עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן וישראל במו"מ להרגעת הרוחות בי-ם

התבטלה הפגישה המתוכנת בין המשטרה לבין אנשי הוקף • קריאות לתפילות המוניות הערב ומחר בערב • 2 משפחות יהודיות נכנסו לבתים בסימטת עקבת דרוויש

עדכון שעה 17:00:    ישראל פתחה במגעים מדיניים עם ממשלת ירדן כדי לפתור את משבר שער הרחמים בהר הבית לקראת תפילות יום השישי. עד כה התעלמה ממשלת ירדן מהמסר שהעביר לה הדרג המדיני לפני שבוע.
העמדה הרשמית של ממשלת ירדן הייתה שמתחם שער הרחמים ישאר פתוח וכי איננה מכירה בהחלטות בית המשפט הישראלי והנחיות המשטרה. כעת כאמור מתקיימים מגעים כדי להכיל את המשבר.

הבוקר פרסמנו:

גוברת המתיחות לקראת תפילות בהר הבית הצפויות ביום שישי הקרוב על רקע המתח בין ישראל וירדן והפלסטינים בנושא הפריצה הבלתי חוקית למתחם "שער הרחמים" לפני כשלושה שבועות וזאת לאחר שהיה סגור במשך כ-16 שנים בצו בית משפט.

משבר "שער הרחמים" – צעד אחר צעד

במאמץ למנוע הסלמה לקראת תפילות יום השישי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד ומנכ"ל הווקף האיסלאמי, השיח' עזאם ח'טיב, היו אמורים להיפגש היום (רביעי) אולם הפגישה בוטלה. גורמים בווקף הדגישו כי בכוונתם היה  להבהיר בפגישה שאין הם מתכננים לשנות את עמדתם. בווקף טוענים כי הכתובת היא ממשלת ירדן שהווקף כפוף לה ומקבל ממנה הוראות.

עשו לעמוד הפייסבוק שלנו לייק ותשארו מעודכנים בכל מאמרי ה-JCPA

השיח' עומר אלכיסוואני, מנהל מסגד אלאקצא, בהר הבית אמר כי המעצרים שעושה המשטרה אינם מפחידים אותנו. שער הרחמים ישאר פתוח. עוד טען כי המשטרה מנהלת קמפיין נגד שומרי הווקף האסלאמי, "אך אנו מגנים עליהם".

לקריאה נוספת:

בין עזה לשער הרחמים

בתוך כך נשמעות קריאות בקרב הדור הצעיר במזרח ירושלים ל"חמם" את העניינים באזור הר הבית בקריאה להגיע לתפילה הערב ומחר בערב בשער השבטים סמוך להר הבית במחאה על הרחקת אנשי הווקף ממתחם הר הבית ועל צעדי ישראל במקום. כמו כן הוחלט בווקף כי מתחם הר הבית יהיה סגור למתפללים ביום שי וכי התפילות יתקיימו על שערי הר הבית במטרה להגביר את החיכוך מול השוטרים. צעד דומה לכך נקטו אנשי הווקף בזמן משר המגנומטרים ב-2017. בכך בעצם נוטל הוקף את המושכות לניהול האירוע מול ישראל.

ראש מועצת הווקף האסלאמי השיח' עבד אלעזים סלהב אמר לרשתות ערביות כי : "מסגד אלאקצא איננו כפוף להחלטות בתי המשפט של הכיבוש והוא שייך רק למוסלמים".

בתום ישיבת חירום של מועצת הווקף האסלאמי אתמול בצהרים אמר חאתם עבד אלקאדר חבר מועצת הווקף האסלאמי החדשה כי השער ישאר פתוח וכי התקבלה החלטה לשפץ את המקום מבפנים ומבחוץ. "לא נציית לאיומי המשטרה ואיננו מכירים בסמכויות בית המשפט, הווקף לא כפוף לחוקי הכיבוש", הדגיש בדבריו.
בתוך כך נכנסו 2 משפחות יהודיות להתגורר בסימטת עקבת דרוויש והניפו את דגל ישראל במקום. עפ"י גורמים פלסטינים את הבית מכר ליהודים סוחר הקרקעות, עיצאם עקל, שנעצר והוחזק בכלא הרש"פ. עקל שהינו בעל אזרחות אמריקנית שוחרר בלחץ הממשל והוסגר לארה"ב.

בחמאס בחרו לתקוף את עדנאן אלחוסייני השר לענייני ירושלים ברש"פ שהורחק לשבוע מהר הבית בצו של המשטרה. אבו טיר, בכיר בארגון טען כי אלחוסייני לא היה דמות לאומית וכי "הכיבוש מנסה להבליט כמה אנשים". טיר האשים כי שער הרחמים נסגר בקנוניה של האחראים על הווקף האסלאמי והם פושעים בעניין שער הרחמים ומסגד אלאקצא כולו.

בזמן שהמתח בשער הרחמים גואה ומדינות ערב צופות בדאגה על "הפרת הסטטוס־קוו בהר הבית", שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, עוסק בפיזור הצהרות. לדברי שר החוץ הטורקי: "טורקיה היא המדינה המוסלמית היחידה שיכולה להגן על העיר ירושלים ואתריה הקדושים", והוסיף כי "כולם מפחדים מארה"ב ומישראל".
צ'בושולו אף עקץ את מדינות ערב שתומכות בתכנית המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לדבריו, "ישנן גם כמה מדינות ערביות שמפחדות מארה"ב ומפעילות לחץ על ירדן והפלשתינים, כדי שלא ישמיעו את קולן", אמר. אותן מדינות, לראייתו, "שכחו את ירושלים ונושאים דתיים נוספים".