עבור לתוכן העמוד
Menu

הלוחמה הפסיכולוגית של חיזבאללה

ארגון חיזבאללה מפיץ שקרים ומנהל לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל כדי לחפות על כישלון הפעולה שלו בהר דוב •  ההערכה במערכת הביטחון היא כי חיזבאללה ינסה שוב לפגוע בחיילי צה"ל בצפון בימים הקרובים, לישראל אין אינטרס בהסלמה אך היא תמשיך במלחמה נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה

המתיחות בצפון המדינה נמשכת וצה"ל נערך לאפשרות שארגון חיזבאללה ינסה שוב לפגוע בחיילי צה"ל בגבול הצפון, כפי שהבטיח בהודעה שפירסם אמש בתגובה על מות פעיל של הארגון בהפצצות בסוריה בשבוע שעבר ובתגובה על כך שצה"ל ירה פגז שפגע בבית בכפר אלהבאריה באזור ערקוב, הפגז לא התפוצץ ולא נפגע איש אך נגרם נזק חומרי לבית.

ארגון חיזבאללה בחר להשאיר את החשבון מול ישראל "פתוח", למרות האזהרות של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ כי הוא "משחק באש".

במקביל הוא המשיך בפירסום שקרים ובלוחמה פסיכולוגית נגד ישראל בטענה כי האירוע באזור הר דוב אתמול "לא היה ולא נברא".

חג הקורבן המוסלמי (עיד אלאדחא( יחול בסוף השבוע. יתכן שחיזבאללה יגיב עוד לפני או שימשיך להחזיק את צה"ל בכוננות בצפון ויגיב רק לאחר החג, הוא איננו ממהר לסגור את החשבון.

 

פגז שפגע בבית בכפר אלהבאריה באזור ערקוב,
פגז שפגע בבית בכפר אלהבאריה באזור ערקוב,

חיזבאללה איננו מגלה סימנים כי הוא מתחשב בהחלטת צמרת צה"ל שלא להרוג את חברי חוליית המחבלים שחדרה לישראל אתמול לצורך פיגוע נקמה כדי להימנע מהסלמה בגבול הצפון, להיפך, הוא מפרש זאת כחולשה, משקר ומלגלג על ישראל.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר", שופרו של חיזבאללה, פירסם הבוקר מאמר מערכת שכותרתו הראשית אומרת " ישראל נלחמת בצל של הלוחמים( של חיזבאללה)" כאילו האירוע אמש הוא המצאה ישראלית.

חיזבאללה מנהל לוחמה פסיכולוגית מוצלחת. צה"ל תיעד בצילומים את חוליית חיזבאללה החמושה, אך איננו מפרסם את הצילומים מחשש שהדבר יתפרש כהתגרות וילבה את המתיחות. בכך הוא מאפשר לחיזבאללה להפיץ את שקריו באופן חופשי באמצעי התקשורת הערביים, הוא מצייר את ישראל כמפחדת ושרוייה במבוכה.

אם אכן ישראל משקרת בקשר לחוליית חיזבאללה, מדוע יצאו תושבים שיעים בלבנון בחגיגות וחלוקת ממתקים על פעולת חיזבאללה, מדוע אימו של מחבל חיזבאללה שנהרג בירכה את חיזבאללה על הפעולה וחילקה ממתקים?

האם הם האמינו לגירסת צה"ל או לגירסת חיזבאללה?

 

ההישגים של חזבאללה

על פי גורמים לבנונים, חיזבאללה עשה הערכת מצב של רווח והפסד לפני שפירסם את ההודעה המכחישה את האירוע בהר דוב ומבטיחה את המשך התגובה שלו.

חיזבאללה גורס כי הוא השיג כמה הישגים.

א.ישראל נמצאת בצפון במצב כוננות מתמשך כשצה"ל דרוך עם סוללות ארטילריה ו"כיפת ברזל" לזמן בלתי ידוע  מבלי לדעת מה צפוי, חיזבאללה מנסה למרוט לישראל את העצבים כדי שתעשה טעויות.

ב.לתפיסתו הוא הצליח לצרוב את התודעה של מקבל ההחלטות בישראל שלא לפגוע בפעילי החיזבאללה בסוריה ובלבנון אחרת הדבר יביא להסלמה, בכך הוא השיג הרתעה מול ישראל.

הוא גם מנסה להראות כי איננו מתרגש מהאזהרות של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ.

ג.חיזבאללה הצליח להעביר מסר לישראל כי הוא איננו מחפש "תגובה סימלית" כדי לצאת ידי חובה אלא להנחית על ישראל מכה כואבת בדמות פגיעה בחיילי צה"ל.

צבא לבנון ויוניפי"ל חוקרים את האירוע בהר דוב ויהיה מעניין לראות לאיזה מסקנות הם יגיעו, גורמים בלבנון טוענים כבר כי יוניפ"יל מאמץ את הגירסא הישראלית לאירוע.

חלוקת ממתקים על ידי משפחת מחבל החיזבאללה שנהרג בסוריה
חלוקת ממתקים על ידי משפחת מחבל החיזבאללה שנהרג בסוריה

חיזבאללה טוען כי אין שום שינוי בכללי העימות עם ישראל וכי המשוואה שקבע חסן נצראללה שרירה וקיימת. ההודעה שלו מאמש כי התגובה בוא תבוא מסכנת את המצב הביטחוני בצפון ומשאירה את הדלת פתוחה בפני הסלמה למרות שישראל איננה רוצה בכך.

המצב עלול להשתנות מהחלפת מהלומות צבאיות טקטיות לעימות צבאי רחב, החיזבאללה רוצה להראות כי איננו מבליג כמו המשטר הסורי על תקיפות ישראל.

נראה כי חיזבאללה מתעקש על שמירת המשוואה שלו כדי לנסות ולהרתיע את ישראל מהמשך ההפצצות האוויריות בסוריה, אך ישראל נחושה להמשיך במלחמה נגד ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה ופרוייקט הטילים המדוייקים של החיזבאללה.

המשוואה של חסן נצראללה וההודעה כי הוא דבק  בה גרמה לכך שהחיזבאללה איבד את אלמנט ההפתעה, צה"ל נערך כראוי והצליח לסכל את הפיגוע שתכנן הארגון.

התפקוד של החולייה של חיזבאללה לא היה במיטבו, יתכן שהארגון הזדרז לנסות ולהוציא את הפיגוע עוד לפני חג הקורבן והדבר היה בעוכריו.

ישראל צריכה להתמקד במשימה העיקרית שלה שהיא מניעת ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, עימות עם החיזבאללה בצפון איננו משרת את האינטרסים שלה אך אם הוא יגזים בפעולות הטרור שלו היא צריכה להכות אותו מנה אחת אפיים.