עבור לתוכן העמוד
Menu

הלקח הישראלי מהתקיפה על שדות הנפט בסעודיה

הנשיא טראמפ עסוק בקמפיין הבחירות לנשיאות ונמנע מלהגיב צבאית על המתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה מחשש למלחמה אזורית שתסבך גם את ישראל • חשש במערכת הביטחון שהתקיפה המוצלחת של איראן בסעודיה תעודד אותה לתקיפת פתע דומה על ישראל באמצעות מל"טים וטילי שיוט

כל הסימנים מעידים על כך שארה"ב איננה מתכוונת להגיב באופן צבאי על ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה וכי תסתפק בשלב הזה בהגברת הסנקציות על איראן.

בסוף השבוע הודיע הנשיא טראמפ כי ארה"ב הטילה סנקציות על הבנק הלאומי של איראן. שר האוצר סטיב מנוצ'ין הסביר כי הבנק היה מקור המימון האחרון של טהרן.

למרות הפגיעה בבת בריתה סעודיה ובשוק הנפט העולמי, ארה"ב איננה מתכוונת להקים קואליציה בינלאומית צבאית נגד איראן או להנחית עליה מכת פתע.

אף חייל אמריקני לא נפגע בהתקפה על סעודיה, הנשיא טראמפ נמנע מתגובה צבאית גם לאחר שהאיראנים הפילו מל"ט אמריקני בשמי מפרץ הורמוז לפני כמה חודשים, הוא זה שאמור לקבל את ההחלטה על פעולה צבאית נגד איראן, אך הוא מסתייג מאוד מהאופציה הזו.

הנשיא טראמפ בוחן חלופות תגובה נגד איראן, בכירי הצבא האמריקני הזהירו אותו מפני פעולה צבאית שעלולה להביא לפתיחת מלחמה כוללת עם איראן.

הנשיא האמריקני אישר בסוף השבוע לשלוח כוחות אמריקנים לחזוק ההגנה האווירית של סעודיה בעקבות בקשה של סעודיה ואיחוד האמירויות לסייע במערך ההגנה האווירית שלהן.

שר ההגנה מארק אספר אמר כי הכוחות שיפרסו יהיו הגנתיים וממוקדים בהגנה אווירית וטילים.

הצבא הסעודי הציג ב-19 בספטמבר את שרידי כלי הנשק שבהם הותקפו מתקני חברת "אראמקו" וטען כי מדובר בכלי נשק מתוצרת איראן אך סעודיה הרשמית נזהרת מלהאשים מפורשות את איראן כי היא עומדת מאחורי המתקפה.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף איים ב-19 בספטמבר כי תגובה צבאית של ארה"ב או סעודיה על מתקפת הטילים והמל"טים נגד מתקני הנפט בסעודיה תביא ל "מלחמה כוללת" ואיראן תילחם "עד החייל האמריקני האחרון".

איראן מכחישה בתוקף כי עמדה מאחורי המתקפה בסעודיה ואילו ארה"ב מסרבת עד עתה לחשוף את ההוכחות המודיעיניות לכך,גם לא ברור כיצד מערכות ההתראה של טילי הפטריוט בסעודיה והבסיסים האמריקנים במפרץ לא הצליחו לאתר מראש את ההכנות להתקפה.

המחדל הסעודי

סעודיה מתוסכלת מחוסר התגובה הצבאית של ארה"ב ומכך שהיא לא הגנה עליה מפני איראן, במאמר המערכת של העיתון הסעודי "עוכאז" ב -19 בספטמבר נכתב:

"אין לנו לסעודים בן ברית, בני הברית של אתמול אינם כפי שהיום, הסחיטה שלהם הזולה מבחינה מוסרית והיקרה במחיר, כאילו הם עומדים לצדנו, נחשפה".

ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה החלישה מאוד את מעמדו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן שהינו אדריכל המלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן.

מסתבר כי הסעודים לא ירו אפילו כדור אחד לעבר המל"טים שתקפו אותם ולא ניסו כלל ליירט את טילי השיוט ששוגרו לעבר מתקני הנפט של חברת "אראמקו".

ליד מתקני הנפט באזור בקיק לא מוצבות מערכות הגנה אווירית למרות שמדובר במתקני אנרגיה בעלי חשיבות עולמית שמפיקים 10 מיליון חביות נפט ביום.

במדינות המפרץ רואים בחוסר התגובה הסעודי על ההתקפה האיראנית מחדל מדיני ואסטרטגי, למרות שהמלחמה של סעודיה נגד המורדים החות'ים בתימן נמשכת יותר מ-4 שנים, היא מזניחה את ההגנה על המתקנים החשובים ביותר בממלכה, רוב הערים ומתקני הנפט בסעודיה חשופים לאיום של טילים בליסטים ומל"טים של המורדים החות'ים.

לסעודיה יש כ-100 שדות נפט פעילים בתחומה אך הם אינם מוגנים באמצעות מערכות הגנה אווירית, בכל מקרה מערכות "הפטריוט" האמריקניות שברשות סעודיה אינן יעילות כדי לירט מל"טים.

בית המלוכה הסעודי טומן ראשו בחול ומתעלם מן האיום הזה, סעודיה ממשיכה בהפצצות בתימן על יעדי המורדים החות'ים ויש ביקורת קשה עליה כי ההפצצות פוגעות גם באזרחים חפים מפשע.

עד עכשיו סעודיה גם לא גיבשה אסטרטגיית יציאה מהמלחמה בתימן והיא נחושה להמשיך במלחמה נגד המורדים החות'ים, שליחיה של איראן, מחשש שהם ישתלטו על "החצר האחורית" שלה.

איראן איננה חוששת מתגובה צבאית סעודית, היא הרבה יותר חזקה ממנה מבחינה צבאית, היא גם לא חוששת מתגובה צבאית אמריקנית, היא יודעת שכל מלחמה נגדה תביא לעלייה במחירי הנפט ומי שיפגע מכך היא הכלכלה האמריקנית, דבר שיפגע קשות בקמפיין הבחירות של הנשיא טראמפ.

לאיראן יש שלוחות בתימן, עיראק, סוריה, לבנון ורצועת עזה והיא יכולה להבעיר את כל המזרח התיכון, מלחמה נגד איראן פירושה מלחמה נגד כל "ציר ההתנגדות".

האם היעד הבא הוא ישראל?

ההתקפה האיראנית ב-14 בספטמבר על מתקני הנפט הסעודים היתה בגדר "רעידת אדמה" שהביאה להפסקת הפקת מחצית מתפוקת הנפט והזניקה את מחיריו בעולם עד 20 אחוזים לראשונה מאז מלחמת המפרץ ב-1991.

ארה"ב וסעודיה יכולות גם הן לתקוף בתגובה מתקני נפט באיראן או את בסיסי המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" בעיראק, שעל פי אחת ההערכות יתכן שהן שיגרו את המל"טים וטילי השיוט לעבר מתקני הנפט הסעודיים.

ארה"ב יכולה גם להגיב במתקפת סייבר על איראן שתשתק את המערכות החיוניות שבה.

שר החוץ פומפיאו תיאר את ההתקפה האיראנית על סעודיה כ"אקט של מלחמה" ובאופן דומה התבטא גם הסנטור לינדזי גראהם, אבל הנשיא טראמפ עומד על שלו וטוען כי גם "איפוק הוא כוח" וכי הדבר הכי קל הוא לתקוף את איראן.

הנשיא האמריקני איננו רוצה להסתבך במלחמה במפרץ לקראת המרוץ לנשיאות לקדנציה נוספת, הוא גם מעריך בצדק שבמלחמה כזו תסבך איראן גם את ישראל, זאת ועוד, הוא הבהיר בפומבי כי מלחמה עולה הרבה כסף וכי סעודיה תצטרך לממן זאת.

"אמריקה תחילה" היא הסיסמא שהנשיא טראמפ מתכוון לחזור עליה גם במירוץ שלו לקדנציה השנייה כנשיא.

איראן ניצלה את מצבו הפוליטי של הנשיא טראמפ וחששו ממלחמה לפני הבחירות לנשיאות והנחיתה מהלומה צבאית מדוייקת על מתקני הנפט של סעדיה ממרחק רב תוך יצירת מהלך הונאה כי המורדים החות'ים בתימן הם האחראים למתקפה בתגובה על ההפצצות הסעודיות בתימן.

ההסתפקות של הנשיא טראמפ בהטלת סנקציות בלבד על איראן ופריסת אמצעי הגנה אווירית בסעודיה ובאיחוד האמירויות, מתפרשת אצל הנהגת ההיאתולות כחולשה ורק מעוררת את התיאבון האיראני להמשיך בטרור, אחרי סעודיה הבאה בתור בהחלט עלולה להיות ישראל.

היכולות המודיעיניות והמבצעיות שהפגינה איראן בהתקפה על מתקני הנפט בסעודיה צריכות להדאיג מאוד את הדרג המדיני והצבאי בישראל.

הגנרל קאסם סולימאני ראש גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" נכשל עד כה בכל הניסיונות שלו לתקוף את ישראל בזכות מודיעין מדוייק ויכולות מבצעיות גבוהות של צה"ל, לא ברור אם הוא זה שעומד מאחורי ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה או המפקד החדש של "משמרות המהפכה" הגנרל חוסיין סלאמי שנכנס לתפקידו בחודש אפריל האחרון.

בכל מקרה, סביר להניח שקאסם סולימאני יעשה הפקת לקחים מהמתקפה המוצלחת בסעודיה כדי ליישמם בהתקפה הבאה שהוא מתכנן נגד ישראל.

שנת הבחירות בארה"ב איננה טובה לישראל, היא מגבילה את חופש הפעולה של הנשיא טראמפ, שהינו ידיד גדול של ישראל, במהלכים צבאיים נגד איראן, הנשיא טראמפ יסחט את לימון הסנקציות נגד איראן עד הטיפה האחרונה אך במערכה הצבאית ישראל עלולה למצוא את עצמה לבדה מול איראן, הבסיסים האמריקנים במפרץ הם יעד ראשי וקבוע לתקיפה של האיראנים אך הם נזהרים שלא לתקוף אותם  מחשש לתגובה אמריקנית קשה, כל עוד זה לא קורה, סביר להניח שארה"ב לא תסתכן בסיוע צבאי אקטיבי לישראל במקרה של מתקפה איראנית על מטרות בישראל.

חיזוק מערך ההגנה האווירית של ישראל, במיוחד בסמוך למתקנים אסטרטגים במדינה, צריך להיות היעד בעדיפות ראשונה של צה"ל בעקבות ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה, במקביל יש להכין תוכנית חירום לתגובה מהירה בעומק איראן אם היא תנסה לחקות את התקיפה בסעודיה גם על אתרים אסטרטגיים בישראל.

 

.