עבור לתוכן העמוד
Menu

דיון בקונגרס: האם על ארה"ב להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן?

תחת הכותרת: "אופק חדש ביחסי ישראל-ארה"ב: מהעברת השגרירות לירושלים ועד להכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן" יפתח החל משעה 17:00 שעון ישראל, דיון בקונגרס בשאלה שעומדת על הפרק אל מול ההסדרה בסוריה

ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ולשעבר מנכ"ל משרד החוץ, הוזמן להעיד על ידי תת הועדה לביטחון לאומי של הפיקוח על הממשל, בנושא "אופק חדש ביחסי ישראל ארה"ב: מהעברת השגרירות לירושלים ועד להכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן".

הדיון שאותו ייזם חבר הקונגרס, רון דה סנטיס (ר), יתקיים ביום שלישי (17.7.18) בשעה 10:00 שעון ארה"ב ויועבר בשידור חי באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

במכתב ההזמנה לעדות כתב חבר הקונגרס דה סנטיס כי "מטרת הדין היא לבחון הכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן מתוך האינטרס של הביטחון הלאומי של ארה"ב.

הדיון הוא הראשון מסוגו אותו מזמן הקונגרס בנושא ונערך במקביל לפסגת טראמפ – פוטין, שם צפויים המנהיגים לדון על עתידה של סוריה ועל רקע המתיחות הגדולה בין ישראל לאיראן בנושא ההתבססות האיראנית באזור.

בחודש פברואר האחרון, הופיע ד"ר גולד, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר בוועידת "ולדאי" במוסקבה  ואמר בפני הנוכחים כי "רמת הגולן תישאר בכל הסדר תחת ריבונות ישראלית". בתגובה לדברים הללו אמר לד"ר גולד מתאם הפעולות של רוסיה בסוריה, ויטלי נאומקין , כי הדברים הללו סותרים את החוק הבינלאומי.

נדמה כי ככל שעומדת להסתיים הלחימה בסוריה בדרך זו או אחרת – רמת הגולן והריבונות עליה עלולים לעלות לדיון בינ"ל מחודש.

הדיון הקודם על העברת השגרירות לירושלים

בנובמבר 2017 השתתף ד"ר גולד בדיון בנושא העברת השגרירות של ארה"ב מתל אביב לירושלים וזאת חודש לפני הכרזת הנשיא על הכרה בירושלים כבירת ישראל.

בדיון בו נכחו בין השאר גם השגריר בדימוס ג'ון בולטון וחברי קונגרס רבים משתי המפלגות, אמר ד"ר גולד כי "ישראל לא תוותר על ירושלים לעולם. צריך להבין את זה. זו הייתה הבחירה של ישראל וירושלים תמשיך להיות הבירה של ישראל.

"לדעתי, העברת השגרירות רק תקרב את האפשרות לפתרון מדיני", הדגיש גולד בפני חברי הוועדה האמריקניים.

יו"ר הוועדה, רון דה סנטיס (רפובליקני), אמר כי נראה לו שמזה זמן רב לא נכחו כל כך הרבה חברי קונגרס בדיון. במהלך הדיון עצמו הביעו חברי קונגרס משתי המפלגות תמיכה בישראל ובצעד של הנשיא טראמפ להעברת השגרירות לירושלים. יש לציין שרבים מהם תהו מדוע בכל מדינות העולם נהוג כי השגרירות של ארה"ב נמצאת בבירת אותן מדינות ורק בישראל המצב שונה.

בעדותו בפני הקונגרס ציין ד"ר גולד כי כל ממשלה ישראלית ביקשה העברת השגרירות לירושלים ולדעתו גם הממשלה הישראלית הנוכחית רוצה בכך.

בפתיחת דבריו בירך גולד את הקונגרס על הדיון עצמו והדגיש כי ממשל טראמפ כבר הבהיר את עמדתו בעניין וציטט את הודעת משרד החוץ האמריקני לפני זמן לא רב כי "עניין העברת השגרירות היא לא שאלה של האם להעביר את השגרירות אלא של מתי".

בהמשך עדותו בפני הקונגרס אמר ד"ר גולד כי אי העברת השגרירות לירושלים מהווה "למעשה נושא משני בתוך סוגיה גדולה הרבה יותר, והיא: הצורך בהכרת מדינות המערב בירושלים כבירת ישראל". בהמשך הסביר ד"ר גולד כי הסכנה הא מדינית, פוליטית ותרבותית ומתדלקת את ה"פנטזיות" במזרח התיכון בדבר הלגיטימיות של מדינת ישראל ודבר קיומה הזמני.

לאחר מכן סקר ד"ר גולד את הלקחים הסטורים שיש להבין מאז הכ"ט בנובמבר, החלטת החלוקה ובינאום ירושלים, והוסיף כי לאור אי עמדתו של האו"ם נגד "הגירוש האתני", לדבריו של היהודים והרס המקומות הקדושים ליהודים, החלטה זו אינה מקובלת יותר על ישראל וירושלים, בטלה ומבוטלת.

בהמשך סיפר נשיא המרכז הירושלמי אודות היחס הפלסטיני לאחר חתימת הסכמי אוסלו למקומות הקדושים לדתות אחרות, כגון כניסת הקבר בבית לחם וקבר יוסף בשכם. בנוסף, סקר את פעילותו של הפלג הצפוני וקריאותיו המתסיסות "אל אקצא בסכנה" כקמפיין שקרי ומסוכן.

בסיום דבריו הדגיש ד"ר גולד כי "על ידי הכרה בירושלים והעברת השגרירות, ארצות הברית תסייע לקדם את השלום והביטחון באזור. אין להפקיר את ירושלים למציאות ההפכפכה של המזרח התיכון".

נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התבקש גם להתייחס לסוגיה של היחסים עם העולם הסוני הערבי. לדבריו של ד"ר גולד העולם הסוני יתקרב לישראל לאחר פתרון הבעיה עם איראן וכי לדעתו יש לשדרג את ההסכם הקיים.