עבור לתוכן העמוד
Menu

החשש: חמאס וגא"פ ינסו לנצל את המצב להבעיר את השטח

הטרור חוזר לערי ישראל לקראת חודש רמדאן בדמות של מחבלים שאימצו את האידיאולוגיה של דאעש • ישראל חייבת לנקוט בשורה של צעדי מנע לעצור את גל הטרור מחשש להתגברותו בשבועות הקרובים

שני הפיגועים בחדרה ובבאר שבע מסמלים את כניסתה של מערכת הביטחון בישראל לתקופה קשה של כמה שבועות להתמודדות אל מול  הטרור של חמאס, גא"פ ודאע"ש.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בינתיים הצליח הטרור הדאעשי לרצוח בתוך שבוע ימים 6 אזרחים ישראלים בשני פיגועים במרכז ישראל. נראה כי ארגון דאעש, שהצליח להפתיע פעמיים את ישראל, ומנסה להחזיר את הטרור לערי ישראל. הארגון לקח רשמית את האחריות לפיגוע בחדרה למרות שעדיין לא ברור אם המחבלים שעשו את הפיגועים עשו אותם מיוזמתם לאחר שאימצו את האידיאולוגיה של הארגון או על פי הנחייה מפורשת של מפקדת הארגון.

לפנינו תקופה מועדת לפורענות וטרור, "יום האדמה", חודש רמדאן ויום השנה לאירועי "שומר החומות".

הירי במחבל בב"ש
הירי במחבל בב"ש

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ששיבחו את הפיגועים בחדרה ובבאר שבע. ארגוני הטרור עוסקים כבר כמה שבועות בהסתה אינטנסיבית של השטחים, עם דגש על ערביי ישראל, בעיקר של הבדואים בנגב והערבים בערים המעורבות.

להערכת גורמי הביטחון, הפיגועים הקשים בחדרה ובבאר שבע יעודדו פעולות טרור נוספות והחמאס והג'יהאד האסלאמי ינסו לרכוב על  ההצלחה של דאעש.

2 המחבלים שעשו את הפיגוע בחדרה הם אברהים ואימן אגבריה, תושבי אום אלפחם, אחד מהם נעצר ב-2016 לאחר שנסע לטורקיה כדי להצטרף לדאעש וריצה כשנה וחצי בכלא על עבירות ביטחון, המחבל השני היה עצור במשך 3 שבועות ב-2017.

השב"כ עדיין חוקר את נסיבות הפיגוע בבאר שבע שעשה מחבל דאעש, מוחמד ראלב אבו אלקיעאן, ההערכה כרגע היא שהוא פעל לבדו, אך נוכח הפיגוע בחדרה ייתכן שתשתנה ההערכה והחקירה תוביל למסקנות אחרות.

כרגע נראה שבאום אלפחם פועלת תשתית אסלאמית קיצונית של דאעש, חמושה ומאורגנת היטב שהשב"כ  לא הצליח לסכל מבעוד מועד ותכננה היטב את הפיגוע בחדרה.

נטילת האחראיות של דאעש
נטילת האחראיות של דאעש

עיתוי הפיגוע

להערכת השב"כ, שני הפיגועים בחדרה ובבאר שבע בוצעו על ידי התארגנות מקומית בהשראת ארגון דאעש, אין ראיות מודיעיניות עד כה שההנחיות הגיעו ממפקדת דאעש בחו"ל.

הפיגוע בחדרה היה מתוכנן היטב, המחבלים הגיעו ברכב עם כלי נשק תקניים בהם רובים אטומטיים, סכינים וארגז תחמושת ובו יותר מאלף כדורים, על פי צילומי האבטחה נראה שהם עברו אימונים בתפעול הנשק ונראה שתכננו טבח המוני וקרב יריות ארוך עם כוחות הביטחון.

אין שום ראיה עד כה הקושרת את הפיגוע בחדרה למפגש הפסגה של שרי החוץ הערביים בשדה בוקר שבנגב מלבד הודעה מפורשת של ארגון הג'יהאד האסלאמי שבה נאמר:

"חזרתם של הפיגועים לעומק ישראל היא מסר של הרתעה למתנחלים ולחיילי ישראל. הפיגוע בחדרה הוא תגובה של העם הפלסטיני ומשחררי האומה על 'פסגת הרוע' שמשתתפים בה שרי החוץ של מדינות ערב".

שינוי ההערכות הביטחונית

למרות הרצון של ישראל והתיאום עם ירדן והרש"פ כדי לנסות ולעבור את חודש רמדאן ללא אירועי טרור תוך מתן הקלות לתושבי השטחים, ישראל תצטרך לשקול מחדש את צעדיה נוכח התחדשות הטרור בערי ישראל.

לדוגמא, צריך לשקול מחדש את ההחלטה להכניס עוד 8000 פועלים מרצועת עזה לישראל בימים הקרובים.

הנשק שנמצא על המחבלים בחדרה
הנשק שנמצא על המחבלים בחדרה

ישראל חייבת לגייס כוחות מילואים של מג"ב שיתפרסו בנגב, בואדי ערה ובערים המעורבות בשבועות הקרובים וגם במרכזי הערים.

יש לבצע שורה של צעדים נגד ההסלמה הדתית וההקצנה של ערביי ישראל,לטפל חוקית ומבצעית בהתגברות  התמיכה באדיאולוגיה של דאעש וברעיונות הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בראשות השיח' ראיד צלאח ששוחרר באחרונה מן הכלא.

יש להחיל מעצרים מנהליים על חשודים פוטנציאלים בקרב ערביי ישראל בהתבסס על מידע מודעיני ולשנות את החקיקה אם הדבר מחייב זאת וכמובן להגביר את המבצעים של המשטרה לאיתור נשק בלתי חוקי וסחר בנשק.

הצעדים האלה חייבים להינקט בטווח הזמן המיידי בגלל החשש להסלמה ביטחונית בשבועות הקרובים ולהיות דרוכים גם אל מול חמאס.