עבור לתוכן העמוד
Menu

החמאס מבקש לחגוג בגדה

הארגון ביקש אישור לציין עאת חגיגות 30 שנה להקמתו בגדה, חשש ברש"פ ובישראל

תנועת חמאס מבקשת לקיים בשטחי הגדה עצרת ענק במהלך החודש לציון יום השנה ה-30 להקמתה.
הרש"פ נוטה להיענות לבקשה, אך על ישראל לפעול כדי למנוע את התחזקותה של חמאס בשטחי הגדה ולעמוד על שמירת האינטרסים הביטחוניים שלה.

תהליך הפיוס בין פתח' לחמאס תקוע למרות מאמצי מצרים, השושבינית של הסכם הפיוס, לקדם אותו. העויינות והחשדנות בין שתי התנועות היא גדולה מאוד ועד כה נכשלו כל מאמצי הגישור לקדם את ישום הסכם הפיוס.

ביטוי לעוינות של תנועת הפתח' כלפי חמאס, נתן השבוע, עזאם אלאחמד, ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות הפיוס וחבר הנהגת הפתח', בראיון לערוץ הטלוויזיה "אלנג'אח" כשאמר כי רצועת עזה הינה כמו "מטוס חטוף" שנחטף בידי הטרור של חמאס.

דבריו של עזאם אלאחמד עוררו זעם רב בקרב הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה והביאו לקמפיין גדול נגדו ברשתות החברתיות. אין ספק שההתבטאות הזו רק העכירה עוד יותר את אווירת הפיוס העכורה ממילא, ובחמאס החלו להישמע קולות הדורשים את החלפתו של עזאם אלאחמד כראש המשלחת מטעם הפתח' לשיחות הפיוס.
האווירה בין הפתח' לחמאס ממשיכה להיות מתוחה גם אחרי סבב השיחות בקהיר. מחמוד עבאס מסרב לבטל את הסנקציות נגד רצועת עזה עד שיוחזרו הסמכויות המלאות לממשלה הפלסטינית ברצועת עזה .

למרות זאת, בכוונת תנועת חמאס לפנות בימים הקרובים ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בבקשה כי יאפשר לה לחגוג בגדה את יום השנה ה-30 להקמתה.
ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס אומר כי תנועתו רוצה לקיים ב-14 בדצמבר שתי עצרות ענק בו זמנית, האחת בעיר עזה והשניה בגדה.
פעילים אחרים של חמאס בגדה מדברים על כוונה לקיים שלוש עצרות מרכזיות בשכם, רמאללה וחברון שיתנו מענה לתומכי חמאס בכל שטחי הגדה.
בחודש שעבר איפשרה תנועת חמאס, בפעם הראשונה מאז השתלטה על רצועת עזה, לתנועת פתח' ברצועה לקיים עצרת ענק בעיר עזה לציון יום השנה ה-13 למותו של יאסר ערפאת.

הרש"פ מסרבת באופן קבוע לאפשר לתנועת חמאס לקיים פעילות פוליטית כמו הפגנות והנפת דגלי חמאס בשטחי הרש"פ. לרש"פ יש תיאום ביטחוני הדוק עם ישראל והיא חוששת מאוד מהחתרנות המדינית של חמאס, אשר ניסתה בשנים האחרונות להפיל את שלטונו של מחמוד עבאס,
לפחות ב-2 מקרים שפורסמו בשנים האחרונות, לכד השב"כ הישראלי תשתיות טרור שתכננו לפגוע בסמלי השלטון של הרש"פ ומחמוד עבאס אף הודה בזמנו לראש השב"כ דאז יורם כהן שבא לרמאללה במיוחד כדי לעדכנו כיצד הצילה ישראל את שלטונו.

גם מנגנוני הביטחון של הרש"פ פועלים באופן יום יומי נגד פעילי חמאס בגדה באמצעות מעצרים וזימונים של פעילי חמאס לחקירות ביטחוניות.
תנועת חמאס איננה מתכוונת לוותר על דרישתה לחגוג בגדה את יום הקמתה ה-30 כדי "להפגין נוכחות" פוליטית נוכח ההתפתחויות האחרונות כמו כוונת הממשל האמריקני להכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל וכוונתו של הנשיא טראמפ לפרסם בקרוב את תוכניתו המדינית החדשה המכונה"עסקת המאה".
להערכת גורמים בכירים בתנועת פתח', למחמוד עבאס לא תהייה ברירה אלא להיענות לבקשת חמאס ולאפשר לה לקיים אירועים בשטחי הגדה כדי לציין את יום הקמתה ה-30 אך תחת מגבלות שיקבעו גורמי הביטחון הפלסטינים.

יו"ר הרש"פ ירצה להראות לתושבי השטחים כי הוא תומך בתהליך הפיוס ולכן הוא נוקט במחווה של רצון טוב וצעד בונה אמון עם חמאס למרות שלא ביטל את הסנקציות שנקט נגד רצועת עזה.

השאלה מה תהייה עמדתה של ישראל בנושא והאם היא תדרוש מחמוד עבאס לדחות את בקשת חמאס לקיום עצרות בגדה.
ישראל רואה בחמאס תנועת טרור ובת חסותה של איראן הקוראת להשמדת ישראל ומסרבת להתפרק מנשקה.

גורמי ביטחון בישראל סבורים כי קיום עצרות פוליטיות של חמאס בגדה יתן לה לגיטימציה ויחזק את מעמדה בגדה, אין זה האינטרס של ישראל וגם לא של מחמוד עבאס.
לכן, יש לקוות שהדרג המדיני והביטחוני בישראל יפעל מול הרש"פ כדי לדרוש ממנה לדחות על הסף את בקשתה של חמאס.

אסור שהפיוס הפנים פלסטיני יבוא על חשבון ביטחונה של ישראל, האינטרס הישראלי הוא להחליש את כוחה של חמאס בגדה ולא לחזקו, זהו גם האינטרס של מחמוד עבאס שחמאס רוצה להפילו מהשלטון כפי שעשתה לו ברצועת עזה ב-2007, לכן על ישראל לעמוד על השמירה על האינטרסים הביטחוניים שלה.