עבור לתוכן העמוד
Menu

החשש: איראן תפרוס ותתקוף בקרוב באמצעות מל"טים בכלל האזור

הגנרל מקנזי בראיון ל-AP הביע חשש מפריסת היכולות בידי ארגוני הפרוקסי של איראן • בכיר ישראלי: איראן מתכננת לפעול באמצעות המל"טים באזור בקרוב

מקור ישראלי אמר לאתר האופוזיציה האיראנית "איראן אינטרנשיונל" כי איראן מתכננת להפוך תקיפות מל"טים למוקד הפעילות ההתקפית שלה ברחבי האזור בעתיד הקרוב.

המקור, שביקש להישאר אנונימי, אמר בראיון בלעדי כי בחודשים האחרונים מגבירים משמרות המהפכה של איראן (IRGC) את אספקת המל"טים לארגוני הפרוקסי באזור ומחוצה לו.
הוא ציין כי כעת קיבלו כוחות הנתמכים על ידי איראן בעיראק, סוריה, תימן, כמו גם חיזבאללה בלבנון, את המל"טים הללו, והוסיף שהם נמכרו גם לוונצואלה.

דובר משה"מ: "תהליך הנפילה של המשטר הציוני הגיע לחלק החשוב שלו"

להבין את המזרח התיכון – הטלגרם השקט של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה- לחץ כאן

הכלים הבלתי מאוישים החלו לבצע תקיפות ברחבי עיראק וסוריה בחודשים האחרונים.. בתחילת נובמבר, ביתו של ראש ממשלת עיראק היה יעד להתקפת מזל"ט , על פי ההערכות ששוגרה על ידי מיליציות פרו-אירניות שנסערות מההפסד בבחירות לפרלמנט בעיראק.

תנועת החות'ים הנתמכת על ידי איראן בתימן שיגרה בנובמבר כי 14 מל"טים לעבר מספר ערים סעודיות, כולל מתקני ארמקו הסעודית בג'דה.

 

גנרל קנת מקנזי, מפקד CENTCOM האמריקני הביע דאגה בראיון ל-Associated Press שפורסם לפני שבועיים מהיכולות ההולכות וגדלות של הטילים והמל"טים של איראן.
לדבריו, איראן החלה בייצור ובאספקה המוני של רחפנים בעקבות כשלים ותסכול בהברחת טילים ונשק כבד לתומכיה במזרח התיכון.

בין שאר הסיבות לשינוי האסטרטגיה הזה הן המחיר הנמוך ועוצמת ההשמדה הגבוהה יותר של מל"טים, הוא הדגיש והוסיף כי מכיוון שמל"טים יכולים לפגוע במטרה שלהם לאחר עקיפות רבות, קשה לזהות מהיכן הם יוצאים לדרך כך שהרפובליקה האסלאמית יכולה פשוט מכחיש את תפקידו בפיגועים.

הוא הוסיף שכמעט כל סוגי המל"טים השונים של משמרות המהפכה הוקצו והורכבו ממל"טים שהופלו מתוצרת ארה"ב באפגניסטן, איראן, עיראק ובמקומות אחרים, כמו גם מדגמים מתוצרת ישראל. לדוגמה, מזל"ט ה-Shahed 129 של איראן מעוצב על פי מזל"ט של הרמס ישראלי שאיראן הפילה ליד מתקן ההעשרה הגרעיני נתנז.

לאיראן יש מל"טים אחרים של שאהד, כולל 191 ו-171 שהם עותקים של ה-RQ-170 האמריקאי, עיצוב כנף מעופפת, או ה-Shahed 125 שהוא עותק של הצל של ארה"ב. איראן חימשה את ה-123, 129 ו-191 בטילים.

לדברי המקור, המל"טים נמצאים תחת פיקוד ישיר של יחידה 190 של כוח קדס (קודס) של משמרות המהפכה בפיקוח ישיר של אמיראלי חאג'יזדה, מפקד כוח התעופה והחלל.

החודש הוגשו הצעות חוק בקונגרס האמריקני לאסור סיוע למל"טים הצבאיים של איראן. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק Countering America's Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA) כך שיכלול כל פעולה המבקשת לקדם את התוכנית כמתחייבת לסנקציה על פי החוק האמריקאי.

 

כוורת שיגור מל"טים שהוצגה במסגרת תרגיל "הנביא הגדול 17"
כוורת שיגור מל"טים שהוצגה במסגרת תרגיל "הנביא הגדול 17"

ב-20 לנובמבר השנה פרסם חוקר המרכז יוני בן מנחם כי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התייחס ב-31 באוקטובר לסכנת המל"טים האיראנים, בנאום שנשא בפסגת G20 הוא הודיע כי ארה"ב תגיב לפעולות האיראניות הנוגדות את האינטרסים של וושינגטון, כולל תקיפות שהתבצעו על ידי מל"טים.

הנשיא ביידן כיוון בדבריו להתקפה האיראנית המפתיעה באמצעות מל"טים על בסיס תנף ב-20 באוקטובר.

בבסיס תנף יש כ-400 חיילים ואזרחים אמריקנים, הוא ממוקם בשטח סוריה במשולש הגבולות עם ירדן ועיראק.

זו הפעם הראשונה שהבסיס הזה, שהוקם לצורך המלחמה נגד דאע"ש, הותקף ע"י איראן, על פי גורמים סורים ההתקפה עליו התבצעה באמצעות 5 מל"טים של המליציות הפרו איראניות באזור,3 מל"טים שהגיעו מסוריה ועוד 2 מל"טים שהגיעו מעיראק, מה שמעיד על התיאום הגבוה והדיוק של המליציות הפרו איראניות בהפעלת נשק התקיפה החדש הזה.לא היו נפגעים בתקיפה אך נגרם נזק לבסיס.

ב-31 באוקטובר דווח בסוכנות הידיעות הפרסית "תסנים" על התקפה נוספת באמצעות רקטות שבוצעה נגד בסיס אמריקאי בסוריה (ה.ה.).
נשק המל"טים האיראני, או הכטב"מים כפי שמכנים אותו בצה"ל (כלי טיס בלתי מאויישים), הפך לנשק מסוכן מאוד במזרח התיכון, האיראניים פיתחו אותו והוא מפגין ביצועים מרשימים במלחמה של המורדים החות'ים מתימן הנאמנים לאיראן נגד סעודיה, כמו כן האיראנים סיפקו אותו למליציות הנאמנות להם בעיראק ובסוריה וכן לחזבאללה בלבנון ולחמאס ולג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

בחודשים האחרונים תקפו מל"טים איראניים מטרות בירדן לאחר ששוגרו על ידי המליציות הפרו איראניות בדרום סוריה והיו גם ניסיונות של המל"טים האלה לחדור למרחב האווירי של ישראל אך הם יורטו על ידי חיל האוויר הישראלי.
הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של איראן טען בחודש יוני האחרון כי ארצו פיתחה מל"טים שיכולים לטוס למרחק של 7000 ק"מ ולנחות בכל מקום.

הטלת סנקציות על ראשי מערך המל"טים

המל"טים האיראנים הפכו מקור לדאגה בלתי פוסקת לארה"ב ולישראל. האסימון נפל אצל האמריקנים עוד בתקופת ממשלו של הנשיא טראמפ בעקבות ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באל-בוקייק שבסעודיה ב-14 בספטמבר 2019.

רשמית, המורדים החות'ים בתימן לקחו את האחריות על ההתקפה, אולם גורמי מודיעין בישראל מעריכים כי איראן היא ששיגרה את הטילים הבליסטיים והמל"טים הממולכדים שבהם נעשה השימוש בהתקפה, הפגיעות במטרות היו מדוייקות מאוד והן גרמו לנזק רב.

האיראנים משתמשים במורדים החות'ים בתימן גם כדי לשגר מל"טים מתאבדים לעבר ספינות של המערב בנתיבי השיט הבינלאומיים במפרץ עומאן ובים סוף.

גם הספינה "מרסר סטריט" הותקפה ב-29 ביולי במפרץ עומאן בידי מל"טים איראנים שהמריאו כנראה מתימן שם הקימה איראן בסיס גדול של מל"טים מתאבדים.
בהתקפה שאירעה, במסגרת המערכה הימית בין ישראל לאיראן, נהרגו קפטן רומני ומאבטח בריטי.

ב-12 בספטמבר חשף שר הביטחון בני גנץ בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן כי איראן מכשירה פעילי טרור להטיס מל"טים בבסיס "קשאן" הנמצא צפונית לעיר איספהאן שבאיראן.

"הבסיס הוא אבן הראשה של מערך ייצוא הטרור האווירי האיראני באזור,מדובר במערך של נשק קטלני מדוייק, שכמו טיל בליסטי או מטוס מסוגל לחצות אלפי קילומטרים, האיראנים מייצרים ומייצאים את כלי הטיס לשליחים ואלה פועלים בתיאום איתם ובהובלת חיל האוויר של "משמרות המהפכה" ושל כוח "קודס"", אמר גנץ.

על פי גורמים ביטחוניים בכירים, ישראל עודדה את ממשל ביידן לנקוט צעדים נגד ראשי מערך המל"טים האיראניים לאחר ההתקפה על הספינה "מרסר סטריט".
ארצות הברית הודיעה ב-29 באוקטובר על הטלת סנקציות על שתי חברות איראניות וארבעה אזרחים איראנים המעורבים בפעילות המל"טים, בין השמות שעליהם הוטלו הסנקציות בלט שמו של סעיד ארג'אני, ראש מערך המל"טים בחיל האוויר של "משמרות המהפכה".

מל"ט עזה שנחשף על ידי איראן
מל"ט עזה שנחשף על ידי איראן

כמו כן הוטלו סנקציות על מוחמד אברהים זרגר טהראני שסייע לחברה האיראנית Kimia Part Sivan לייבא מחוץ לאיראן רכיבים לשיפור מערך המל"טים של "משמרות המהפכה" ועל עבדאללה מחארבי,בכיר ב"משמרות המהפכה" ובעלים של החברה האיראנית Oje Paarvaz Mado Nafar שסיפקה מנועים למל"טים עבור "משמרות המהפכה" וכן מנהל החברה יוסף אבו טאלבי.
הסנקציות כוללות חסימת גישה לנכסים הנמצאים בארה"ב ואיסור לבצע עיסקאות עם אותם אנשים וחברות.

שר הביטחון בני גנץ חשף את שמו של סעיד ארג'אני כאופורטור הראשי של מערך המל"טים האיראני כבר בחודש אוגוסט, בפגישה עם שגרירים זרים, לאחר תקיפת האונייה "מרסר סטריט".
לדברי שר הביטחון, סעיד ארג'אני מספק את הציוד, ההכשרה, התוכניות והוא האחראי על פעולות טרור רבות במרחב.

אולם ארה"ב נמנעת עד כה מלטפל ב"ראש הנחש" של הפעלת התקפות המל"טים שהוא הגנרל אמיר חאג'יזדה מפקד חיל האוויר של "משמרות המהפכה".

אמיר חאג'י זדה הפך לדמות המרכזית המפעילה את המל"טים האיראנים נגד מטרות אמריקניות, ישראליות, סעודיות וירדניות במזרח התיכון, מעמדו התחזק מאוד לאחר חיסולו של קאסם סולימאני.

ייתכן שממשל ביידן איננו מעוניין להסלים עוד יותר את היחסים עם איראן כדי להשאיר סיכוי לכך שהיא תחזור בכל זאת לשיחות הגרעין בוינה ולכן אינו מטיל סנקציות על אמיר חאג'י זאדה.
אולם, מבחינת ישראל, אמיר חאג'יזאדה הינו "על הכוונת" והוא יעד לגיטימי לפגיעה בעיתוי המתאים.
לאן פני הדברים?
המל"טים האיראנים יעסיקו את המזרח התיכון, את ישראל ואת ארצות הברית עוד זמן רב.

הם הפכו לנשק מסוכן ויעיל איראני-שיעי שמאיים על כל המדינות הסוניות במזרח התיכון.

ארה"ב כבר התחייבה בפני עבדאללה מלך ירדן לספק לו אמצעי התראה והגנה מפני מל"טים מתוצרת איראן, חלק מהציוד הצבאי שהתפנה עקב הנסיגה האמריקנית מאפגניסטאן יועבר לירדן למטרה זו.

במסגרת היחסים האסטרטגים בין ישראל לארה"ב נדונה כבר כמה פעמים סכנת המל"טים האיראנים, הנושא גם עלה בפגישת ראש הממשלה בנט עם הנשיא ביידן בבית הלבן, המל"טים האיראנים משנים את פני הלוחמה האווירית במזרח התיכון ויהיה להם תפקיד חשוב כל מערכה צבאית עתידית של איראן ושלוחותיה נגד ישראל.

עוד בתקופת הנשיא טראמפ הוקמה קבוצת עבודה משותפת ישראלית-אמריקנית לבחון דרכי לטיפול בסכנת המל"טים האיראניים והקבוצה הזו ממשיכה לפעול גם בתקופת ממשל ביידן.
ישראל מציעה לכלול בשיתוף הפעולה עם ארה"ב וישראל בנושא הזה גם מדינות ערביות המאויימות ע"י המל"טים האיראניים כמו סעודיה וירדן.

חשש בארה"ב וישראל – המל"טים האיראנים סכנה לאזור

הסכנה – הסרת הסנקציות

איש האופזיציה האיראנית Heshmat Alavi פרסם בשבוע שעבר מאמר הסוקר את היכולות של איראן בתחום והחשש כי החימוש של אותם מל"טים יכול להכיל "פצצה מלוכלכת".

האופוזיציה האיראנית, מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן ,(NCRI) קיימה מסיבת עיתונאים בוושינגטון הבירה ב-6 באוקטובר וסיפקה מידע חדש על תוכנית הייצור וההפצה המסיבית של המל"טים של איראן.

במאמרו הוא סוקר מספר הופעות של המל"טים באזור על ידי פרוקסי של איראן –חיזבאללה, חמאס והח'ותים ועוד.

חלאווי כותב: "הפשטות של פריסת רחפנים, המשוגרים ממסילה קבועה על הקרקע, מותקנים על משאית, או אפילו סירה, הפכה את המל"טים לכלי יותר קונבנציונלי עבור איראן. המשטר הקים יחידות מזל"ט רבות כחלק מן הצבא וסיפק את הנשק ו/או הטכנולוגיה הללו לנציגיו. בהיותה מיוצרת בקלות וקווי ייצור שאינם זקוקים לטכנולוגיה מתוחכמת, איראן יכולה להעביר כסף, במידה והסנקציות יוסרו מעליה.

דיווחים בעבר איתרו את טכנולוגיית הג'ירוסקופ ששימשה להנחיה ברחפנים שונים בחזרה לאיראן, מה שמצביע עוד יותר על העברת הנשק הזה על ידי המשטר לשליחותיו בתימן, עיראק, סוריה. הם אפילו נמצאו בסודן, באפגניסטן ובוונצואלה, על פי דיווחים רבים.

כפי שהוזכר קודם לכן, איראן הגיעה ככל הנראה למסקנה שמעצמות העולם לא יאפשרו לה להשיג נשק גרעיני.

"אני חושב שאיראן, עד היום, אפילו לא קרובה להשגת נשק גרעיני… זה נובע ממאמצים ארוכי שנים של כמה כוחות בעולם", אמר ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, בכנס הדיפלומטי של ג'רוזלם פוסט יום שלישי, 12 באוקטובר.