עבור לתוכן העמוד
Menu

המודיעין מול חמאס

בכיר בארגון חמאס מגלה כי מטרת הפעילות החשאית של כוח צה"ל שנחשף באזור ח'אן יונס הייתה להטמין מכשירי האזנה על מערכות התקשורת של הארגון • הפעילות המודיעינית של צה"ל מאחורי קווי האוויב לאיסוף מודיעין איכותי היא חיונית לביטחון המדינה ואסור להפסיקה, גם ברצועת עזה

שאלת הפעולה החשאית של היחידה המובחרת של צה"ל בעומק השטח הפלסטיני באזור ח'אן יונס ממשיכה להעסיק את ארגון חמאס אשר חושש מאוד מהפעילות המודיעינית של ישראל בתוך הרצועה.

בשבוע שעבר הודיע הארגון כי עצר באזור ח'אן יונס ארבעה משת"פי פעולה עם השב"כ הישראלי שסייעו לחיילי היחידה המובחרת של צה"ל, אשר שהו בשטח כמה ימים ואף התארחו בביתו של אחד מהם, ועכשיו חושף אחד מבכירי חמאס את מטרת הפעולה של צה"ל.

ח'ליל אלחיה, סגן מנהיג חמאס ברצועה, אמר ב-17 בנובמבר בראיון לרשת הטלוויזיה של חמאס "אל-אקצא", כי מטרת הפעולה החשאית של כוח צה"ל שפעל בח'אן יונס הייתה לשתול מכשירי האזנה.

"הכוח שנחשף ניסה לבצע חדירה ביטחונית, אבל ההתנגדות הפלסטינית הייתה בתצפית ועירנותה סיכלה את תוכניותיו" הוא אמר.

בשבוע שעבר פרסם ארגון חמאס צילומים של ציוד אלקטרוני שלטענתו השאיר כוח צה"ל מאחוריו ושהיוו חלק מציוד ההאזנה.

אין זו הפעם הראשונה שארגון חמאס טוען, מאז תום מבצע "צוק איתן", כי יחידות של צה"ל חודרות לרצועה ומטמינות מכשירי האזנה משוכללים וממולכדים כדי לאסוף מודיעין על הפעילות הצבאית של הארגון.

נשאלת השאלה מדוע החליט צה"ל דווקא בעיתוי הזה, כמה ימים לאחר שהתחילו להתממש בשטח הבנות הרגיעה, לבצע את פעילות החדירה לעומק השטח הפלסטיני.

עפ"י פרסומים זרים,פעילות המודיעין הישראלית בעומק השטח ברצועת עזה וגם בדרום לבנון, נקבעת עפ"י הצרכים המבצעיים של צה"ל והצורך להשיג עבורו מודיעין איכותי ומדויק והיא איננה מושפעת בדרך כלל משיקולים מדיניים ומתקיימת באופן שוטף בכל ימות השנה.

לפעמים, בגלל שיקולים מבצעיים ומודיעיניים, ניתן לקיים אותה בעומק השטח רק בפרקי זמן מסויימים. לכן, אין מה לבוא בטענות כלפי הרמטכ"ל או הדרג המדיני שאישרו את הפעולה, הנחת העבודה היא שמדובר בכוחות מובחרים של צה"ל בעלי רמה מקצועית גבוהה ביותר, בעלי ניסיון מבצעי שביצעו בעבר מאות פעולות כאלה מעבר לקווי האויב ואמונים על פעילות חשאית מבלי להתגלות.

עפ"י גורמים ביטחוניים,לא ניתן לגלות כרגע מדוע נחשף הכוח, אבל המשימה שהוטלה עליו לבצע באזור ח'אן יונס הייתה משימה מודיעינית חשובה מאין כמוה  מבחינת התרומה לביטחון ישראל.

ישראל זקוקה למודיעין איכותי ומדויק על יכולות הלחימה של ארגוני הטרור ברצועת עזה ועל תהליכי ההתעצמות שלו לאחר מבצע "צוק איתן".

מנגנוני הביטחון של חמאס מודעים היטב לפעילות המודיעינית של צה"ל והם פועלים בשנתיים האחרונות לעצור חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל ולהוציאם להורג כדי למגר את התופעה.

לכן, מערכת המודיעין של ישראל צריכה לפעול בדרכים שונות ומתוחכמות כדי להשיג את המידע המודיעיני שהוא כה נחוץ עבור צה"ל כדי להגן על מדינת ישראל מפני ארגוני הטרור ברצועה.

מאז תום מבצע "צוק איתן" הגביר ארגון חמאס את יצור הרקטות ואמצעי הלחימה השונים שלו כדי שלא להיות תלוי בהברחות נשק מאיראן דרך מצרים.

במקביל, הוא השקיע מאמץ ניכר בבניית מנהרות התקפיות, הקמת יחידת קומנדו ימי, פיתוח מזל"טים ועוד "הפתעות" לקראת המלחמה בישראל.

כמו כן, הוגדלו היחידות הלוחמות של ארגוני הטרור הפלסטינים, עפ"י גורמים בחמאס, בסך הכל ישנם כ-100 אלף לוחמים מכל ארגוני הטרור שיתייבו ביום פקודה אם צה"ל יפלוש לרצועת עזה.

במקביל הקים ארגון חמאס יחידת סייבר ולוחמה אלקטרונית שמאפשרת לו לחדור למחשבים וטלפונים סלולאריים.

בניין הכוח הצבאי של חמאס נעשה מתוך ראייה התקפית, המגמה של הארגון היא ליזום פעולות התקפיות נגד ישראל כדי לשנות את מאזן ההרתעה.

אתגר הרקטות

דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס העריך באוזני הכתבים הזרים בשבוע שעבר כי בידי ארגוני הטרור ברצועה יש כ-20 אלף רקטות מסוגים שונים.

מדובר גם ברקטות ארוכות טווח שיכולות לפגוע בעומקה של מדינת ישראל ובהן רקטות מדויקות.

בסבב הלחימה האחרון ברצועת עזה ירה ארגון חמאס כ-500 רקטות לעבר ישראל, רק כ-100 מהן יורטו ע"י מערכת "כיפת ברזל".

סבב הלחימה האחרון חשף את נקודת התורפה או "הבטן הרכה" של ישראל, במקרה של מלחמה חדשה ברצועת עזה ינחתו על ערי ישראל אלפי רקטות, חלקן מאוד מדויקות ובעלות ראשי נפץ כבדים יותר מאשר הרקטות שהיו במבצע "צוק איתן".

ירי רקטות מסיבי מרצועת עזה הינו רק חלק קטן מסכנת הרקטות והטילים המאיימת על מדינת ישראל, בידי חיזבאללה כ-150 אלף רקטות , חלקן מדויקות מאוד, שיכולות לפגוע בכל נקודה במדינת ישראל,איראן פועלת כדי לבנות מפעלים ליצור טילים מדויקים בסוריה ובלבנון ובידיה מערך טילים ורקטות שיכול לפגוע בעורף הישראלי.

לכן, הפעולות המודיעיניות שעושה צה"ל מאחורי קווי האויב הן חיוניות,אפשר להעריך כי הן תורמות כדי לדעת במדויק את כמות הרקטות, מקומות הייצור שלהן והמקומות שבהם הן מוסתרות, למשל, עפ"י גורמים ברצועה, ארגון חמאס מסתיר חלק מהרקטות שלו בתוך המנהרות שחפר כדי למנוע השמדתן מהאוויר.

להערכת מומחי מודיעין זרים ,הטמנת מכשירי האזנה ע"י צה"ל בעורף האויב החמאסי יכולה לתת תמונת מודיעין רחבה ומדויקת לא רק על מערך הרקטות והמנהרות, אלא גם על תכנונים מבצעיים ודברים נוספים שהשתיקה יפה להם. לכן, הפעולה של הכוח המיוחד של צה"ל באזור ח'אן יונס הייתה מוצדקת לחלוטין ומחויבת המציאות, עכשיו שהיא נחשפה יש לעשות את הכל כדי לצמצם את הנזק שנגרם, אבל אסור בשום פנים ואופן לעצור את הפעילות החשאית מעבר לקווי האוייב, גם ברצועת עזה, מכיוון שהפעילות הזו היא חיונית לביטחון מדינת ישראל ואזרחיה.

https://bit.ly/2FunOdg