עבור לתוכן העמוד
Menu

החשש: שביתת האסירים ויום האדמה ידליקו את השטח

מערכת הביטחון חוששת מתחילתו של גל טרור של פיגועי דריסה ודקירה בשבועות הקרובים בעקבות הפיגוע הנפשע בבאר שבע שיתפשט לערי ישראל לקראת חג הפסח וחודש רמדאן • גורמי הביטחון בישראל אומרים כי המבחן הקרוב של ארגוני הטרור הינו ב"יום האדמה" בסוף החודש

המשטרה תגביר את פריסת כוחותיה במקומות שונים בארץ ואת העירנות בעקבות הפיגוע הרצחני אתמול בבאר שבע שבמהלכו רצח מחבל דאע"ש, תושב הישוב אלחורה שבנגב, 4 אזרחים ישראלים ופצע שניים נוספים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

גורמי הביטחון הופתעו מהפיגוע. ההתמקדות שלהם הייתה בעיקר בירושלים לקראת חודש רמדאן, ההתייחסות במערכת הביטחון לאירוע היא כי מדובר בפיגוע של דאעש שאיננו קשור בהכרח לטרור הפלסטיני, החשש העיקרי הוא שהפיגוע יהווה מודל לחיקוי של פלסטינים במזרח ירושלים ובשטחים לפיגועי דריסה ודקירה.

למרות שמדובר בפיגוע של מחבל בודד תושב הנגב, הפיגוע הנורא משקף את אובדן המשילות בנגב, האחריות לכך מוטלת על ממשלות ישראל ועכשיו חייבת הממשלה הנוכחית להחזיר את המשילות לנגב ולשקם את ההרתעה.

החשש במערכת הביטחון הוא מפני גל של פיגועי יחידים כפי שהיה ב-2016 והיא נערכת למנוע אותו.

השב"כ עוצר וחוקר את בני משפחתו וחבריו הקרובים של המחבל כדי לבדוק אם מדובר בהתארגנות של תא חבלני של דאעש או בפיגוע של מחבל בודד.

שיתוף הפעולה הביטחוני בין השב"כ למנגנוני הביטחון של הרש"פ יהודק. ברש"פ חוששים שהפיגוע הנפשע יביא לביטול ההקלות שתכננה ישראל לתת לתושבי השטחים לקראת חודש רמדאן.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי בירכו על הפיגוע למרות שמדובר במחבל של דאעש, הפיגוע נפל על יום השנה ה-18 לחיסולו של השיח' אחמד יאסין מייסד תנועת חמאס.

הפיגוע משתלב היטב במגמה של ארגון חמאס לחמם את כל הגזרות, כולל זו של ערביי ישראל כדי להביא לאינתיפאדה נגד ישראל לקראת יום השנה הראשון למבצע "שומר החומות".

בפני מערכת הביטחון מספר שבועות קשים מבחינה ביטחונית בגלל כמה אירועים צפויים ותאריכי אזכור.

א.ביום שישי הקרוב, ה-25 במרץ צפויה להתחיל בכל בתי הכלא בישראל שביתת רעב של יותר מארבעת אלפים אסירים הביטחוניים בדרישה להחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה בבתי הכלא לפני הבריחה מכלא גלבוע.

על פי גורמים פלסטינים, ישראל פנתה לרש"פ בבקשה לדאוג לביטול השביתה או לדחייתה.

ב. ב-30 במרץ מציינים ערביי ישראל ותושבי השטחים את "יום האדמה" וחמאס מנסה להלהיט את הרוחות ביום זה.

ג.חודש רמדאן המוסלמי וחג הפסח היהודי שבהם תהיה התמקדות ביטחונית בהר הבית ובמזרח ירושלים.

ד."יום ירושלים" ויום השנה למבצע "שומר החומות".

השקט היחסי ברצועת עזה

כמעט שנה חלפה מהמלחמה האחרונה ברצועת עזה שארגון חמאס כפה על ישראל בתגובה על האירועים במזרח ירושלים ונראה כי בחודשים האחרונים שורר שקט זמני ברצועת עזה, המצב רגוע באופן יחסי, השבוע יגיע לרצועה השליח הקטארי מוחמד אלעמאדי לצורך חלוקת המענק הכספי החודשי לתושבי הרצועה הנזקקים ושיקום הרצועה  מהריסות המלחמה החל ומתקדם בקצב איטי.

בשטחים נפוצו שמועות כי חמאס וישראל הגיעו להסכם חשאי על הפסקת אש זמנית, אך שני הצדדים מכחישים זאת,  המגעים המצרים להשגת הפסקת אש ארוכת טווח ועסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס נקלעו למבוי סתום, בשכונת שיח' ג'ראח נרגעו הרוחות בעקבות החלטת בית המשפט הישראלי כי המשפחות הפלסטיניות לא יפונו מהמקום עד להכרעת הדין הסופית בנושא והדריכות גוברת לקראת חודש רמאדאן  שיתחיל בתחילת החודש הבא.

לישראל, ירדן והרש"פ יש אינטרס משותף לשמור על רגיעה בירושלים ובשטחי הגדה במהלך חודש רמדאן שהינו חודש מועד לפורענות כל שנה, שר החוץ יאיר לפיד הוזמן ע"י המלך עבדאללה לירדן כדי לדון בהרגעת המצב בהר הבית ובמזרח ירושלים במהלך החודש הקדוש למוסלמים, המלך הירדני אמור להגיע בשבוע הבא לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרש"פ באותו הנושא וגם השר לביטחון פנים עומר בר לב אמור להיפגש עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לדון בדרכים למנוע אירועים אלימים במזרח ירושלים.

מצרים פועלת אף היא מול חמאס והג'יהאד האסלאמי כדי לייצב את הרגיעה, ישראל מאפשרת מדי יום ביומו לאלפי פועלים מרצועת עזה להיכנס לעבודה בישראל, בפיקוח של משרד העבודה של ממשל חמאס, העבודה בישראל מכניסה כסף לרצועה וחמאס נזהר בינתיים שלא להוביל להסלמה בגבול הרצועה, גם בשיא המתיחות בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים הוא העביר אזהרות לישראל דרך המודיעין המצרי אך גילה איפוק ונמנע מליישם את המשוואה שהתחייב אליה בשנה שעברה "עזה-ירושלים".

האם מדובר בשקט שלפני הסערה? חמאס מפנים את העובדה שהוא יהיה השליט הבלעדי ברצועה עוד זמן רב בהעדר תהליך בחירות ולאחר כישלון יוזמת הפיוס של אלג'יריה וכינוס המועצה המרכזית של אש"פ שבה קבע מחמוד עבאס עובדות חדשות וחילק תפקידי מפתח למקורביו.

 

המבחן ב"יום האדמה"

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי המבחן הקרוב לכוונות האמיתיות של חמאס הינו ב"יום האדמה" ב-30 במרץ.

ההערכה היא כי ארגוני הטרור ברצועת עזה ובראשם חמאס ינסו להתסיס את ערביי ישראל לקראת אירועי "יום האדמה" בסוף החודש ונערכים גם להסלמה בגבול עזה.

ברצועת עזה הוקם גוף חדש של כל הפלגים "להגנה על ערביי ישראל" כלקח ממבצע "שומר החומות".

ארגוני הטרור בראשות חמאס מנסים למצב את עצמם גם כמגינים של ערביי ישראל והם פועלים להתסיס את המגזר הערבי בישראל כדי שיפתח באירועים אלימים כפי שהיה בחודש מאי שעבר, ההסתה כבר החלה באמצעי התקשורת של חמאס וברשתות החברתיות.

המצב מתוח בעיקר בנגב על רקע הפיגוע הרצחני של מחבל דאעש בבאר שבע אתמול ובעקבות מותו של תושב רהט בהיתקלות עם לוחמי משמר הגבול לפני שבוע.

ארגון חמאס ניסה באחרונה להתסיס את הבדואים בנגב על רקע מבצע הנטיעות של קק"ל והמעצרים בכפר אלאטרש בנגב, הוא קרא לבדואים בנגב להסלים את מאבקם נגד ישראל כדי "למנוע את ייהוד הנגב ולקבע את הזהות הערבית הפלסטינית באדמה הכבושה".

כרגע יש ידיעות סותרות על כוונת ארגוני הטרור לארגן פעילות מחאה על גבול הרצועה ב"יום האדמה", אם אכן הדבר יתממש בהחלט מדובר בפוטנציאל לחידוש אירועי האלימות מגבול הרצועה אחרי שקט יחסי.

אסור להיכנס לאשליות, גם רגיעה יחסית ברצועה איננה מבשרת את הצפוי בהמשך, ארגון חמאס ממשיך בהתעצמות הצבאית שלו ושיקום התשתיות הצבאיות שנפגעו במהלך מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה, במקביל הוא מפתח מל"טים ורקטות חדשות לטווח רחוק ומדוייקות יותר.

סבב הלחימה הבא הינו רק עניין של זמן, ייתכן שבחמאס מבינים כי העולם כולו עסוק כעת במלחמה באוקראינה וכי אין זה זמן המתאים מבחינתם ליזום סבב לחימה חדש שיסכן את שיקום הרצועה ויביא להפסקת עבודתם של אלפי פועלים מהרצועה בתוך ישראל.

חמאס מגדירה את עצמה כתנועת "התנגדות" והיא חייבת להצדיק בקרב ציבור תומכיה את הגדרתה, אין שום אופק מדיני בערוץ הישראלי-פלסטיני ושום יוזמה רצינית להסרת המצור מעל רצועת עזה, חמאס פועלת על פי האינטרסים שלה ולא תמיד קל לזהות אותם, כרגע נראה שהמלחמה באוקראינה ותהליך שיקום הרצועה בעזרתה של מצרים תורמים להמשך מצב הרגיעה, אך הדברים עלולים להשתנות.