עבור לתוכן העמוד
Menu

רחוקים מן המטרה: אותרו שרידי טילים איראנים בצפון עיראק

הטיל לטווח קצר שוגר מאדמת איראן לעבר המטרות של ארה"ב • ראש הנפץ שלו גדול והוא בעל יכולת הרס רבה • בעבר שוגרו טילים מסוג פתח' 110 לעבר מטרות בתוך סוריה

הטילים אותה שיגרה איראן משטחה לעבר הבסיסים האמריקנים לפנות בוקר הם טילים מסוג פאתח – 313. הטילים מונעים על ידי דלק מוצק והם מיועדים לטווחים קצרים.
הפאתח 313 נחשף לראשונה בשנת 2015 ומהווה דור חדש לטילים מסדרה זו.

 

שרידי טילים נמצאו 2 ק"מ מהעיר Bardarash ו-50 ק"מ מהעיר אירביל כך דווח בסוכנות הידיעות Rudaw. הכורדים הקרובים למקום אספו וצלמו את שאריות הטילים.

סוכנות הידיעות rudaw הכורדית דיווחה כי טיל אחד נחת 5 ק"מ משדה התעופה הבינלאומי של אירביל אבל לא התפוצץ וטיל נוסף נפל 50 ק"מ מהעיר בסמוך ל – Bardarash.

כוחות ביטחון עיראקים טוענים כי שוגרו 22 טילים לעבר המדינה.

התגובה האיראנית: בדרך לאיחוד הכוחות השיעים נגד ארה"ב

בהודעת במשה"מ נטען כי שוגרו 15 טילים לעבר בסיס אין אל אסד, בו מתאחרים הכוחות האמריקנים.

סוכנותה ידיעות לא ידעה לדווח על נפגעים באזור. בכיר כורדי אמר: "זו התפתחות מסוכנת בשל השימוש בטילים בליסטים..אנו מקווים שלא נהיה מעורבים בכך יותר".

אותו בכיר דיווח כי גם לא דווח על נזק כלשהו.

אזור נפילת הטילים // גוגל מפות
אזור נפילת הטילים // גוגל מפות

הטיל זהה כמעט לחלוטין לפתח' 110 אולם הטווח שלו הוגדל ל-500 ק"מ וראש הנפץ הוגדל אף הוא. הטיל מיוצר באיראן עצמה.


טווח הטיל מציב אותו באיום ישיר אל מדינות המפרץ ובסוכנות הידיעות טענו כי אפשרי כי הוא מאיים אף על ישראל. טילים מסוג פתח' 110 שוגרו בעבר בסוריה לעבר כוחות המורדים. ישנו חשש כי טילים מסוג זה נמצאים גם בידי החיזבאללה.

 


שיגורו של הטיל מסוג פאתח 313 פשוט יותר איראן פועלת במרוצת השנים לשפר את טווח הטילים.

סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה בעת חשיפתו כי "מדובר בטיל מדויק וחדשני, המשתמש בדלק מוצק ובעל חיישן שנבנה על ידי תעשיית הביטחון האיראנית". טיל זה שייך לסידרה של טילים מדגם פאתח. הטיל אמנם אינו מגיע לישראל משטח איראן, אך אם טהרן תעביר אותו לידי הצבא הסורי או לידי חיזבאללה, הטיל יכסה את רוב שטחה של ישראל".

רוחאני: "קטעתם את היד של סולימאני, תיקטע הרגל שלכם באזור"

פארס ציינה כי לטענת גורמים צבאיים, הטיל עבר ניסוי מוצלח. נשיא איראן חסן רוחאני אמר במהלך הטקס החגיגי: "נקנה, נמכור ונפתח את כל הטילים שאנו צריכים, ולא נבקש רשות או נציית לכל החלטה בנושא". לטענתו, איראן יכולה לנהל מו"מ עם עולם רק מעמדה של עוצמה. "אם למדינה אין עוצמה ועצמאות, היא אינה יכולה להשיג שלום אמיתי", אמר רוחאני.

ב-1 לאוקטובר 2018 שיגרה איראן טילים מסוג כ"קיאם" ו"זולפקיר", שלהם יש טווח מקסימלי של 800 ק"מ ו-750 ק"מ בהתאמה, לעבר מטרות של דאע"ש בתגובה לפיגוע במוזילאום של חומאיני.