עבור לתוכן העמוד
Menu

הוועידה בקואלה למפור: ניסיון להקים ציר אנטי סעודי?

במלזיה תפתח השבוע ועידה אסלאמית בהשתתפות 5 מדינות אסלאמיות ומשלחת בכירה של תנועת חמאס כדי לדון בבעיות העולם האסלאמי ובראשן האסלאמופוביה • כינוס הועידה נחשב כקריאת תגר על מנהיגותה של סעודיה נחשבת למנהיגת העולם הסוני

ראש ממשלת מלזיה, מהאתיר מוחמד, הודיע על כינוסה של הועידה האסלאמית, בין ה-18 ל-21 בדצמבר, בבירת מלזיה קואלה למפור בהשתתפות 5 מדינות אסלאמיות כדי להתמקד בפתרון בעיות העולם המוסלמי והצעת הפתרונות המתאימים לכך.

הועידה תתכנס תחת הכותרת "תפקיד הפיתוח בהגעה לריבונות לאומית" והמדינות המשתתפות בועידה הינן: מלזיה, אינדוזנזיה, טורקיה, קטאר ופקיסטאן.
ראש הממשלה המלזי מהאתיר מוחמד אמר כי 5 המדינות האלה מהוות את הגרעין לתחילת שת"פ אסלאמי רחב יותר שיכלול מספר תחומים שהעולם האסלאמי מתמודד עמם כמו הפיתוח הכלכלי, ההגנה, השמירה על הריבונות וערכי התרבות והצדק בנוסף לטכנולוגיה המודרנית.

לטענת ראש ממשלת מלזיה, 5 המדינות האלה הן יותר חזקות ויציבות ביכולותיהן וברצון שלהן לפתור את בעיות המוסלמים ומניעת שפיכת דמם במלחמות מכיוון שהמוסלמים מהווים את רוב הקורבנות במלחמות ובאסונות ברחבי העולם.

5 המדינות המשתתפות בוועידה שולטות על יותר מ-500 מיליון מוסלמים ויש להן כוח צבאי רב, לפקיסטן יש נשק גרעיני ולטורקיה צבא גדול.
טורקיה ומלזיה מהוות כוח כלכלי ותעשייתי ואילו לקטאר יש כוח כלכלי רב, ביחד מהוות המדינות האלה כוח מדיני מרתיע לכל איום על המוסלמים בעולם.
אחד הנושאים המרכזיים בוועידה יהיה הקשר של האסלאם לטרור ותופעת האסלאמופוביה, המטרה של הועידה היא להראות לעולם כי דת האסלאם הינה דת של שלום ולהפחית את החיכוכים עם המוסלמים בעולם.

בוועידה אמורים להשתתף 450 אישים בכירים מהעולם האסלאמי, לראשונה תשתתף בוועידה גם משלחת בכירה של חמאס בראשות אסמעיל הניה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אשר מצרים התירה לו באחרונה לצאת מרצועת עזה לסיור בכמה מדינות בעולם.
על פי מידע שפורסם בתקשורת הערבית גם נשיא איראן חסן רוחאני הוזמן וישתתף בדיוני הועידה, אך אין לכך אישור רשמי.

מאז שפורסמה הידיעה על כינוס הועידה החלה סעודיה בקמפיין תקשורתי בעיתונות הסעודית וברשתות החברתיות כדי לתקוף אותה. החשש הסעודי הוא שמדובר בניסיון לערער על מנהיגותה בעולם הסוני ולמתג את "ועידת קואלה למפור" כתחליף לארגון הועידה לשת"פ אסלאמי שהמטה שלה נמצא בג'דה שבסעודיה.

ראש ממשלת מלזיה מהאתיר מוחמד מתח בעבר ביקורת על ארגון הועידה לשת"פ אסלאמי, אשר הוקם ב- ב-1969 ומונה 57 מדינות חברות ,שלא עשה, לטענתו, די הצורך למען הבעיה הפלסטינית והפסקת "ההתקפות הנמשכות של ישראל על העם הפלסטיני".
אין זו הועידה הראשונה שבה משתתפות מדינות אלה. לפניה היו עוד 4 ועידות ביוזמתו של ראש הממשלה מהאתיר מוחמד שמטרתן הייתה להקים מערכת אידאולוגיית מדינית אסלאמית חדשה, הן התקיימו בקואלה למפור, ח'רטום ואיסטנבול.

ראש ממשלת מלזיה מהאתיר מוחמד הכחיש מצדו כי מטרת הועידה בקואלה למפור להוות תחליף לארגון לשת"פ אסלאמי הגדול ממנה בהרבה.
אולם, קטאר, המשתתפת בוועידת קואלה לאמפור, מותחת באמצעות ערוץ אלג'זירה ביקורת על סעודיה שלא ניצלה את כוחה הכספי והכלכלי לשפר את מצבם של המוסלמים בעולם, וגם על מצרים ואיחוד האמירויות שלא פעלו למציאת פתרון לבעיות המוסלמים במינאמר, קשמיר, בשטחי הגדה והרצועה, תימן, לוב וסוריה.

אחת המטרות הבלתי מוצהרות של הועידה היא להגביר את הפצת דת האסלאם בעולם בהתאם להצהרותיו של נשיא טורקיה ארדואן.

בסוף חודש נובמבר שעבר השיק נשיא טורקיה יוזמה להפצת דת האסלאם לכל מדינות העולם והזהיר מפני סכנת האסלאמופוביה בעולם וההתנכלויות, לטענתו, למוסלמים בעולם עקב כך.

הוא הביע זעם על כך שמכנים בעולם מעשי טרור שביצעו מוסלמים בכינוי "טרור אסלאמי", אך נמנעים מלייחס מעשי טרור שמבצעים בני דתות אחרים לדת שאליה הם משתייכים.

חשוב לעקוב ולראות אילו החלטות יתקבלו בוועידה והאם אכן ישתתף בה גם נשיא איראן שהרי ארצו נחשבת למנהיגת העולם השיעי בעוד 5 המדינות המשתתפות בוועידה מייצגות את העולם הסוני למרות שמדינות סוניות גדולות כמו סעודיה ומצרים נעדרות ממנה.

וגם אם נשיא איראן לא ישתתף בוועידה, האם יתקבלו בה החלטות כיצד לבלום את מדינות ההתפשטות האיראנית והמגמה שלה להפיץ את השיעה במדינות הסוניות?

האם יתקבלו בוועידה החלטות שיתפרשו כהחלטות אנטי סעודיות שמטרתן לפגוע בסעודיה כמנהיגת העולם הסוני?

מה שבהחלט הגיוני הוא שהועידה תנקוט עמדות אנטי ישראליות מובהקות בכל הקשור לנושא הפלסטיני לאור השתתפותן בה של מלזיה, טורקיה והמשלחת של חמאס בראשותו של אסמעיל הניה.