עבור לתוכן העמוד
Menu

המדינה האסלאמית ממשיכה לפגוע בסמלי שלטון בלוב השסועה

למרות שהיה נדמה כי דאעש "חטף" מכה קשה בלוב, הארגון משמר את כוחו ותוקף בעיקר את סמלי המשטר הלא יציבים

סוכנות הידיעות של המדינה האסלאמית פרסמה הודעה בא ציינה  כי מחוז לוב / חטיבת טריפולי של המדינה האסלאמית כי נטלה אחריות ההתקפה על בניין משרד החוץ הלובי בטריפולי ב-25 דצמבר.

על פי ההודעה שלושה מאנשיה חמושים בנשק קל וחגורות נפץ פרצו לבניין משרד החוץ, תוך ניהול קרב יריות עם השומרים במקום. לטענת הארגון נהרגו ונפגעו בהתקפה  למעלה משלושים איש.

בהודעה שפורסמה ברשתות החברתיות בהן משתמש הארגון, הודגש, כי למרות הפסדה בקרב על מעוזה האחרון בעיר סירט Sirte)), לחופי הים הלובי בדצמבר 2016, פעילות הארגון לא הסתיימה והוא ממשיך בפעילותו ב"ערים בלוב הנלחמות בשריעה"[1].

הפיגוע בטריפולי בוצע לאחר תקופה מסוימת של רגיעה בעיר לאחר קרבות בין מליציות יריבות בעיר במהלך אוגוסט וספטמבר 2018 בעקבותיהם מנסה ממשלתו של פיאצ' אלסראג', הנתמך על ידי האו"ם להשליט מחדש את מרותה על טריפולי רבתי, לפי שעה ללא הצלחה רבה.

התקפה על בנין משרד החוץ
התקפה על בנין משרד החוץ

לוב ממשיכה להיות שסועה בין מזרח ומערב ולמרות ניסיונות חוזרים ונשנים של האו"ם ומדינות המערב (בעיקר איטליה וצרפת שגלי ההגירה מלוב מגיעים אליהן) להניע תהליך פיוס הרי שהמצב ממשיך להיות מתוח ופתרון למשבר המתמשך אינו נראה באופק

במסגרת זו  מתרבים הדיווחים כי ח'ליפה חפטר ,משרידי משטר קד'אפי, העומד בראש הצבא הלאומי הלובי, ושולט מבנע'אזי בעיקר בחלק  המזרחי של לוב, מתכנן "לעלות על טריפולי" ולשחררה. חפטר,  המתואר כאיש החזק בלוב", בקר מספר פעמים ברוסיה ובאיטליה  בניסיון לרתום אותה לתמוך במהלכיו המדיניים והצבאיים בזירה הלובית.

ארגון המדינה האסלאמית מנצל את חוסר הביטחון בעיקר בחלקה הדרומי של לוב ואת היריבות בין המליציות השונות להמשיך את פעילותו בלוס ומבצע מעת לעת פיגועים נגד הצבא הלאומי הלובי ואף תוקף ערים לוביות בדרום המדינה תוך לקיחת שבויים והוצאתם להורג . לאחרונה בצע ארגון המדינה האסלאמית תקיפה רחבה בערים פוקהא (אוקטובר 2018) וטאזירבו (נובמבר 2018).

התקפה על בנין חברת הנפט הלאומית

בספטמבר 2018 נטל ארגון המדינה האסלאמית אחריות לתקיפת אחד מסמליה המרכזיים של לוב – חברת הנפט הלאומית של לוב (NOC) ואמר כי ההתקפה בוצעה כחלק ממאבקו של הארגון לפגוע באינטרסים כלכליים של  "העריצים בלוב" ושל "הממשלות הצלבניות" התומכות בפעילותה הכלכלית. בהודעה הזהיר הארגון כי שדות הנפט במדינה המופעלים על ידי הצלבנים הם מטרות לגיטימיות עבור לוחמי הארגון[2].

ארגון המדינה האסלאמית אמנם אבד את מאחזו האחרון בעיר סירט לפני כשנתיים, אך ממשיך בפעילות במדינה ופוגע בעיקר בסמלי שלטון – משה"ח, מוסדות נפט, מערכת המשפט וערים מרוחקות שאינן מוגנות היטב מפני התקפות פתע.

המשבר המתמשך בלוב מאז סולק קד'אפי מהשלטו וחוסר היציבות הנובע מיריבות בין מליציות ומספר מוקדי שלטון ללא ממשלה וצבא מאוחדים, מאפשר למדינה האסלאמית  להמשיך ולפעול במדינה. יחד עם זאת, נראה כי המדינה האסלאמית לא תוכל לשחזר אץ הישגיה ומאחזיה במדינה מהעבר והפיגועים שהיא מבצעת מעת לעת משאירים אותה על סדר היום ומאפשרים לה לטעון כי היא ממשיכה בפעילות למרות המערכה הממשיכה להתנהל נגדה בעיראק ובסוריה.

יודגש, כי מעת לעת תוקפים מל"טים אמריקאים מטרות של המדינה האסלאמית ו"אלקאעדה" בלוב בתאום עם ממשלתו המוכרת על ידי האו"ם של פיאצ' אלסראג' שמקום מושבה בטריפולי.

 

 

[1] https://twitter.com/rrwttvi/status/1077742181509681152

[2] https://twitter.com/libyaalahrartv/status/1039588616463310848 ; https://twitter.com/Motazkraif/status/1039567330811039744