עבור לתוכן העמוד
Menu

החשש: ניסיון לסיכול הסכם השלום ע"י טרור איראני

בארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות חוששים כי איראן מתכננת גל של פיגועי טרור כדי לנסות ולחבל בהסכם הנורמליזציה • איראן רואה בהסכם איום ישיר על ביטחונה הלאומי ובסיס להקמת ברית צבאית רחבה נגדה

גופי המודיעין של ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות מקיימים התייעצויות וחילופי מידע מודיעיני ביניהם לקראת טקס החתימה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לארה"ב ביום ה-15 בחודש בבית הלבן.

החשש הוא שאיראן תנסה להוציא פיגועי טרור נגד איחוד האמירויות ביום החתימה על ההסכם באמצעות המורדים החות'ים בתימן או באמצעות מחבלים שיעים, נושאי אזרחויות זרות, כדי להעכיר את האווירה החגיגית ולהרתיע את איחוד האמירויות מלהמשיך בישום הסכם הנורמליזציה עם ישראל.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי "ציר הרשע" בראשותה של איראן מגבש בימים האחרונים אסטרטגיה חדשה נגד תהליך הנורמליזציה עם ישראל שיוזמת ארה"ב במזרח התיכון וכי בהקשר הזה יש גם לראות את פגישתו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בביירות עם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה.

 

ברית מדינית-צבאית נגד איראן

 

אסמעיל הניה התראיין ב-8 בספטמבר בערוץ "אל-מנאר", שופר התעמולה הרשמי של חזבאללה, ואמר כי "איחוד האמירויות תסבול מאוד מהסכם הנורמליזציה(עם ישראל)".

הוא סיפר כי שוחח בנושא עם חסן נצראללה וכי "מול עסקת המאה, ההתנחלויות והנורמליזציה אין מנוס מכך שתהייה אסטרטגיה של עימות עם המציאות הזו באמצעות אחדות לאומית".

הוא הוסיף כי הסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות הוא "תקיעת סכין בגב העם הפלסטיני" שאין לה שום הצדקה וכי הוא נועד לחלץ את נתניהו וטראמפ ממצוקותיהן הפנימיות.
"ציר ההתנגדות הוא שבונה את המשוואות באזור, אנו פועלים בכל הזירות כדי להסיר את הלגיטימציה של הישות הציונית והנורמליזציה עמה, אנו מתנגדים לנורמליזציה מצדה של כל מדינה (עם ישראל) ועמדתנו איתנה" הדגיש הניה.

המתח בין איראן לאיחוד האמירויות גבר בעקבות ההכרזה על הסכם הנורמליזציה עם ישראל, האיראנים רואים בהסכם איום ישיר על הביטחון הלאומי שלהם ומתכננים לחבל בו.

גורמים במפרץ אומרים כי איחוד האמירויות ניסתה להבהיר לאיראן באמצעים שונים כי ההסכם איננו מכוון נגדה וכי מדובר ב"החלטה עצמאית של מדינה ריבונית" אולם, מה שהקפיץ את האיראנים הייתה ההצהרה של שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו שאמר:

"ישראל ואיחוד האמירויות הגיעו להסכם של ברית נגד איראן כדי להגן על האינטרסים האמריקנים ועל המזרח התיכון".

האיראנים ידעו ועקבו במשך שנים רבות אחרי הקשרים החשאיים של ישראל עם איחוד האמירויות אך במקביל שמרו על יחסיהם עם אבו דאבי, עכשיו הם חוששים כי הסכם הנורמליזציה הוא הנדבך הראשון להקמת ברית מדינית צבאית נגדם של מדינות המפרץ בגיבוי אמריקני-ישראלי והם חוששים מאוד.

הם יודעים שהקרב כבר אבוד וכי איחוד האמירויות חצתה את הרוביקון וקיבלה החלטה אסטרטגית לקשרי שלום גלויים עם ישראל אבל בכל זאת הם מנסים לאיים עליה.

לכן, איראן פירסמה אזהרה גלויה שבה נאמר:

"כל התקפה ישראלית שתקרה באזור המפרץ תכניס את איחוד האמירויות למעגל התגובה של איראן."

החשש המיידי של איראן הוא שישראל תקים בחשאי בסיסי צבא או מתקני איסוף מודיעין בשטח איחוד האמירויות כדי להתכונן בעתיד לעימות צבאי עם איראן, הם רואים בכך איום אסטרטגי ישיר על איראן.

 

איראן : עם תום האמברגו באוקטובר נתחיל לייצא ציוד ואמל"ח

מה צפויה לעשות איראן?

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי ח'מינאי, כינה את הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל במילים "הבגידה הגדולה" והורה להכין שורה של צעדים נגד איחוד האמירויות.
איראן רואה במלחמה נגד ההסכם הזה המשך ישיר למלחמתה נגד ישראל, אין לה כרגע את הרצון לתקוף את ישראל לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב למרות שישראל מכה באופן קבוע ביעדים איראניים בסוריה,אולם, על פי גורמים במפרץ, היא מתכננת לפעול נגד איחוד האמירויות.

הכלכלה האיראנית במצב קשה מאוד בגלל הסנקציות האמריקניות, מגיפת הקורונה מתפשטת במדינה אך הנהגת ההיאתולות מתעקשת להמשיך במדיניות ההתפשטות התוקפנית למרות שלאיראן יש קשרי מסחר הדוקים עם איחוד האמירויות ובחודשים האחרונים, עד להודעה על הסכם הנורמליזציה, חל אפילו שיפור ביחסים בין 2 המדינות.

הסבירות שאיראן תפתח בפעולה צבאית נגד יעדים באיחוד האמירויות נראית כרגע בסבירות נמוכה. ההערכה של גורמי מודיעין במערב היא שהיא תנסה להוציא גל של פיגועי טרור בתוך איחוד האמירויות, ללא "טביעות אצבע", כפי שהיא עשתה במשך שנים רבות בממלכת בחריין שבה יש רוב שיעי.

ההערכה היא שהמטרות המועדפות שלה יהיו פגיעה באתרי תיירות, מרכזי מסחר גדולים ובעדיפות עליונה בתיירים ישראלים, משלחות מסחריות מישראל, משרדים ישראלים ובתי כנסת.

חשש ברש"פ: ארה"ב תפעל להחלפת עבאס

פיגועי טרור כאלה עלולים לחבל קשות בהסכם הנורמליזציה ובפעילות הכלכלית והמסחרית של איחוד האמירויות ולהרתיע מדינות ערביות ואסלאמיות אחרות להצטרף לתהליך ההסטורי שהחל במזרח התיכון.

לאיחוד האמירויות יש שירותי ביטחון יעילים מאוד ,אך הם אינם יכולים להבטיח ביטחון של מאה אחוזים, לאיראנים יש "חוליות רדומות" שאותן הם יכולים להפעיל באופן מפתיע.

בעיני איראן, איחוד האמירויות הוא "החולייה החלשה" מבין מדינות המפרץ. היא איננה יכולה לסמוך על ארה"ב שתחלץ לעזרתה במקרה של התקפה איראנית, לפני הבחירות לנשיאות, וגם סעודיה לא תצא לעזרתה במיוחד לאחר המתקפה האיראנית היעילה על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" בסעודיה באמצעות טילים ומל"טים ממולכדים.

לאיחוד האמירויות יש יכולות צבאיות חלשות לעומת היכולות הצבאיות של איראן,היא לא תסתכן בעימות צבאי עם איראן, היא תצטרך להתמודד לבדה בשלב הזה עם הסכנה האיראנית ולשים כרגע את הדגש על תחום המלחמה בטרור, נראה שהאיראנים מתכוונים לפעול בתחום הזה בטווח הזמן הקרוב.