עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק על המיקום בקרבות הירושה ברש"פ עולה שלב

בכירים בתנועת פת"ח מתנגדים למינויים שעשה יו"ר הרש"פ בצמרת אש"פ אך חוששים להתעמת עמו כדי שמעמדם לא ייפגע • יו"ר הרש"פ יכנס בחודש הבא את הועידה השמינית של תנועת פת"ח שתבחר את ההנהגה החדשה והוא מתכנן לסגור חשבון עם מתנגדיו ובראשם מרוואן ברגותי

קרבות הירושה ברש"פ: היריבות האישית בצמרת תנועת פת"ח מתעצמת, הבכירים בהנהגתה מתקשים לעכל את הקידום המטאורי של חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ומקורבו של מחמוד עבאס, לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ והממונה על המשא ומתן עם ישראל. תפקיד שמסמן אותו כיורש אפשרי ליו"ר הרש"פ ברגע שיירד מהבמה הפוליטית.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

המתנגד הראשי לקידומו של א-שיח' הינו ג'בריל רג'וב, מזכ"ל פת"ח ויריב מר של חוסיין א-שיח' בתנועת פת"ח מזה עשרות שנים.

לג'בריל רג'וב, שהיה מפקד מננגון המודיעין המסכל בגדה, יש יותר כוח בשטח ופעילים חמושים הסרים למרותו, אולם חוסיין א-שיח' יותר ערמומי וממולח ממנו, הוא שולט היטב ברזי הפוליטיקה הפלסטינית והצליח לרכוש את אמונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא עשה זאת בעבר גם מול יאסר ערפאת ושרד בהצלחה את כל הניסיונות של ג'בריל רג'וב לחסל אותו פוליטית בתקופתו של ערפאת.

יו"ר הרש"פ מחמוד, עבאס חשדן מאוד. הוא רואה בג'בריל רג'וב "חתרן בלתי נלאה" שאי אפשר לסמוך עליו, הדאגה העיקרית שלו בערוב ימיו היא מי ישמור עליו ועל האימפריה הכלכלית שהקים עבור שני בניו ברגע שיירד מהבמה הפוליטית, הוא הגיע למסקנה שניתן יותר לסמוך על חוסיין א-שיח' ועל ראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג' מאשר על ג'בריל רג'וב או על מחמוד אלעאלול סגנו בתנועת פת"ח, הנאמנות שלהם למחמוד עבאס גדולה יותר.

בכיר בתנועת פת"ח אומר : "לג'בריל רג'וב יש שם בתנועת פת"ח של אחד שבוגד בחבריו ונאמן רק לאינטרסים שלו",נראה כי הנאמנות הזו והאינטרסים המשפחתיים של מחמוד עבאס הם הסיבה העיקרית לקידומם של השניים לתפקידי מפתח בהנהגה הפלסטינית.

ג'בריל רג'וב שומר על שתיקה רועמת , מקורביו אומרים כי קרב הירושה עדיין לא הוכרע וכי רג'וב שותק כדי שלא להתעמת עם יו"ר הרש"פ, הוא סבור שיו"ר הרש"פ שגה כשקידם את חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' והוא ממתין לרגע המתאים כדי לנסות ולשנות את דעתו של מחמוד עבאס.

לג'בריל חשוב מאוד "להישאר על הגלגל" של הנהגת פת"ח כחבר הועדה המרכזית, בחודש הבא תתקיים הועידה ה-8 של פת"ח שבה תיבחר מחדש הנהגת פת"ח, רג'וב תלוי לחלוטין במחמוד עבאס כדי לשמור על מעמדו, לכן הוא חושש מלהתעמת עמו והמרוויחים הם חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

גם בכירים נוספים בצמרת פת"ח כמו מחמוד אלעאלול ותוופיק טיראווי אוחזים באותה ההערכה והטקטיקה שמוביל ג'בריל רג'וב, גם הם מתנגדים לחוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' ותלויים במחמוד עבאס כדי להישאר בהנהגת פת"ח החדשה.

חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' הצליחו לנטרל את כוחו הפוליטי של ג'בריל רג'וב ואת השפעתו על מחמוד עבאס, רג'וב היה זה שיזם ביחד עם צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס את שיחות הפיוס באיסטנבול בין פת"ח לחמאס, לדברי גורמים בפת"ח הם הוכיחו למחמוד עבאס שכל המהלך הזה של רג'וב נבע מסיבות אישיות ונועד לקדם את ג'בריל רג'וב לתפקיד יו"ר המל"פ הפלסטיני כשהוא מתכנן להשתמש בתפקיד הזה כקרש קפיצה בהמשך לתפקיד יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס עצר את תהליך הפיוס עם חמאס ובסופו של דבר מינה את מקורבו רוחי פתוח לתפקיד יו"ר המל"פ והנחית מכה פוליטית כואבת על ראשו של רג'וב.

חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' מיקמו את עצמם בחוד החנית של המלחמה של הרש"פ נגד חמאס לעומת ג'בריל רג'וב שטוען כי אין ברירה וחייבים לחלק את "עוגת השלטון" עם חמאס למען פיוס לאומי והמאבק נגד ישראל, א-שיח' ופרג' סבורים כי ארגון חמאס אינו מעוניין באמת בפיוס לאומי וכי הוא משתמש בסיסמא הזו כדי לחתור תחת שלטון הרש"פ בשטחי הגדה כדי להפילו ולהשתלט על אש"פ, לטענתם, ג'בריל רג'וב יודע זאת אך הוא מקווה לזכות בתמיכה עממית ותמיכת חמאס לתפקיד יו"ר הרש"פ.

מקורביו של ג'בריל רג'וב טוענים כי הוא נפל קורבן לקנוניה של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' אשר הובילו את המהלך האחרון, באישור מחמוד עבאס, לכינוס המועצה המרכזית של פת"ח לאישור מקורבי יו"ר הרש"פ לתפקידי מפתח באש"פ.

השניים הצליח לטרפד את כוונתו של ג'בריל רג'וב להתמנות לתפקיד יו"ר המל"פ, רג'וב מאשים בשיחות סגורות כי ישראל וארה"ב עמדו מאחורי המהלך הזה כדי למנות דמויות פלסטיניות בהנהגה הנוחות להן שיקדמו את האינטרסים הישראלים-אמריקנים, גורמים בפת"ח טוענים כי בשיחות סגורות מאשים ג'בריל רג'וב את חוסיין א-שיח' כי הוא "סוכן של ישראל" , מקורביו של א-שיח' אומרים בתגובה כי ג'בריל רג'וב מכונה אצל בכירי השב"כ הישראלי בכינוי "גבריאל רגב" וכי כשרג'וב שימש כראש מנגנון המודיעין המסכל בגדה הוא הסגיר לידי השב"כ הישראלי את חוליית הטרור של חמאס מהכפר צוריף.

המאוכזב העיקרי - ג'יבריל רג'וב
המאוכזב העיקרי – ג'יבריל רג'וב

הועידה השמינית של תנועת הפת"ח

על פי גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ בן ה-86 השלים לראשונה עם העובדה כי זמנו מתקרב לרדת מהבמה הפוליטית והוא החל בהכנות להעברת השלטון למקורביו אשר יבטיחו את שלומו ושלום משפחתו לאחר פרישתו.

על פי גורמים בפת"ח, ממשל ביידן העניק ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ארכה של שנתיים להסדיר את העברת השלטון למקורביו, בתקופה הזו הוא לא ילחץ עליו לקיים בחירות בשטחים כדי למנוע זעזועים פוליטיים ואת התחזוקתה של תנועת חמאס.

אחרי ניצחונו במועצה המרכזית של אש"פ, נערך יו"ר הרש"פ לכבוש את היעד הבא שהינו הכינוס השמיני של ועידת פת"ח שיתקיים ברמאלה ב-21 בחודש הבא.

מדובר בכינוס חשוב מאוד הקובע את איוש התפקידים בהנהגת פת"ח באמצעות בחירות פנימיות בתנועה, בכינוס הזה נבחרים פעילי פת"ח לתפקידים בוועדה המרכזית של התנועה (הפוליטבירו) ולמועצה המהפכנית של פת"ח.

ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהינו גם יו"ר תנועת פת"ח, יש כמה משימות בכינוס הזה כדי לנסות ולבצע את העברת השליטה בתנועה בצורה חלקה למקורביו:

א.בחירתו של מקורבו מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, לתפקיד של חבר בוועדה המרכזית של פת"ח. על פי גורמים בפת"ח, ראש ה-CIA וויליאם ברנס שביקר במוקאטעה ברמאללה לפני מספר חודשים הפנה בקשה אישית בנושא ליו"ר הרש"פ והסביר לו כי לממשל ביידן חשוב מאוד שלמאג'ד פרג' יהיה תפקיד מרכזי בתנועת פת"ח שהיא מפלגת השלטון.
בחירתו האפשרית של מאג'ד פרג' לחבר הוועדה המרכזית של פת"ח הופכת אותו לשחקן חשוב בקרב הירושה.

ב. החלשת מחנה המתנגדים בתנועת פת"ח למינויים של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.
המתנגדים הינם: ג'בריל רג'וב מזכ"ל פת"ח, מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פת"ח, תוופיק אלטיראווי, מרוואן ברגותי וכרים יונס חברי הוועדה המרכזית של פת"ח.
ההתמקדות תהייה בעיקר בהחלשתו הפוליטית של מרוואן ברגותי יריבו המר של מחמוד עבאס.

ג. הקטנת כוחם של הנציגים מרצועת עזה התומכים במוחמד דחלאן,גם הוא יריב מר של מחמוד עבאס.

הדיונים בועידה השמינית של פת"ח יעסקו מטבע הדברים גם במצע המדיני של תנועת פת"ח, במיוחד לאחר החלטות המועצה המרכזית של אש"פ להשעות את ההכרה של אש"פ בישראל ולעצור את התיאום הביטחוני עמה.

ההערכה היא כי תנועת הפת"ח תאמץ את ההחלטות של המועצה המרכזית של אש"פ.

גורמים בפת"ח אומרים כי "הקו האדום" בכינוס הועידה השמינית של פת"ח יהיה לא לקבל החלטות הסותרות את פתרון שתי המדינות ובחירת קיצונים לראשות התנועה שירגיזו את ארה"ב וישראל.

המאבק בין שני המחנות המרכזיים בתנועת פת"ח על הירושה של מחמוד עבאס מתנהל כעת בשקט כדי שלא להרגיז את יו"ר הרש"פ.

כניסתו של חוסיין א-שיח' לחברות בוועד הפועל של אש"פ והפקדת המשא ומתן עם ישראל בידיו מקרבת אותו מאוד למחמוד עבאס ומשפרת את סיכוייו להפוך ל"יורש", מאידך גיסא היא מגבירה את המתח והאנטגוניזם אליו בצמרת פת"ח אשר אינה רואה בו מועמד ראוי.
לא מן הנמנע שג'בריל רג'וב ינסה לחבור בברית פוליטית עם מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי כדי לנסות ולצמצם את כוחם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' בבחירות הפנימיות בועידה השמינית של פת"ח.

לדברי גורמים בפת"ח, הקרב האמיתי בתנועת פת"ח על הירושה של מחמוד עבאס יהיה בועידה השמינית של תנועת פת"ח, הבחירות הפנימיות הן חשאיות וניתן לעשות "דילים" מאחורי הקלעים, רק בסופו יתברר אם אכן מחמוד עבאס ומקורביו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שולטים לגמרי בתנועה.

בישיבת המועצה המהפכנית של פת"ח בחודש שעבר החל מחמוד עבאס בצעדים ארגוניים להדרת נאמניו ומקורביו של מרוואן ברגותי.

תנועת חמאס ממתינה בשקט בצד לראות כיצד יפול דבר בקרב הירושה, היא בונה על הסכסוכים הפנימיים בתוך תנועת פת"ח שיפרצו החוצה במהלך הועידה השמינית של התנועה בחודש הבא. היא מקווה שהסכסוכים הפנימיים יהפכו לכדור שלג שיתגלגל ויגדל ויהפוך למאבק מזויין בין המליציות השונות של בכירי פת"ח בגדה.

.