עבור לתוכן העמוד
Menu

הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס – ניסיון לעודד את תושבי הרצועה

ארגון חמאס פירסם סרטון המתאר את "הצלחתו" בחשיפת משתפי פעולה עם ישראל שעקבו אחר פרוייקט "צעדות השיבה" בגבול הרצועה • מדובר בסרטון לוחמה פסיכולוגית במלאת שנתיים לכישלון הפרוייקט בניסיון לעודד את תושבי הרצועה בעיצומו של משבר הקורונה וליצור דמורליזציה במערך המודיעין הישראלי

מנגנון הביטחון הפנימי של חמאס חשף ב-30 במרץ סרטון באורך של כ-7 דקות שבו עדויות של שני פלסטינים שלטענתו הינם משתפי פעולה עם ישראל ושהוטל עליהם על ידי המודיעין הישראלי לעקוב אחרי "צעדות השיבה" על הגבול עם ישראל מדי יום שישי.

פרסום הסרטון נעשה ב"יום האדמה" שהוא גם יום השנה ה-2 לתחילת קמפיין "צעדות השיבה" שהחל ב-30 במרץ 2018, ארגון חמאס תיכנן לחדש ביום הזה את ההפגנות על גבול הרצועה כדי להפעיל לחץ על ישראל אך משבר הקורונה ברצועה שיבש את תוכניותיו.

חוזרים לאיים: טעות קלה של האויבים – תהיה הטעות האחרונה

הסרטון שפירסם חמאס סוקר את קרב המוחות בין מנגנון הביטחון הפנימי של הארגון לבין המודיעין הישראלי בכל הקשור ל"צעדות השיבה" במהלך השנתיים האחרונות.

בסרטון ישנם קטעי ראיונות של 2 משתפי הפעולה שהינם מעל גיל 60 הנושאים את שמות הקוד

12-M ו-24R- שמספרים על המשימות שהוטלו עליהם ע"י השב"כ הישראלי, והקלטות קצרות של שיחות טלפון עם המפעילים הישראלים.

 

א. מעקב אחרי הפעילות של "צעדות השיבה" על הגבול עם ישראל, שמות פעילים המכינים צמיגים, ההכנות להפגנות והכוונות לחדור לשטח ישראל ע"י חיתוך הגדר.

ב. מקומות הריכוז של המפגינים על הגבול.

ג. נוכחות אנשי ביטחון של חמאס על הגבול.

ד. שמות פעילים בזרוע הצבאית,במנגנון הביטחון הפנימי והמשטרה הפלסטינית.

ה. מקומות שיגור הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל.

הקורונה במזרח התיכון: ערב הסעודית מתחננת – לא להגיש בקשות לעלייה לרגל

הסרטון חושף את כינוייהם של קציני השב"כ הישראלי שהפעילו לאורך השנים את 2 משתפי הפעולה:"שפיק", "ריאד","זאהר", "ג'יהאד", "אבו דאוד" ואת תמונת אחד מהם שנטען כי עבד במחסום ארז.

הסרטון טוען כי ישראל הוציאה כסף רב ברצועת עזה כדי שהתושבים בה ימרדו בשלטון חמאס אך כל תוכניותיה נכשלו ורבים באו לגבול כדי להפגין נגדה.

עוד נטען בסרטון כי "צעדות השיבה" גרמו נזק גדול לישראל ואיבוד השליטה והעסיקו את צה"ל באופן קבוע על גבול הרצועה.

טענה נוספת שמופיעה בו היא כי ההפגנות גרמו נזק כלכלי לתושבי עוטף עזה שהפגינו נגד הממשלה וחלקם ברח לתל אביב.

אחד ממשתפי הפעולה טען בסרטון כי קצין השב"כ הישראלי שהפעיל אותו אמר לו כי צה"ל נכשל בשבירת  המוטוביציה של תושבי הרצועה וכי מנגנון הביטחון הפנימי של חמאס הכשיל כמה קציני שב"כ ישראלים.

הסרטון מסתיים במשפט "מנגנון הביטחון הפנימי של חמאס ישאר תמיד המגן והחרב" ודברי שבח ל"גיבורי צעדות השיבה שהביכו את הכיבוש ומנהיגיו".

 

מדובר בסרטון תעמולה והוא מהווה פרק נוסף בסדרה של סרטונים שהפיקה בשנה האחרונה המחלקה ללוחמה פסיכולוגית של מודיעין חמאס שהבולט בהם היה הסרט על כישלון פעולת הכוח המיוחד של צה"ל בח'אן יונס.

ארגון חמאס נכשל בפרוייקט "צעדות השיבה" ונאלץ להפסיקן בעקבות התמרמרות ציבורית רחבה מכיוון שלא השיגו את 2 המטרות העיקריות שהציב להן חמאס: שבירה מוחלטת של המצור הישראלי על הרצועה ומימוש "זכות השיבה" לתוך תחומי מדינת ישראל.

על פי נתוני הפלסטינים, במהלך השנתיים האחרונות נהרגו בהפגנות על הגדר כ-330 פלסטינים, מהם 46 ילדים ו-2 נשים ונפצעו כ-18 אלף תושבים מהרצועה כולל נשים וילדים.

הסרטון מהווה ניסיון של חמאס להרים את המורל של הציבור העזתי בתום שנתיים של הפגנות על הגדר בניסיון להוציא אותו מן התסכול שבו הוא שרוי ולעודד אותו בתקופה הקשה של משבר הקורונה.

אחד המסרים של הסרטון הוא להרתיע את תושבי הרצועה כי אין שום טעם ותועלת לעבוד בשירות המודיעין הישראלי מכיוון שמננגון הביטחון הפנימי של חמאס הינו חזק בשטח ומצליח לחשוף כל מי שמשתף פעולה עם השב"כ הישראלי. הסרטון מנסה ליצור דמורליזציה בקרב מערכת הביטחון הישראלית ולצייר תמונה שקרית כאילו היא נכשלת באופן קבוע במשימת איסוף המודיעין ברצועת עזה.

סביר להניח שנראה גם בעתיד סרטונים נוספים כאלה, ארגון חמאס אימץ את השיטה הזו לצורך הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל.