עבור לתוכן העמוד
Menu

הכור באראק: הונאת הפוטושופ של איראן

למרות שבכיר בועדה לאנרגיה אטומית של איראן אישר כי נעשתה מניפולציה לאחת מן התמונות שממשל אובאמה הציג כהישג - איטום הכור באראק, העיתונות והממשל בארה"ב ממשיכים לטעון כי הכור נאטם

פעמוני אזעקה "גרעיניים" היו צריכים להישמע לאחר ש"הניו יורק טיימס" פרסם ב- 23 באפריל 2021 את מאמר השבח להסכם הגרעין עם איראן מ -2015, תחת הכותרת: " the Joint Comprehensive Plan of Action, Why the Past Haunts Talks with Iran"

"נאמר כי שיחות גרעיניות בווינה … מתקדמות, וזה חדשות טובות", בישר העיתון. לכתבי ה"טיימס" היה קשה להבין מדוע ארה"ב התנגדה ל"התקדמות הטכנולוגית" של איראן. אחרי הכל, "במסגרת הסכם הגרעין האיראני שהושג בשנת 2015, איראן נקטה בצעדים כדי להבטיח לעולם שהיא לא תפתח נשק, כולל יציקת מלט לליבת כור המים הכבדים,” נכתב.

תמונה שפרסם הנשיא רוחאני. סאלחי הודה כי מדובר בהונאה
תמונה שפרסם הנשיא רוחאני. סאלחי הודה כי מדובר בהונאה

כור המים הכבדים באראק אמור היה לייצר פלוטוניום לרמה מבצעית צבאית. הנושאים והנותנים מטעמה של ארה"ב ב-2015 התרגשו כל כך מההישג שלהם במהלך המו"מ ומההבטחה האיראנית להוציא את הכור משימוש. בינואר 2016 הודיע ​​שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, "רק אתמול שר החוץ (של איראן) דיווח לי שהליבה של הכור הגרעיני פלוטוניום הוצאה כעת ובשעות הקרובות היא תתמלא בטון והוא יאטם", על פי הדיווח של רויטרס, "סילוק הליבה הוא חלק מרכזי בהסכם הגרעין האיראני בשנה שעברה."

 

הקלטות זריף: חשיפה מלאה של המאבק באיראן

 

ה"ניו יורק טיימס" דיווח ב -12 בינואר 2016 כי בכיר גרעיני איראני הכחיש כי הפעילות בכור הגרעיני הופסקה. הסיפור היה "חסר בסיס", לדברי סגן ראש הגרעין האיראני, וכתב ה"ניו יורק טיימס ", תומאס ארדברינק, מיהר לשמור על אמינותה של איראן וכתב כי  "אנליסטים הזהירו כי ההכחשה לא פירושה בהכרח שהפעולות הנדרשות על ידי הסכם הגרעין שהושג בווינה, לא ייושמו."

אימות נוסף של לפעולת איטום המלט וגורל כור הפלוטוניום באראק סופק על ידי "מומחים למניעת הפצה גרעינית בנושא העסקה האיראנית", בהצהרה בספטמבר 2017, שנחתמה בין היתר על ידי רוברט מאלי, לשעבר המשא ומתן על עסקי איראן והיום הנציג המיוחד של ארה"ב לאיראן, וקולין קהל, חבר בצוות המו"מ לשעבר והיום תת מזכיר ההגנה לענייני מדינות.

חודש לאחר מכן תדרך מאלי את חברי ארגון "אמריקנים למען שלום עכשיו" אודות ה- JCPOA במפגש וידיאו: "בטון נשפך לכור היחיד שמסוגל לייצר פלוטוניום ברמה נשק [אראק]. עכשיו זה בלתי פעיל לצמיתות".

הדוברים האמריקאים נהגו לחזור על דבריבארווז קמלוונדי, דובר ארגון האנרגיה האטומית של איראן, שאמר בינואר 2016: "כלי הליבה של כור אראק הוסר … ופקחי סבא"א ביקרו באתר כדי לאמת זאת ולדווח על כך לסוכנות … אנו מוכנים ליום ביצוע העסקה [שנחתם עם סמכויות בינלאומיות ביולי 2015]. " Kamalvandi הוסיף כי הליבה תמולא בבטון כדי להפוך אותה לבלתי שמישה.

חזרתו של ה"ניו יורק טיימס" בשבוע שעבר על הדיווח כי איראן הוציאה את ליבת הכור באראק ומילואו במלט היא טענה שקרית בחוצפתה, בהתחשב בכך שהפקיד הגרעיני הגבוה ביותר באיראן, עלי אכבר סאלחי, ראש ארגון האנרגיה האטומית, דחה אותה בעצמו. בינואר 2019 אמר סאלחי בראיון טלוויזיה איראני לערוץ "מוג'אהדין " כי ליבת הכור לא הייתה מלאה במלט.  ההוכחה שהוצגה לעולם הייתה גרסה "פוטושופית". יתר על כן, בעוד צינורות צרים נחסמו על ידי מלט, נרכשו סט נוסף של צינורות זהים להחלפת הצינורות שהוצאו משימוש, הסביר סאלחי בשעשוע. "רק אדם אחד באיראן ידע זאת. לא אמרנו לאיש מלבד המנהיג העליון. " הגילוי האחרון פורסם על ידי מספר ערוצי תקשורת אולם הוא לא זכה להתייחסות.

צילומי מסך
צילומי מסך

הנושאים ונותנים על הסכם הגרעין ב-2015 בווינה, נחשפו במלוא מערומיהם – הכור באראק לא יצא משימוש, לא היה מו"מ על הטילים הבליסטיים ולא על הפעילות האזורית של איראן או על סעיף ה"שקיעה". גם ללא הדלפת הראיון האחרון של שר החוץ האיראני, זריף, המו"מ ללא פיקוח, וברשלנות מצביע על כך שההונאת האיראנית בזה ובנושאים נוספים עלולות להביא  כשלון טוטלי של המו"מ.

 

חלקים מן המאמר פורסמו ב"ג'רוזלם פוסט".