עבור לתוכן העמוד
Menu

היעד החדש של דעא"ש – בתי הכלא

בגיליון השבועי האחרון של ארגון הטרור הוא מצביע על היעד החדש שלו שחרור אסירים מבתי הכלא והוא מודה כי הוא פועל בצורה גלויה וסמויה לעשות זאת • לאחרונה הצליח בתקיפה של בית כלא בג'אלאלבד ו"שיחרר" 300 אסירים

דאע"ש החלה לאחרונה לשים דגש רב על תקיפה של בתי כלא ושחרור האסירים שלה הכלואים במדינות השונות. לאחרונה נעשתה תקיפה המוצלחת כזו על בית כלא במזרח אפגניסטן.

במהדורה האחרונה של המגזין השבועי של הארגון "אל-נבה", שיצא ב- 6 באוגוסט באמצעות אפליקציות ההודעות Hoop and Telegram  נחשף כי הארגון מנהל מו"מ על שחרור אסירים שבעבר הארגון לא הכיר בכך שייצגו אותם.

במאמר המערכת, שכותרתו "[יעד] בתי כלא..בתי כלא..חיילי הח'ליפות", נכתב כי מנהיגי ה- דעא”ש קוראים לחייליהם "לתעדף נושא זה על פני כל האחרים". דבר המביא לשינוי הגישה של הארגון ומתעדף את סדר העדיפות החדש שלו, לפי מינה אל לאמי , עיתונאי ומומחית ג'יהאד שפרסמה את הדברים ב-BBCM.

 

איראן: "האחריות לכל פעולה נגד המדינה שתנקט על ידי המשטר הציוני, מוטלת גם על אבו דאבי"

בנוסף למאמר המערכת, הפרסום כלל בעמוד השער שלו תיאור מפורט של מתקפת ה- דעא”ש באוגוסט 2-3 ג'אלאלבאד, בה טענה הקבוצה כי שחררה "מאות" מוסלמים, ואנשי דעא"ש. מהדיווח עלה כי  ההתקפה בוצעה על ידי שלושה הודים, ארבעה טג'יקים, שלושה אפגנים ואחד מחברי הקבוצה (או אולי הודים) פקיסטניים. עוד נכתב כי הכנות רבות ותכנון רב נעשה על מנת להוציא לפועל את הפעולה.

העיתון הדגיש גם התקפות שנערכו לאחרונה בפרופיל הנמוך על "חוקר" ו"סוהר "במזרח סוריה, כחלק מהתכנית הכוללת של דעאש להגן על אסירים.

דעא”ש הציגה מספר שיטות שלטענתה השתמשה כחלק ממאמציה לשחרור אסירים מוסלמים.

 

מאמר מהמגזין השבועי של דאע"ש בו קריאה לשחרור האסירים
מאמר מהמגזין השבועי של דאע"ש בו קריאה לשחרור האסירים

הקבוצה הדגישה בראש ובראשונה את השימוש בכוח, כמו במקרה של מתקפת הכלא בג'לאלבאד, לשחרור אסירים, "מבלי שיצטרכו להיכנע לסחיטה על ידי שוביהם … או לאפשר לאויב להשתמש בהם כקלף ללחץ, נכתב בעלון. דבר המרמז על "עקציה" שנשלחה לעבר היריב שלהם באפגניסטן, הטאליבן, על המו"מ שביצע מול ממשלת אפגניסטן וארה"ב לשחרור אסירים.

במאמר המערכת נכתב כי כל אימת שהארגון כובש עיר או כפר, או תוקף אותו הוא מבקש לפנות ראשית אל בתי הכלא על מנת לשחרר מוסלמים הכלואים בו.

עוד צוין במאמר כי תשלומי כסף לשחרור או לסייע לג'יהאדיסטים הכלואים הם דרך פעולה נוספת, אמר דעא”ש, והוסיף כי כמות גדולה מרווחי השלל המלחמה שלה עוברת למאמץ זה.

בהקשר זה, דעא”ש הודתה בגלוי כי היא ניהלה  "בחשאי" משא ומתן, ככל הנראה עם אויביו, כדי להבטיח את שחרור חבריה.

לשם כך אמר דעא”ש כי חלק מההתקפות שלה נועדו למעשה לקחת בני ערובה, במיוחד אנשים בעלי ערך רב, על מנת להשתמש בהם אחר כך כקלף מיקוח לשחרור חברי דעא”ש.

אם כסף לא יכול לשחרר אסירים, נכתב בעלון, אז ישנה פניה לשוחד לסוהרים על מנת שהאסירים יקבלו עונש קל יותר וקצר יותר, יועברו לבתי כלא עם תנאים נוחים יותר, או תוצע להם תמיכה בתוך בית הכלא.

שיטה נוספת אותה מצוין בגיליון היא הטלת אימה על מערכת המשפט ועל צוות הכלא על מנת לתמוך באסירים. המטרה, כך נאמר, היא שאנשי צוות, כמו חוקרים, שופטים וסוהרים, יבהלו מכדי לתת גזר דין "קשים" כנגד אנשי ה- דעא”ש או להתנכל להם בכלא מחשש לתגמול של ה- דעא”ש. יתרה מזאת, טקטיקות הטרור הללו, כך נכתב, יכולות אפילו להכריח כוח אדם לשתף פעולה עם דעא”ש לשחרור חבריה. לטענת הארגון  הסוהרים בעירק התייחסו בכוונה לאסירי ארה"ב בכבוד מחשש לתקיפה מחוץ לכלא.

 

בעקבות דו"ח המרכז הירושלמי: פניה לפתיחה בחקירה נגד ה-ICC

בכתבה טוען הארגון כי לאחרונה רצחה חוקר וסוהר במחוז דיר אל-זור במזרח סוריה שעמדו לטענתם בראש החץ ברדיפת אסירים מוסלמים. רצח זה, נכתב במאמר המערכת, הוא מסר חזק לסוהרים וחוקרים עמיתים.

דאע"ש בקריאה לפעול למען אסירי הארגון
דאע"ש בקריאה לפעול למען אסירי הארגון

 

מדוע עכשיו?

לדברי אל לאמי, הקריאה לשחרור אסירים של דאע"ש אינה חדשה. למעשה, הקבוצה ידועה במסעות הפרסום שלה אודות  "Hadm al-Aswar" (פירוק חומות [הכלא]), שבחודש יולי 2013 שחררה מאות אסירים בעיראק, שמאוחר יותר הפכו להיות מבכירי הארגון בתקופה של הקמת הח'ליפות בעיראק ובסוריה.

אז בעוד ש- דעא”ש הדגישה בעבר שהיא לא שכחה את חבריה הכלואים, כולל בנאומי ההנהגה בשנה האחרונה, הכתבה האחרונה ב"אל-נבה" מביאה את העניין לראש סדר העדיפות.

דעא”ש עשויה להרגיש עכשיו יותר נלהבת להעביר את המסר הזה בעקבות הצלחת הפעולה בכלא בג'לאלבאד, שלדברי הרשויות "שחררה" למעלה מ -300 אסירים. בעבר ביקרו קבוצות ג'יהאד את פעילות דעא"ש כי היא אינה עושה מספיק למען האסירים שלה בעיקר כלפי נשים וילידים במחנות במזרח סוריה.

אל לאמי מעריכה כי דאע"ש יתחיל לגלות עניין כעת בעיקר בבתי הכלא והמעצר באזורים בשליטת הכורדים במזרח סוריה בהם מוחזקים אלפי אנשי דאע"ש ומשפחות של בכירים.

נוכחותן של נשים בבתי הכלא היא מקור למבוכה לארגון וזו הסיבה שהוא רואה את הצורך לשחררן, לדברי אל לאמי.

בסיכום דבריה כותבת אל לאמי כי דאע"ש מעלה את הנושא כעת לראש מעיינה כי לאותת לחסידיה כי היא פועלת למען אסיריה בגלוי ובסתר ולהוכיח כי היא מוכנה להקריב למענם.

 

תמונת מצב – דאע"ש

לפי המרכז למודיעין ע"ש האלוף מאיר עמית בפרסום מיולי האחרון דאע"ש מבקש לקום משתי מכות קשות שספג לאחרונה, אובדן שליטתו על שטחי המדינה האסלאמית והריגת מנהיגו אבו בכר אלבע’דאדי.

להערכת המרכז "מכות אלו פגעו ביכולותיו הצבאיות והכספיות, שחקו את המותג “דעא”ש”, אשר טופח במשך שנים וחייבו אותו לתהליך של שינוי דרכי הפעולה והיעדים שהציב לעצמו. דעא”ש הצליח לשרוד את המכות הללולארגן מחדש את שורותיו ולעיתים אף “להרים ראש” ולהגביר בצורה מדודה וזהירה את היקף הפיגועים שהוא מבצע (בעיקר בעיראק זירת הפעילות המרכזית של דאע"ש"..

עוד נכתב בהערכה כי דאע"ש מצוי עתה בשלב של רה-ארגון לקראת אפשרות של “פריצה” עתידית בעיראק. יציאת הכוחות האמריקאים מעיראק, בעקבות לחצי איראן והמיליציות השיעיות שבחסותה, עלולה להפחית את הלחצים המופעלים על דאע"ש ולדרבן אותו לשוב ו”להרים ראש” באמצעות הסלמת הלחימה בזירה חיונית זאת. התחזקות דעא”ש בעיראק עלולה להעלות את המוטיבציה של פעיליו במחוזות השונים.

בהערכה להמשך השנה נכתב כי  להערכתו " דעא”ש נותר על כנו חזונו המרכזי: הקמת ח’ליפות אסלאמית אולם בדרך למימוש החזון מגלה דעא”ש מידה רבה של פרגמטיות וריאליזם והוא נמנע מלחזור לשליטה טריטוריאלית נרחבת בטווח הזמן הקרובפן נוסף של התנהלותו הפרגמטית הינו ניהול מושכל וזהיר של פעילות הגרילה שלו באופן שלא יסכן את כוחותיו, ודפוס השליטה הביזורי של הנהגת דעא”ש על המחוזות השונים ברחבי אפריקה ואסיה".

 

https://monitoring.bbc.co.uk/product/c201y2tm

https://www.terrorדעא”שm-info.org.il/he/%d7%94%d7%90%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%98%d7%92%d7%99%d7%94-%d7%94%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%97%d7%99%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%93%d7%90%d7%a2%d7%a9-%d7%95%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%94/