עבור לתוכן העמוד
Menu

היוזמה הסעודית להפסקת המלחמה בתימן

סעודיה הציעה יוזמת שלום חדשה להפסקת המלחמה בתימן ו"גלגלה את הכדור" לחיקם של החות'ים ואיראן • היוזמה נועדה גם להקל את הלחץ האמריקני על סעודיה להפסיק את המלחמה אך המפתח להפסקת המלחמה נמצא למעשה בידיה של איראן

בעוד המתקפה של המורדים החות'ים בתימן על העיר מארב נמשכת ולמרות הסלמת ההתקפות שלהם על סעודיה ותעשיית הנפט שלה בשבועות האחרונים באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים ממולכדים, הודיע שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן ב-22 במרץ על יוזמת שלום חדשה שמטרתה להביא להפסקה של המלחמה בתימן שנמשכת כבר 6 שנים וגבתה עד כה כ-100 אלף חללים.

מדובר ביוזמת שלום חדשה מאז נכנס הנשיא ביידן לבית הלבן. לפני כשנה סעודיה הגישה יוזמת שלום ,זאת לפני פרוץ מגיפת הקורונה, אך המורדים החות'ים דחו אותה על הסף.

להלן פרטי יוזמת השלום הסעודית:

א.הפסקת אש כוללת בכל חלקי תימן

ב.הסרת המצור מעל נמל התעופה בצנעא והנמל הימי באלחדידה שנתונים לשליטה מוחלטת של החות'ים, כדי להכניס ציוד רפואי ומזון, 14 ספינות שנעצרו בלב ים על ידי הקוליציה בראשות סעודיה יורשו לעגון בנמל אלחדידה.

ג. חידוש המשא ומתן בין המורדים החות'ים לממשלת תימן החוקית בחסות האו"ם.

במקביל תמשיך נסיכות עומאן לתווך מאחורי הקלעים בין ארה"ב וסעודיה לבין המורדים החות'ים.

ארה"ב והאו"ם בירכו על היוזמה הסעודית, אך המורדים החות'ים הודיעו כי היא איננה מספיקה וכי הם דורשים הסרה מוחלטת של מצור.

הם טענו כי הסרה מוחלטת של המצור מעל נמל התעופה בצנעא והנמל הימי באלחדידה היא עניין הומניטארי שאסור להשתמש בו לסחיטה פוליטית וצבאית.

יממה לאחר פירסום היוזמה הסעודית שיגרו החות'ים מל"ט ממולכד לעבר שדה התעופה אבהא בסעודיה.

משרד החץ האיראני פירסם הודעה שבה נאמר כי "תוכנית שלום צריכה להיות בנויה על משא ומתן תימני ללא מעורבות זרה, הפסקת אש והסרת המצור יכשירו את הדרך להפסקת האסון הכלכלי ולמשא ומתן".

עיתוי היוזמה הסעודית

נראה כי היוזמה הסעודית נועדה לרצות את ממשל ביידן אשר הפעיל לחץ כבד על סעודיה להפסיק את המלחמה בתימן ואף הפסיק את הסיוע הצבאי לסעודיה ששימש להמשך הלחימה. בית המלוכה הסעודי נקט במהלך שאפשר לפרשו כמחווה של רצון טוב כלפי ממשל ביידן מתוך רצון לשפר את היחסים עמו לאחר פירסום דו"ח המודיעין האמריקני המטיל על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן את האחריות לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול ב-2018.

היוזמה הסעודית מגלגלת את הכדור למגרשם של המורדים החות'ים ומקלה את הלחץ האמריקני על בית המלוכה הסעודי, אולם, יש בה גם מגרעות, החות'ים בטוחים שהיא מעידה על חולשה של הסעודים שנבהלו מהמתקפה האינטנסיבית של החותי'ם על העומק הסעודי באמצעות מל"טים וטילים בשבועות האחרונים.

 

 

 

 

 

 

בכל מקרה, החות'ים רואים ביוזמה הזו ניסיון אמריקני-סעודי לתקוע טריז בינם לבן איראן, למעשה, איראן היא זו שקובעת את גורל מלחמת האזרחים בתימן, היא זו שתומכת בחות'ים ומספקת להם את אמצעי הלחימה נגד סעודיה.

האיראנים מעריכים כי הנשיא ביידן מחפש הישגים מדיניים בחלוף 100 ימים מאז כניסתו לבית הלבן וגם כדי להראות שעמד בהבטחת הבחירות שלו לעצור את המלחמה בתימן ולפתור את המשבר ההומניטארי הענק שנוצר בעקבות המלחמה.

ההערכה בקרב פרשנים בעולם הערבי היא כי איראן משתמשת במלחמה בתימן כקלף מיקוח מול וושינגטון בנושא הסרת הסנקציות והחזרה להסכם הגרעין משנת 2015, בשלב הזה הכל תקוע ושני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, לכן, לא צפויה פריצת דרך בנושא המלחמה בתימן למרות יוזמת השלום הסעודית החדשה.