי משלחת חמאס דרשה בשיחות את שיפור תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

על פי הדיווח, הושגה התקדמות בשיחות על עסקת חילופי השבויים, גובשה נוסחה חדשה שעל פיה יצומצם מספר האסירים הביטחוניים השפוטים למאסר עולם וש"ידיהם מגואלות בדם" ברשימה שמסר חמאס למודיעין המצרי ובתמורה יוגדל מספר האסירים הביטחוניים שעונשי המאסר שלהם חמורים פחות ואינם מעורבים במעשי רצח, עכשיו ממתינים לתשובת ישראל על הנוסחה הזו.

הנהגת חמאס התפזרה ומנהיגיה חזרו מקהיר לטורקיה, לבנון, קטאר ורצועת עזה, בהודעת הסיכום שפירסמה תנועת חמאס היא הביעה נכונות ללכת למהלך של רגיעה ועסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל, המבחן יהיה בשטח, אז יתברר אם הכוונה היא רצינית או "מס שפתיים" כדי לרצות את המצרים כדי שיוכלו להציג הישג מול ממשל ביידן.