עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק נגד פרוייקט דיוק הטילים של חיזבאללה

כלי רכב של חזבאללה הותקף מהאוויר סמוך למעבר הגבול בין סוריה ללבנון ואמצעי התקשורת הערביים מייחסים את התקיפה לישראל • נראה כי אין מדובר בניסיון חיסול, אלא בתקיפה שנועדה לפגוע בציוד הקשור לפרוייקט דיוק הטילים של חזבאללה

ארגון חיזבאללה שומר על שתיקה ואיננו מגיב על תקיפה אווירית המיוחסת לישראל שאירעה ב-15 באפריל סמוך למעבר הגבול ג'דידת יאבוס בין סוריה ללבנון. אמצעי התקשורת הרשמיים שלו מתעלמים מהאירוע.

רכב של ארגון חיזבאללה שהיה בתוך שיירה הותקף מהאוויר על ידי מל"ט, אל הרכב נורו 2 טילים, הטיל הראשון החטיא את המטרה אך השני פגע בה והשמיד את הרכב.

עפ"י דיווחים באמצעי התקשורת הערביים, הנוסעים שהיו ברכב הספיקו להימלט ממנו אחרי שנורה הטיל הראשון.

ארה”ב סימנה את המטרה הבאה לחיסול?

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה דיווח ב-16 באפריל באופן ענייני על האירוע. הוא האשים את ישראל כי היא עומדת מאחורי התקיפה אך אישר כי לא היו בה נפגעים בנפש.

הרכב היה שייך לפעיל חיזבאללה בשם עימאד כרימי, אך הוא לא נפגע מהירי.

גורמים בסוריה דיווחו כי פעיל חיזבאללה שהיה ברכב שהותקף הוא מוצטפא מוע'נייה, בנו של רמטכ"ל חיזבאללה עימאד מוע'נייה שחוסל בדמשק בפברואר 2008.

על פי גורמים זרים בזמנו, הוא חוסל במבצע משותף של המוסד הישראל וה-CIA.

אולם, לדיווח הזה אין שום אישור מכל גורם אחר.

מניתוח הפגיעה ברכב שהותקף ומדברי עדי ראייה שהיו במקום, נראה כי שיגור הטיל הראשון היה ירי אזהרה שבוצע לעבר הרכב כדי שלא להרוג את מי שנסע בו ולאפשר לו להימלט ממנו, בסגנון ירי "הקש בגג" שצה"ל נוקט בו מדי פעם, אולם, המטרה העיקרית הייתה להשמיד את הציוד שבתוכו.

 התקיפה של כל הרכב הייתה בצד הסורי של הגבול כנראה כדי שלא להסתבך בעימות עם חיזבאללה אילו התקיפה הייתה מתבצעת בתוך שטח לבנון.

ישראל שומרת על כללי משחק שונים בכל הקשור לתקיפת מטרות של חיזבאללה בתוך שטח לבנון עצמה.

ברשתות החברתיות בלבנון שאלו גולשים כיצד עברה השיירה מסוריה ללבנון בזמן שהגבול בין שתי המדינות סגור בגלל מגיפת הקורונה והעלו את הסברה כי מדובר באישור מיוחד שקיבל ארגון חיזבאללה להכניס את הציוד שהותקף לשטח לבנון.

אפשר להעריך בסבירות גבוהה כי מטרת התקיפה של הרכב הייתה לפגוע ברכיבים חשובים הקשורים לפרוייקט דיוק הטילים של חיזבאללה שהגיעו מאיראן לסוריה ושהיו בתוכו ולא לחסל את אחד ממפקדיו של הארגון.

 

בלבנון חוששים – ישראל פתחה בגל חיסולים נגד חיזבאללה

פעילי חיזבאללה הקפידו לכסות בשטיחים את גג הרכב שהותקף לפני שהתירו לאמצעי התקשורת לצלם אותו כדי להסתיר את תוצאות הפגיעה והציוד שהיה בתוכו.

נראה כי למרות מגיפת הקורונה הפוקדת גם את לבנון, ארגון החיזבאללה ממשיך בפעילות נגד ישראל: בניית תשתיות טרור ברמת הגולן הסורית וגם חידוש פעילות פרוייקט הטילים המדוייקים באמצעות ערכות מיוחדות המגיעות מאיראן.

גם איראן ממשיכה ,למרות מגיפת הקורונה וחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בתחילת השנה, לספק אמצעי לחימה מתקדמים לאיראן ולהתבסס צבאית בשטח סוריה.

אם אכן ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפה, הרי שיש בכך מסר ישראלי ברור לארגון חיזבאללה ולאיראן האומר:

"אל תחשבו שבגלל משבר הקורונה נאפשר לכם להמשיך בהכנות לתקוף אותנו, יש לנו מידע מודיעיני מדוייק ולא נהסס לתקוף אתכם כדי לסכל את תוכניות ההתקפה שלכם."