עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק של נפגעי הטרור לפיצויים מהרשות

במשך שנים ארוכות מנסות משפחות קורבנות הטרור לתבוע פיצויים מהרשות הפלשתינית • התפתחות חדשה מעוררת תקווה לקראת הבאות • פרשנות

הישג ישראלי חשוב במלחמה נגד הטרור הפלשתיני: הרשות הפלשתינית תשלם פיצויים בסך שני מיליון שקלים לאשתו ולבתו של גד רגו'אן ז"ל, שנרצח על ידי פועל פלשתיני שעבד אצלו במפעל באזור התעשיה עטרות ב-2002.

 

הרצח אירע במהלך האינתיפאדה השנייה, ונעשה בהכוונתו של בכיר פת"ח, מרואן ברגותי, המרצה בבית כלא בישראל עונש של 5 מאסרי עולם על רצח ישראלים. משפחת רג'ואן הגישה ב-2008 תביעה בבית המשפט המחוזי בירושלים, ודרשה מהרשות הפלשתינית פיצוי כספי של יותר מ-130 מיליון שקלים בגין הנזקים הכלכליים שנגרמו לה בעקבות הרצח.

 

לאחר מ"ומ ארוך, נחתם השבוע הסדר פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, שעל פיו הרשות הפלשתינית תשלם פיצויים בסך שני מיליון שקלים לאשתו ולבתו של גד רג'ואן ז"ל. משמעות הסדר הפשרה היא כי הרשות הפלשתינית הכירה למעשה באחריותה לרצח, ולמרות הזמן הרב שחלף, העיכובים והקשיים שיזמה הרשות הפלשתינית.

 

ביקורת קשה בפת"ח

החלטת הרשות הפלשתינית להתפשר בהליך המשפטי עם בני משפחת רג'ואן עוררה זעם רב בקרב גורמים בכירים בפת"ח שמתארים את ההחלטה כ"פשע לאומי" והודאה פלשתינית כי "ההתנגדות המזוינת" היא מעשה טרור. גורמים בפת"ח אומרים כי התקדים המשפטי הזה יעודד ישראלים שנפגעו בפעולות טרור לרדוף משפטית את מבצעי הפיגועים, וכי התקדים נותן לגיטימציה לנוכחות אזרחים ישראלים בשטחי הגדה – למרות ההחלטות הפלשתיניות הרשמיות, החלטות הליגה הערבית וההחלטות הבינלאומיות כי הכיבוש הישראלי וההתנחלויות אינם חוקיים. לדבריהם, הסדר הפשרה הושג באישור יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס וראש הממשלה הפלסטיני החדש מוחמד א-שתייה.

 

גורמים בפת"ח טוענים כי הרשות הפלשתינית נאלצה להתפשר מחשש כי בית המשפט יפסוק לטובת התובעים, ואז היא תאלץ לשלם סכום גדול של פיצויים כספיים שיקוזז מכספי המיסים שישראל גובה מדי חודש עבור הרשות הפלשתינית. לכן, כל נפגעי הטרור הישראלים בשנים האחרונות צריכים לנצל את התקדים המשפטי החשוב ולהזדרז ולהגיש תביעות כספיות נגד הרשות הפלשתינית.

 

גם מבחינה פסיכולוגית יש חשיבות להסדר הפשרה. בתנועת פת"ח חוששים כי עתה תהיה האצבע של המתנחלים יותר "קלה על ההדק": ברגע שיותקפו על ידי פלשתינים, הם יוכלו לטעון לזכות "ההגנה העצמית" וידעו כי במקרה שיפגעו, יוכלו הם או בני משפחותיהם לתבוע את הרשות הפלשתינית ולדרוש ממנה פיצוי כספי.

פורסם ב"ישראל היום".