עבור לתוכן העמוד
Menu

הלוחמה הפסיכולוגית של סינוואר

מנהיג חמאס יחיא סינוואר ניסה להכתיב לישראל את מספר האסירים הביטחוניים שישוחררו תמורת ארבעת השבויים והנעדרים הישראליים בשבי חמאס אך נכשל • כדי להסתיר את כישלונו טען סינוואר שהמספר שבו נקב 1111 מתייחס בכלל למספר הרקטות שישוגרו במטח הראשון לעבר ישראל

ארגון חמאס איננו בוחל בשום שיטה להילחם בישראל, כולל בתחום הלוחמה הפסיכולוגית, ומאז מבצע "שומר החומות" הוא מגביר את הלוחמה הזאת כדי ליצור פחד, להרתיע את ישראל ולנסות למקסם את הישגיו במלחמה האחרונה שאותה הוא מכנה בשם "חרב ירושלים"(סיף אל-קודס). ב-31 במאי בשנה שעברה, בתום מבצע "שומר החומות" אמר יחיא סינוואר מנהיג חמאס, אחרי פגישתו בעזה עם ראש המודיעין הכללי הגנרל עבאס כאמל, כי "ארגונו מוכן למשא ומתן מזורז באופן מיידי כדי לקדם עסקת שבויים עם ישראל".

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

"תזכרו את המספר 1,111" אמר סינוואר, "תגלו בהמשך מה זה אומר" והוסיף: "הייתה תזוזה בתיק השבויים עד לאחרונה אבל זה נעצר בגלל חוסר יציבות שלטונית בישראל".

הרושם שיחיא סינוואר יצר ברצועת עזה ובקרב אמצעי התקשורת הזרים והמקומיים היה שהמספר 1,111 שהוא הזכיר הינו מספר האסירים הביטחוניים שהוא מוכן להתפשר עליו במשא ומתן עם ישראל על החזרת 4 השבויים הנעדרים המוחזקים בידי חמאס.

הספין הזה של יחיא סינוואר החזיק זמן ממושך בחלל האוויר. כמובן שישראל לא הסכימה למספר הזה מכיוון שהוא מוגזם וגדול יותר ממספר האסירים הביטחוניים ששוחררו בעסקת שליט ב-2011 ושעמד על 1027 אסירים.

ההחלטה בדרג המדיני-ביטחוני היא שיש להפיק לקחים מעסקת שליט ואסור ללכת לעסקת חילופי שבויים בהיקף דומה מכיוון שהייתה זו עסקה גרועה עבור ישראל.

והנה לפתע, בשבוע שעבר, ב-27 באפריל, הופיע באמצעי התקשורת של חמאס זאהר ג'בארין, הממונה על תיק השבויים הישראלים המוחזקים בידי חמאס והוא התייחס למשמעות המספר 1,111.

" המספר שעליו דיבר סינוואר בשנה שעברה 1,111 קשור לעימות הקרוב עם הכיבוש הישראלי" הסביר ג'בארין.

"יחיא סינוואר אמר בבהירות ובכנות לכל כוחות ההתנגדות הפלסטינים ברצועת עזה לפני מספר ימים כי המספר 1,111 הוא מספר הרקטות שישוגרו במטח הראשון לעבר ישראל במקרה של עימות צבאי קרוב".

"מדובר במסר מיחיא סינוואר להציג את מידת החוזק, המרץ והרצינות של ההתנגדות הפלסטינית, לשחרר את כל פלסטין ולהגן על האסירים" הוא הדגיש.

זאהר ג'בארין הכין למעשה בדבריו את הקרקע למסיבת העיתונאים של יחיא סינוואר ב-30 באפריל.

הייתה זו מסיבת העיתונאים הראשונה של יחיא סינוואר מתום מבצע "שומר החומות" ובמהלכה הוא התייחס למספר 1,111 שבו נקב לפני שנה.

"המספר הזה מתייחס לתאריך מותו של יאסר ערפאת" אמר סינוואר, "והוא מספר הרקטות שיכללו במטח הראשון שנשגר לעבר ישראל והוא ייקרא על שמו של השהיד יאסר ערפאת" הסביר סינוואר.

יאסר ערפאת מת בבית חולים בפאריז ב-11 בנובמבר 2004 בגיל 75 עקב התדרדרות במצבו הבריאותי לאחר המצור הישראלי במוקאטעה ברמאללה שנמשך מספר חודשים.

ובכן מדוע שינה יחיא סינוואר את גירסתו לגבי משמעות המספר שבו נקב לפני שנה 1,111?

נראה כי ישראל דחתה על הסף את דרישתו לשחרר 1,111 אסירים ביטחוניים תמורת שחרור 4 השבויים והנעדרים הישראלים. סינוואר מבין כבר שזה לא עומד לקרות והחליט להסב את המספר למשהו אחר.

גורמים ברצועה אומרים כי יחיא סינוואר החליט לנסות ולהשתמש במספר שכבר פירסם, ויצר דרמה תקשורתית גדולה סביבו, לצורך ניסיון ליצור פיצול בתנועת פת"ח.

סינוואר מקדיש את מטח הרקטות הראשון לעבר ישראל לזכרו של יאסר ערפאת, הסמל הלאומי של הפלסטינים, וזה אמור מבחינתו לזכות אותו בקרדיט אצל תומכי תנועת פת"ח, הוא לא הקדיש את המטח לזכרו של השיח' אחמד יאסין מייסד תנועת חמאס או כל בכיר אחר בתנועה ובחר להתמקד בראש אש"פ לשעבר יאסר ערפאת שהיה יריב פוליטי גדול של תנועת חמאס.

הסיפור הזה צריך ללמד אותנו לקח כיצד יש להיזהר מלהאמין לספינים ולחידות שמפרסמים פוליטיקאים ושומרים בבטנם זמן רב עד שהם עומדים להיחשף.

סינוואר הקדיש את מטח הרקטות הראשון לעבר ישראל לזכרו של יאסר ערפאת, הסמל הלאומי של הפלסטינים, וזה סיפק לו את הסולם לרדת מהעץ שעליו הוא טיפס מול ישראל.

.