עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק על זהותה הערבית של לבנון

פרשנות" ערב הסעודית הציבה משוואה חדשה מול חיזבאללה ואיראן שמובילה למאבק אחר בלבנון

ההתכתשות האחרונה בקרב על זהותה הערבית של לבנון תפס את ארגון החיזבאללה ואת  פטרונו האיראני בהפתעה ובשדה קרב בלתי צפוי.

ג'ורג' קורדאהי, איש טלוויזיה פופולרי בעולם הערבי, הוא חבר מפלגת "מרדה"  (מפלגה נוצרית התומכת בחיזבאללה ובנשיא סוריה אסד), עוד לפני שמונה לשר ההסברה בממשלת לבנון, בראשות ראש הממשלה נג'יב מיקאטי, העניק קורדאהי ראיון בו מתח ביקורת על המעורבות הסעודית והאמירתית במלחמה בתימן והגן על החות'ים.

שר החוץ של לבנון: “לא נוכל להגיש את הראש של חיזבאללה”

לאחר ששודר הריאיון בשבוע שעבר, סעודיה הגיבה בחריפות, החזירה את שגרירה מלבנון והורתה לשגריר לבנון לעזוב את ערב הסעודית תוך 48 שעות. בנוסף, הכריזה הממלכה כי תאסור כל יבוא חקלאי מלבנון והאשימה את חיזבאללה בניצול יצוא זה להברחת סמים לסעודיה ולמדינות המפרץ.  לאחרונה דווח על יותר מ-5.2 מיליון כדורי קפטגון מוסלקים במשלוח רימונים. 1

הסעודים הקפיאו את כל הנכסים הקשורים למוסד הפיננסי "אל קרד אל חסן", הקשור לחיזבאללה ולאיראן ונמצא תחת סנקציות מאז 2007.

יתרה מכך, גורמים סעודיים האשימו את חיזבאללה בניסיון לשנות את זהותה הערבית של לבנון באמצעות חתירה להרחבת ההגמוניה האיראנית ואימוץ התיאוקרטיה השיעית האיראנית. להמהלכים הדיפלומטיים הסעודיים הצטרפו גם בחריין, כווית והאמירויות, שהצהירו על תמיכתם המלאה בצעדים הסעודים וביקשו משגרירי לבנון לעזוב תוך החזרת נציגיהם הדיפלומטיים מלבנון.

העובדה שהריאיון של קורדאהי ניתן לפני שהפך לחבר בממשלה זכתה להתעלמות מצד הסעודים.  הם הסתכלו על ממשלת לבנון כעל יצירה משותפת צרפתית-איראנית. הם שמו לב להאשמות של מנהיגי חיזבאללה הטוענים כי לסעודים יש יחסים עם הכוחות הלבנוניים הלאומניים והמפקד הראשי שלהם, סמיר ג'עג'ע. יתרה מזאת, שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, האשים את חיזבאללה ואיראן שהם עומדים מאחורי הצהרותיו של קורדאהי.

"לבנון זקוקה לרפורמה מקיפה שתחזיר את ריבונותה, כוחה ומעמדה בעולם הערבי", אמר הנסיך פייסל לאל ערביה. "השליטה של ​​חיזבאללה במערכת הפוליטית בלבנון מדאיגה אותנו והופכת את ההתמודדות עם לבנון לחסרת תועלת".

המהלך של סעודיה ומדינות המפרץ זעזע את הממסד הפוליטי בלבנון וחילק אותו ל:

  • אלה שדורשים את התפטרותו המיידית של שר ההסברה (המנהיג הדרוזי וואליד ג'ומבלט והארכיבישוף המארוני אל-רחי)
  • המאשימים את חיזבאללה בניסיון למשוך את לבנון להגמוניה הפוליטית של איראן (ראש הממשלה לשעבר סעד חרירי)
  • או כאלה שמצהירים שלבנון לא תשתחווה לסעודיה בכל מחיר (סלימאן פרנג'ה, ראש מפלגת מרדה וחברי חיזבאללה)

 

בינתיים, צרפת וארה"ב התערבו וביקשו מנג'יב מיקאטי שלא להודיע ​​על התפטרות ממשלתו למרות שהממשלה בקושי התכנסה מאז הקמתה לפני חודשיים.  הממשלה משותקת על ידי חיזבאללה, שאיים לעזוב את אותה אם השופט טארק ביטר לא יפוטר ממשימתו לחקור את הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט 2020.

ארצות הברית אף הציעה, לפי העיתונות הלבנונית, לתווך בין לבנון לסעודיה כדי למצוא פשרה שתפתור את המשבר.

למהלך הסעודי יש השלכות כבדות על המתרחש בלבנון, שהייתה עדה לשלוש התפתחויות מאז אוקטובר:

  1. קרבות הירי בשכונת תיוני בביירות ב-14 באוקטובר 2021, עם הדרישה הסופית של חיזבאללה לזמן ולחקור את חלקם של סמיר ג'עג'ע והכוחות הלבנוניים באירועי הדמים, דרישה שלא היה לה שום אחיזה
  2. פרישת השרים השיעים מהממשלה כמחאה נועדה ללחוץ על ראש הממשלה והנשיא להוציא את השופט טארק ביטר מחקירתו על הפיצוץ בנמל ביירות
  3. המהלך הדיפלומטי הסעודי, שהפך למרכז תשומת הלב של הממסד הפוליטי בלבנון. התוצאות האפשריות של המהלך הסעודי הן כאלה שהוא האפיל על כל האירועים הקודמים; בלבנון צעד זה נחשב ל Game changer.

 

ואכן, סעודיה וחיזבאללה נושאות היסטוריה ארוכה של סכסוכים, במיוחד מאז הקרבות של חיזבאללה נגד בעלות ברית של הממלכה הסעודית במלחמת האזרחים בסוריה. יתרה מכך, האיבה גברה בגלל מעורבותה של המיליציה השיעית בפעילות חתרנית בסעודיה. עוינות זו נחשפה באמצעות הסניף המקומי של חיזבאללה והכשרתו ואיוש שיגורי טילים ומזל"טים ממעוזי החות'ים נגד ערים ומטרות צבאיות סעודיות.

המהלך הסעודי, שנחשב לפעולה אנטי-איראנית בוטה, מתעלם מדיוני הדטנט המתמשכים בין ערב הסעודית לאיראן, המתוארים על ידי משקיפים סעודים וערבים כחסרי שחר.

 

 

פעולה חזקה נגד לבנון

לסנקציות הסעודיות ושל מדינות המפרץ על לבנון יש משמעות מרחיקת לכת. בסעודיה לבדה, יותר מ-350,000 לבנונים מתגוררים ושולחים כספים למשפחותיהם בחזרה הביתה.

התמיכה הכספית הזו היא הדרך שבה אלה שנותרו בלבנון שורדים את המצב הקטסטרופלי. יחד עם שאר הלבנונים העובדים  במדינות המפרץ, לבנון מקבלת מדי שנה יותר מ-4.5 מיליארד דולר, שמחציתם מקורם בסעודיה. (החצי השני מגיע מקהילות לבנוניות ברחבי העולם.) .

הקפאת נכסי "קרד אל חסן" בסעודיה והחלטת איחוד האמירויות לאסור על נסיעות תושבי לבנון ללבנון וממנה ימנעו העברת כספים לחשבונות בלבנון, המיועדים – בין היתר – לסייע לחיזבאללה. איסור ייבוא ​​כל התוצרת החקלאית מלבנון היא החלטה מרחיקת לכת שכן מוצרים חקלאיים אלו מהווים 55.4% מכלל היצוא החקלאי מלבנון לשווקי העולם. היצוא הלבנוני לסעודיה הסתכם ב-282 מיליון דולר בשנת 2019. 5 600+ הישויות העסקיות הלבנוניות הנמצאות בסעודיה, בשווי כולל של 125 מיליארד דולר, אינם מושפעים מההחלטה הסעודית – בשלב זה. אם יאמצו צעדי ענישה נוספים על ידי מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ וסעודיה, קריסת המערכת הפיננסית בלבנון היא בלתי נמנעת.

 


סעודיה פעלה בצורה שהיא יודעת הכי טוב

סעודיה בחרה להתחרות בתחום שבו היא מצטיינת – דיפלומטיה. חיזבאללה התרכז בסצנה הפנימית בלבנון, והעריך ששום כוח פוליטי אחר לא יכול להסיט אותו ממטרתו להפוך את לבנון למחוז איראני. עם המהלך המפתיע שלה, סעודיה הכניסה מרכיב חדש למשוואה: אתגר פתוח לחיזבאללה ולאיראן על הזהות הערבית של לבנון. אם לבנון תקבל את התפטרותו של קורדאהי או אפילו תתנצל בפני ערב הסעודית על הריאיון, זה ייתפס כניצחון סעודי. מצד שני, סירוב לכפות את התפטרותו של קורדאהי יחמיר את המצב בתוך לבנון ושל אותם לבנונים במדינות המפרץ. צעד זה יעיד על חולשה של חיזבאללה שאינו יכול להרשות לעצמו בהקשר של מאבק הכוחות של לבנון.

תקדים היסטורי ידוע במזרח התיכון: כצעד ענישה נגד יאסר ערפאת, שהתייצב לצד סדאם חוסיין במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, גירשו מדינות המפרץ 300,000 פלסטינים המתגוררים בגבולותיהן. הם עזבו את מגוריהם ונהרו לגדה ולפליטים אחרים בעולם.

המאמר המקורי פורסם באתר המרכז באנגלית.