עבור לתוכן העמוד
Menu

החוט המקשר בין בגדאד, ביירות ועזה

ההסלמה בגבול הדרום היא תוצאה של הנחייה איראנית כדי להסיט את תשומת הלב מכישלון שלוחותיה של איראן בלבנון ובעיראק • איראן מנסה לחמם בו זמנית את גזרת הצפון ואת גזרת הדרום ויתכן שהגיעה למסקנה כי עימות צבאי ברצועת עזה משרת כרגע היטב את האינטרסים שלה

בכנס שהתקיים בטהרן ב-30 באוקטובר האשים המנהיג העליון של איראן, עלי ח'מינאי, כי ארה"ב, ישראל ומדינות ערב עומדות מאחורי ההפגנות בבדגאד וביירות
"הנזק הגדול ביותר שהאויבים יכולים לגרום למדינה הוא לשלול מהם ביטחון, כפי שהם עושים בכמה מדינות באזור" אמר ח'מינאי. משטר ההיאתולות מודאג מאוד מהתדרדרות המצב הביטחוני בלבנון ובעיראק.

לבנון הייתה סמל ההצלחה של יצוא המהפכה הח'ומיינסטית למדינות ערב ואיראן השתלטה על לבנון באמצעות חזבאללה.

עוד צעד: "על איראן לבצע את הצעד הרביעי בנחישות"

לאיראן יש השפעה גדולה בעיראק ובלבנון באמצעות מליציות חמושות אך מה שקרה שם בשבועות האחרונים מהווה כירסום במעמדה.

ההנהגה האיראנית לא ציפתה שהזעם ברחוב העיראקי והלבנוני יופנה גם אליה. בעיר כרבלאא' בעיראק, הנחשבת למעוז השיעים, הונפו כרזות נגד איראן ובהפגנה מול הקונסוליה האיראנית בעיר צעקו המפגינים "איראן החוצה! איראן החוצה!" בנוסף לדרישות להפיל את המשטר.

 

גם בהפגנות בלבנון היו קריאות ושלטים נגד חזבאללה ואיראן והתקפות על משרדיהם של חברי פרלמנט של חזבאללה ותנועת "אמל" השיעית.

איראן לא מתכוונת לוותר על שליטתה בעיראק ובלבנון, עפ"י כמה דיווחים, הגנרל קאסם סולימאני נשלח לבגדאד ולביירות כדי לייעץ ולסייע בבלימת ההפגנות.
בינתיים, בלבנון נחלה איראן כישלון וראש הממשלה סעד אלחרירי התפטר בניגוד לעמדת חזבאללה, עכשיו היא מנסה למנוע את התפטרותו של ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי.

ההנהגה האיראנית מתייחסת לעיראק כחלק ממנה שאסור לאבד אותו והיא פועלת להכשלת ההפגנות בלבנון ובעיראק כדי לשמור על השפעתה והאינטרסים האסטרטגיים שלה.

החשש האיראני הוא כזה גדול עד שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי יצא בעצמו כדי להאשים בפומבי את ארה"ב, ישראל ומדינות ערב בבחישה בנעשה בעיראק ובלבנון.
הלחץ האיראני גובר, ארה"ב בתיאום עם ישראל מפעילה לחץ כבד על לבנון שלא לשלב את חזבאללה בממשלה הבאה ולהפסיק את פרוייקט הטילים המדוייק, לכן, כנראה, הממשל הפסיק ללא הסבר בשבוע שעבר את הסיוע הכספי בסך 105 מיליון דולר לצבא לבנון.

הקשר לרצועת עזה

האסטרטגיה האיראנית היא שבמקרה של כישלון יש ליצור אנדרלמוסיה לא רק בעיראק ובלבנון אלא בכל החזיתות שבהן מעורבת איראן כולל ברצועת עזה.
לכן, לא מן הנמנע שאיראן הורתה לארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה לחמם את אזור הדרום כדי להסיט את תשומת הלב מהנעשה בעיראק ובלבנון ולשלוח אות אזהרה לארה"ב ולישראל.

שום ארגון לא לקח את האחריות על ירי הרקטות לעבר ישראל. עפ"י הערכות גורמי הביטחון, רק לארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי יש את היכולת לשגר את מטח הרקטות ששוגר לעבר ישובי הדרום אחרי רגיעה יחסית של כמה שבועות.

הערכת גורמי הביטחון היא שארגון הג'יהאד האסלאמי עומד מאחורי שיגור הרקטות, אולם, לא סביר שהוא הפתיע את חמאס שהוא הארגון החזק והריבון ברצועה וסביר להניח שהוא עדכן אותו מראש על הירי.

ברצועת עזה מצביעים לעברו של בהאא' אבו אלעטא,המפקד הצבאי של הגזרה הצפונית מטעם הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האסלאמי (סראיא אלקודס), כמי שאחראי על ירי הרקטות לעבר ישראל. הוא נחשב לאיש החזק של הארגון ברצועת עזה וביחד עם מזכ"ל הארגון, זיאד נח'אלה הממוקם בשכונת א-דאחייה בביירות, הם מהווים את חוד החנית של איראן ברצועת עזה, כך נהנה הארגון מתמיכה כספית גדולה ומאמצעי לחימה מתקדמים שמגיעים מאיראן.

ירי הרקטות לעבר ישראל התבצע רק לאחר שהשגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי עזב את הרצועה אחרי שחילק סכום של 7.5 מיליון דולר למשפחות נזקקות, קודם לוקחים את הכסף ורק אח"כ מחדשים את הטרור נגד ישראל.

ירי הרקטות לעבר ישובי הדרום מוכיח שוב שאיראן לא עושה שום חשבון למצרים למרות הקשרים הטובים בין הנהגת הארגון למודיעין המצרי.

לפני יותר משבועיים ביקרה בקהיר משלחת של הג'יהאד האסלאמי בראשות המזכ"ל זיאד נח'אלה לפגישות עם ראשי המודיעין המצרי, בעקבות הביקור שיחררה מצרים 100 פעילים של הארגון שהיו עצורים במצרים, כולל פעיל הארגון אחמד טאפש שהמצרים האשימו אותו כי היה מעורב בארגון הפגנות נגד הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי.

ההסלמה ברצועה באה כמה ימים לאחר שכל הפלגים הפלסטינים, כולל ארגון חמאס, הסכימו להצעת יו"ר הרש"פ לעריכת בחירות מדורגות, תחילה לפרלמנט ואח"כ לנשיאות בשטחי הגדה והרצועה, ארגון הג'יהאד האסלאמי מחרים את הבחירות, ההסלמה החדשה מעוררת זעם בקרב תושבי הרצועה שקצה נפשם במצב ובמיוחד נוכח כישלון פרויקט "צעדות השיבה" שלא השיג שום מטרה ורק הביא למאות הרוגים ואלפי פצועים.

ברצועה יש ביקורת שקטה על ירי הרקטות אשר לדעת רבים משרת את האינטרסים של איראן ולא של הפלסטינים.

לאן פני הדברים?

לא ברור עדיין אם אנו נמצאים בתחילתו של סבב אלימות חדש ברצועה. סמיכות האירועים לאירוע שיגור טיל נ"מ לעבר מל"ט צה"ל בלבנון ע"י ארגון חזבאללה, לראשונה מאז מלחמת לבנון השניה, וההודעה של חסן נצראללה בסוף השבוע על כוונת הארגון לנקות את שמי לבנון ממל"טים ישראלים מעלה חששות רבים כי אנו בדרך להסלמה חדשה באזור בהנחיית איראן.

מדיניות הספיגה של איראן הסתיימה והיא עוברת למתקפה , אחרי שתקפה את מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר ללא תגובה של סעודיה או ארה"ב, היא חשה ביטחון עצמי רב, היא בונה על כך שישראל חוששת ממתקפה דומה על מתקניה החיוניים בעורף הישראלי והתעוזה שלה גוברת נוכח הרפיסות של המערב ושל מדינות ערב שמחפשות כעת מסילות לליבותיהם של השליטים בטהרן.

ישראל מתקרבת שוב לרגע ההכרעה, למרות שהעדיפות של הדרג המדיני היא לטפל בסכנה מצפון ובהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, בהחלט יתכן שאם ההסלמה בדרום תימשך הוא ישאב לתוך מערכה צבאית דווקא ברצועת עזה.

יתכן שזה מה שהאיראנים רוצים, נוכח המתרחש בלבנון ובעיראק, יתכן שהם הגיעו למסקנה שסבב צבאי קצר או ארוך ברצועה משרת כרגע באופן הכי טוב את האינטרסים שלהם וקבלני המשנה שלהם ברצועה נדרשים לבצע את המשימה.

ג'מיל עליאן, חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי נתן ביטוי ב-2 בנובמבר להלכי הרוח בארגונו שמשקפים גם את הלכי הרוח באיראן:
"רצועת עזה חזקה ועושים לה חשבון במאזני הכוח המדיניים יותר ממדינות באזור, הפלסטינים צוברי קלפי כוח", התרברב עליאן.