עבור לתוכן העמוד
Menu

החלת הריבונות ומו"מ השבויים: חמאס מבקש ליטול את יוזמת ההתנגדות

אחרי הפסקה ארוכה התחדש שיגור בלוני הנפץ מרצועת עזה לעבר ישראל, השקט היחסי בגבול הינו מלאכותי והטרור עלול להתחדש בכל רגע • הסבירות שרצועת עזה תוביל את המאבק האלים נגד תוכניות הסיפוח בהשוואה לגדה היא גדולה יותר • חמאס ממשיך להתעצם ולפתח את יכולותיו הרקטיות

בין החלת הריבונות לעזה: בסוף השבוע שעבר התחדש, לאחר הפסקה ארוכה, שיגור בלוני הנפץ והתבערה משטחי הרצועה לעבר ישראל. כמה פלגים פלסטינים מאיימים גם לחדש את פעילות יחידות ההטרדה הליילית על גבול הרצועה. גורמים בחמאס אומרים כי הארגון נתן "אור ירוק" להתחיל ולחמם את השטח כדי להפעיל לחץ על ישראל בגלל אי הכנסת הכסף הקטארי, סחבת בישום הבנות ההסדרה וקידום עסקת חילופי שבויים חדשה לאחר שהמגעים העקיפים בין ישראל לחמאס שוב נקלעו למבוי סתום.

ברקע הדברים גם תוכנית החלת הריבונות של ישראל בגדה. צריך לשים לב היטב שרצועת עזה וארגון חמאס הם שהובילו את ההתנגדות הפלסטינית בשטח לתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ ולא הרש"פ והגדה.

ב-14 במאי 2018 הועברה בטקס חגיגי השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, אחרי ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל, באותו היום התפרעו אלפי פלסטינים על גבול רצועת עזה וחלקם אף ניסה לפרוץ את גדר הגבול לתוך ישראל, צה"ל בלם בהצלחה את ההסתערות ההמונית על הגדר ובאותו היום נמנו יותר מ-60 הרוגים ומאות פצועים פלסטינים.

רצועת עזה הייתה שקטה בחודשים האחרונים מבחינה ביטחונית בגלל משבר הקורונה, אבל התקרבות מימוש תוכנית הסיפוח הישראלית והבחירות הפנימיות להנהגת תנועת חמאס גורמות לבכירי התנועה ובראשם אסמעיל הניה לאתגר את אש"פ ואת ישראל, זוהי הפוליטיקה הפלסטינית.

תנועת חמאס רואה בתוכנית החלת הריבונות הישראלית הזדמנות לחשוף את רפיסותם של מחמוד עבאס ואש"פ ולנסות להשתלט על הארגון או לחלופין לקבל נתח מהעוגה השלטונית, לכן לא מן הנמנע שהנהגת חמאס תקבל החלטה לזנוח כרגע את הבנות ההסדרה עם ישראל ולהוביל אינתיפאדה חדשה, או לפחות סבב לחימה, ולהצטייר כמי שמובילה את המאבק הפלסטיני נגד הסיפוח הישראלי וכמי שהיא המנהיגה האמיתית של הפלסטינים.

מאידך גיסא, גם הרש"פ איננה יושבת בחיבוק ידיים, יו"ר הרש"פ כבר נקט בצעד מעשי, הוא הודיע על התנערות מההסכמים עם ישראל והפסקת השת"פ הביטחוני עמה. עבאס לא יוכל להרשות לעצמו להסתפק בכך, לשבת בחיבוק ידיים ולאפשר לתנועת חמאס להוביל את המאבק מרצועת עזה.

בחמאס כבר קושרים את נושא הר הבית לתוכנית הסיפוח הישראלית בגדה ומערכת ההסתה החמאסית מזהירה מפני השתלטות ישראלית על מסגד אלאקצא ועל שטחים בגדה.

שקט מלאכותי

תקופת הקורונה בחודשים האחרונים ברצועת עזה נוצלה להמשך ההתעצמות של תנועת חמאס, הזרוע הצבאית שלה המשיכה בניסויים של שיגור רקטות ארוכות טווח לעבר הים ובפרוייקט דיוק הרקטות שברשותה, בדיוק כמו ארגון חזבאללה בלבנון.

תנועת חמאס נעזרת לצורך פרוייקט דיוק הרקטות במהנדסים ובמדענים מאחת האוניברסיטאות ברצועת עזה, מערכת הביטחון הישראלית מודאגת מהמגמה הזו וגם המודיעין המצרי.

תקופת הקורונה נוצלה גם על ידי הזרוע הצבאית של חמאס לשיפור מערך המנהרות ההגנתיות המקשר בתוך הרצועה בין הבסיסים ומאגרי הנשק של חמאס ולמעבר מאזור לאזור במקרה שכוחות צה"ל יפלשו לתוך רצועת עזה.

על פי גורמים ביטחוניים, הסכנה להתלקחות בגבול רצועת עזה גדולה יותר מאשר בשטחי הגדה, אסור לשכוח את ארגון הג'יהאד האסלאמי שהינו השני בגודלו ברצועת עזה ואת היריבות בינו לבין ארגון חמאס, בהחלט יתכן תרחיש שהג'יהאד האסלאמי הוא שיזום את הההסלמה מחדש מול ישראל.

תנועת חמאס התמודדה בהצלחה עם מגיפת הקורונה ובלמה את התפשטותה ברצועה. ממבחינת חמאס הקרדיט כולו מגיע ליחיא סינוואר וחבורתו שמחזיקים ביד ברזל את משמעת הקורונה ברצועה.

אולם, במקביל הורו יחיא סינוואר ומוחמד דף, רמטכ"ל חמאס, לפעילי הזרוע הצבאית להגביר את האימונים הצבאיים בתקופה הזו, הפיצוץ מול ישראל הוא רק שאלה של זמן והוא איננו חייב להיות דווקא בגלל אירועים על גבול הרצועה.

בחמאס עוקבים בענין רב אחר הנעשה במתחם הר הבית בירושלים. התנועה מתכוונת לחדש את קמפיין "תפילת השחר הגדול" שנפסק בגלל סגירת מתחם הר הבית עקב סכנת הקורונה, אולם, המתחם נפתח מחדש וכל עימות בו בין המתפללים המוסלמים למשטרה או לבין המבקרים הישראלים יכול להשפיע מיידית גם על הנעשה בגבול רצועת עזה, לכן, יש חשיבות גדולה לכך שהמשטרה תשמור על מדיניות נוקשה וחסרת פשרות של שמירה על הסדר הציבורי במתחם הר הבית ולא תאפשר לו להפוך לגפרור שיצית את התבערה.