עבור לתוכן העמוד
Menu

הכדור בידיים של ארה"ב

הפעולה נגד המכליות במפרץ הפרסי בשבוע שעבר מובילה את האזור לחשש מהתלקחות • איראן קיוותה כי ניתן להמתין עד 2020 ולחילופי שלטון - טראמפ לא מאפשר להם

המתיחות במפרץ הפרסי נמשכת לאחר שבסופ"ש האחרון הצהירה ארה"ב ובריטניה כי ברור לכל כי איראן עומדת מאחורי הפעולה נגד המכליות ביום חמישי האחרון. המתיחות המשיכה גם הבוקר עם פרסום דבריו של בן סלמאן שאמר כי אינו חושש מעימות מול איראן. תא"ל במיל יוסי קופרווסר לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן אומר כי לדעתו יכול להיות כי תהיה עוד הסלמה. "הכדור נמצא בידיים של ארה"ב לאחר הפעולה האחרונה של איראן", אומר קופרווסר ומוסיף כי "מדיניות ההליכה על הסף של האיראנים גם בנושא הגרעין וגם בנושא הסנקציות מובילה את האירופאים למסקנה כי אינם יכולים באמת לסייע לאיראן בסיטואציה הנוכחית".

"ארה"ב יכולה להמשיך בדרכה הנוכחית, כמו שמעדיף הנשיא טרמאפ כפי שאמר, מדיניות הלחץ הכלכלי". קופרווסר מוסיף כי ארה"ב יכולה לבחור גם בהסלמה של המצב דרך מצור ימי על איראן, הקשחת המדיניות כלפי ספינות איראניות או הגברה נוספת של הסנקציות. קופרווסר לא פוס גם אפשרות של תגובה צבאית נגד איראן או נגד מי מגרורותיה מצדה של ארה"ב.

ברש"פ חוששים מהתלקחות הרחוב

קופרווסר מעריך כי באיראן ישנו חשש גדול כי ככל שהלחץ יגבר כך גם השלטון יתעורר ולמרות הרצון האיראני להמתין לבחירות 2020 בתקווה לחילופי שלטון, נדמה כי טראמפ החליט שהוא מגביר את הלחץ על איראן על מנת להביא אותם לנקודת ההכרעה כעת. "גם טרמאפ מבין כי בשלב זה דיאלוג הוא עדיין מוקדם, כמו ששמע ראש ממשלת יפן בביקורו בטהראן", דבר זה גורם למספר בכירים במשטר האיראני לחשוב כי שרידות המשטר היא חשובה יותר.