התראות

ההתנחלויות: סילוף אמנת ז’נבה והסכמי אוסלו

בסדרה של הסכמים בין ישראל לפלסטינים בין השנים 1993 ו-1999 שעודם בתוקף, מוגדר משטר מיוחד המסדיר את כל הסוגיות בין הצדדים, כולל ההתנחלויות. הפלסטינים אינם יכולים להיעזר באמנת ז'נבה במטרה לעקוף הסכמים קודמים שיש להם הכרה בינלאומית.
שיתוף
העיר תל-אביב והים התיכון כפי שנצפו מהמרפסת של המדינה ביום של ראות טוב //ויקיפדיה
העיר תל-אביב והים התיכון כפי שנצפו מהמרפסת של המדינה ביום של ראות טוב //ויקיפדיה

עניינים

  • נציגים פלסטינים באו"ם ניסחו טיוטת החלטה שמטרתה להצהיר כי ההתנחלויות הישראליות הן "בלתי חוקיות ומהוות מכשול מרכזי להשגת שלום." מזה זמן רב שחוקיותה של מדיניות ההתנחלויות הישראלית מהווה סוגיה מרכזית בסדר יומה של הקהילה הבינלאומית.
  • נטען כי ההתנחלויות מהוות הפרה של אמנת ז'נבה הרביעית להגנה על אזרחים (1949). אולם הן תוכנה של אותה אמנה והן הנסיבות ששררו לאחר מלחמת העולם השנייה ובמסגרתן נוסחה, מצביעים מפורשות על כך שהכוונה המקורית של האמנה לא התייחסה כלל למצב דומה לזה של התנחלויות הישראליות. על פי הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום, סעיף 49 מתייחס למצבים שבהם אוכלוסיות נאלצות לעזוב את מקום מגוריהן. אין דבר שמקשר בין נסיבות אלו למדיניות ההתנחלויות הישראלית.
  • בשנת 1998, במהלך המשא ומתן בועידת רומא על ניסוח חוקת בית הדין הפלילי הבינלאומי, יזמו מדינות ערב תוספת לחוקה שתאפשר את החלתה על מדיניות ההתנחלויות הישראלית. עובדה זו מרמזת כי הקהילה הבינלאומית מכירה בכך שלשון אמנת ז'נבה המקורית משנת 1949 פשוט איננה רלוונטית לעניין ההתנחלויות הישראליות.
  • ההסתמכות המתמשכת של הקהילה הבינלאומית על אמנת ז'נבה כבסיס לקביעת אי חוקיותן של ההתנחלויות הישראליות איננה מביאה בחשבון את האופי הייחודי של ההיסטוריה, המסגרת המשפטית ונסיבות המשא ומתן הקשורות לגדה המערבית.
  • בסדרה של הסכמים בין ישראל לפלסטינים בין השנים 1993 ו-1999 שעודם בתוקף, מוגדר משטר מיוחד המסדיר את כל הסוגיות בין הצדדים, כולל ההתנחלויות. במערכת הסכמים זו לא קיימת הוראה ספציפית אשר מגבילה את התכנון, החלוקה לאזורים והמשך הבנייה על ידי כל אחד מהצדדים. הפלסטינים אינם יכולים להעזר באמנת ז'נבה במטרה לעקוף מכלול הסכמים אלה שזכו להכרה בינלאומית.

נציגים פלסטינים באו"ם ניסחו טיוטת החלטה מתאריך 21 בדצמבר 2010, שמטרתה להצהיר כי ההתנחלויות הישראליות הן "בלתי חוקיות ומהוות מכשול להשגת הסכם שלום." אין זו טענה חדשה. סוגיית החוקיות של ההתנחלויות הישראליות ולרציונל  העומד מאחורי מדיניות ההתנחלויות הישראלית הובילו את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית מזה שנים רבות. עובדה זו באה לידי ביטוי באינספור דוחות והחלטות של מגוון גופים באו"ם, וכן בהצהרות ובאמירות פוליטיות של ממשלות ומנהיגים. אלה רואים, בדרגות שונות, בהתנחלויות הישראליות הפרה של החוק הבינלאומי, ובפרט של סעיף 49 באמנת ז'נבה הרביעית להגנה על אזרחים בעת מלחמה, מה-12 באוגוסט 1949.

https://jcpa.org.il/article/%d7%94%d7%9e%d7%9c%d7%97%d7%9e%d7%94-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%a0%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%a1-%d7%90%d7%a8%d7%94%d7%91-%d7%a4%d7%95%d7%a2%d7%9c-%d7%9c%d7%9e%d7%a2%d7%9f-%d7%94%d7%a1%d7%93%d7%a8%d7%aa/

 

 

אולם מלבד הקלישאות הרגילות, המקובלות על פי רוב, והנטענות חזור וטעון, באשר ל"אי החוקיות של ההתנחלויות הישראליות", או באשר ל"הפרה הבוטה" של אמנת ז'נבה, ואף נשמעות אפילו על ידי בית המשפט הבינלאומי לצדק, כמעט שלא נעשו ניסיונות אמיתיים להיכנס לעובי הקורה ולשקול את הטעמים המשפטיים הממשיים שמאחורי עמדה זו. אך קיימים כמה נקודות רלוונטיות שאי אפשר להתעלם מהן כאשר מטיחים בישראל האשמה חמורה כל כך. נקודות אלו כוללות בין היתר כדלהלן:

  • לשון הפסקה השישית של סעיף 49 לאמנת ז'נבה הרביעית, הנסיבות וכן הסיבות שהביאו להכללתה באמנה בדצמבר 1949;
  • הנסיבות הייחודיות של הטריטוריה ושל ההקשר של היחסים בין ישראל לפלסטינים, אשר התפתחו מאז שנת 1993 בסדרה של הסכמים בין הצדדים. הסכמים אלה יצרו מסגרת ייחודית שבהכרח משפיעה ואף גוברת על הגדרות כלליות שאינן קשורות למסגרת זו.

מה קובע סעיף 49 של אמנת ז'נבה הרביעית?

עם תום מלחמת העולם השנייה, לאור כמות האזרחים האדירה שנאלצו לעזוב את בתיהם במהלך המלחמה ולאור המחסור הבולט בהגנה יעילה על אזרחים בכל האמנות וההסכמים שהיו בתוקף בימים ההם, עלה הצורך בניסוח אמנה בינלאומית שתגן על אזרחים בעת עימות מזוין. בהקשר זה קובעת הפסקה השישית של סעיף 49 באמנת ז'נבה הרביעית כי:

"הכוח הכובש לא יגלה או יעביר חלקים מן האוכלוסייה האזרחית שלו אל תוך השטחים שכבש".

מהי המשמעות המדויקת של לשון הפסקה? הפרשנות המוסמכת והרשמית של הגוף המנהל את תנועת הצלב האדום הבינלאומי, הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום (ICRC), אשר פורסמה בשנת 1958 במטרה לסייע "לממשלות ולכוחות מזוינים… הנקראים לקבל על עצמם את האחריות ליישום אמנות ז'נבה," מבהיר הוראה זו כדלהלן:

"מטרתה למנוע פרקטיקה שהייתה נהוגה בימי מלחמת העולם השנייה, ובה מעצמות מסוימות העבירו חלקים מן האוכלוסייה שלהם לשטחים כבושים מטעמים פוליטיים וגזעניים או במטרה, לטענתם, ליצור קולוניות באזורים אלה. העברות אלה הרעו את המצב הכלכלי של האוכלוסייה המקומית וסיכנו את קיומה הנפרד של אוכלוסייה זו כגזע".

במילים אחרות, על פי פרשנות ה-ICRC, סעיף 49 נוגע להגליה, כלומר להעברה בכפייה של אוכלוסייה של הכוח הכובש לשטח הכבוש. מבחינה היסטורית, למעלה מ-40 מיליון בני אדם היו חשופים להגירה, לפינוי, לעקירה ולגירוש בכפייה, בכלל זה 15 מיליון גרמנים, 5 מיליון אזרחים סובייטים ומיליוני בני אדם נוספים מפולין, מאוקראינה ומהונגריה.

הכמות האדירה של בני האדם שהושפעה מהפרקטיקה הזו וכן המטרות והתכלית שעמדו מאחורי תנועת אוכלוסייה זו מדברים בעד עצמם. אין דבר שמקשר בין נסיבות אלה למדיניות ההתנחלויות הישראלית. הנסיבות שבהן נוסח סעיף (6)49 של אמנת ז'נבה, ובפרט המשמעות שנינתה לסעיף זה על ידי ה-ICRC, מעוררים ספק רב באשר לרלוונטיות של הקישור לסעיף זה ולהסתמכות עליו מצד הקהילה הבינלאומית כבסיס וכקריטריון לקביעה כי ההתנחלויות הישראליות הן בלתי חוקיות. לא זו אף זו, ניתן לשאול האם לא מדובר כאן בקריאה ובהבנה שלא כראוי, או אף בסילוף של סעיף זה ושל הקשרו.

בשנת 1990 טען המשפטן הבינלאומי פרופ' יוג'ין ו. רוסטו, לשעבר דיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת ייל וסגן מזכיר המדינה האמריקני, כי:

"האמנה אוסרת על פרקטיקות לא אנושיות רבות שהנאצים וברית המועצות נהגו על פיהן במהלך מלחמת העולם השנייה ולאחריה – ההעברה ההמונית של בני אדם מן השטחים הכבושים ולתוכם למטרות השמדה, עבדות או יישוב, למשל… אין כל ספק שהמתיישבים היהודים בגדה המערבית הם מתנדבים. הם לא "הוגלו" או "הועברו" לאזור על ידי ממשלת ישראל, ותנועתם איננה כרוכה באותן מטרות אכזריות או השפעות שליליות על האוכלוסייה הקיימת שאמנת ז'נבה שואפת למנוע."

השגריר מוריס אברהם, חבר בסגל האמריקאי במשפטי נירנברג, שמאוחר יותר היה מעורב בניסוח אמנת ז'נבה הרביעית, טען לפרוטוקול כי האמנה:

"לא נועדה לכלול סיטואציות כמו ההתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים, אלא את ההעברה, ההגליה או היישוב מחדש בכפייה של מספר רב של בני אדם."

בהתייחסו לאבסורד שבראיית ההתנחלויות הישראליות כהפרה של סעיף (6)49, טען באותה רוח המשפטן הבינלאומי פרופ' יוליוס סטון כי:

"האירוניה … מגיעה לכדי אבסורד בטענה כי משמעותו של סעיף (6)49, שנועד למנוע את הישנותה של מדיניות רצח עם כמו המדיניות הנאצית שהפכה אזורים עירוניים נאציים ל"יודנריין" ("נקיים מיהודים"), היא שהגדה המערבית צריכה להיות שטח "נקי מיהודים" וכי ממשלת ישראל צריכה לשמר מצב זה, ואם יש בכך צורך, אף להפעיל כוח לשם כך נגד תושביה שלה. השכל הישר, כמו גם ההקשר ההיסטורי והתפקודי הנכון, שוללים קריאה דיקטטורית זו של סעיף (6)49."

סעיף (6)49 עושה שימוש בטרמינולוגיה שמצביעה על פעולה ממשלתית אשר כופה על אזרחיה לנוע. אך ישראל לא הגלתה או העבירה בכפייה המונים מאזרחיה לתוך השטחים. היא שמרה לאורך השנים על מדיניות שמאפשרת לאנשים להתגורר מרצונם החופשי בשטח שאיננו בבעלות פרטית. נוכחותם המתמשכת כפופה לתוצאתו של תהליך המשא ומתן באשר לסטאטוס של השטח, מבלי בהכרח לפגוע בתוצאה זו.

במקרים מסוימים איפשרה ישראל לאזרחיה שהיו במשך שנים רבות בעלים של רכוש או שטחי אדמה בשטחים, ובעבר נושלו ונעקרו ממקום מושבם בידי ירדן, לשוב לשטחיהם. התיישבות יהודית באותם אזורים עוד מימי העותומאנים והמנדט הבריטי אינה קשורה כלל להקשר של אמנת ז'נבה או לטענות בנוגע לאמנה.

ישראל מעולם לא הביעה כוונה ליישב את השטחים, להחרים אדמות, או לעקור את האוכלוסייה המקומית מטעמים פוליטיים או גזעניים, או במטרה לשנות את אופיו הדמוגרפי של האזור.

סדרת ההסכמים שנחתמו בין ישראל להנהגה הפלסטינית  הניחה למעשה את כל סוגיית הסטאטוס של השטחים, כמו גם של ההתנחלויות הישראליות, על שולחן המשא ומתן – דבר המוכיח את היעדר הכוונה של ישראל לעשות קולוניזציה בשטח או לעקור את יושביו. העובדה שישראל בחרה באופן חד צדדי לפנות את ההתנחלויות שלה ולהעביר את תושביהן מרצועת עזה בשנת 2005 היא הוכחה נוספת לכך.

הסטאטוס של השטחים, כולל זכויות הצדדים בהם וההתנחלויות הישראליות, מהווה סוגיה מרכזית במשא ומתן בין הצדדים. בהקשר זה, ובהתאם להתחייבויותיה בסעיף (7)XXXI בהסכם הביניים בין ישראל לפלסטינים משנת 1995, ישראל לא נקטה כל צעד לשינוי הסטאטוס של השטחים, אשר עודו פתוח לדיון במשא ומתן על הסדר הקבע. פעילות ההתנחלות של ישראל איננה משנה את הסטאטוס של השטחים.

בשנת 1998, במהלך המשא ומתן על ניסוח חוקת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי, יזמו מדינות ערב תיקון ללשון החוקה של בית הדין אשר קובע כי פשע המלחמה של "העברה, ישירה או בלתי ישירה, של חלקים מן האוכלוסייה האזרחית לתוך שטח כבוש" היא הפרה חמורה של דיני סכסוך מזוין. התוספת המכוונת של הביטוי "ישירה או בלתי ישירה" לנוסח המקורי משנת 1949 נועדה לשנות את הלשון המקורית של אמנת ז'נבה משנת 1949 על מנת שהיא תחול על מדיניות ההתנחלויות הישראלית. כשלעצמו מצביע מהלך זה על ההכרה של המציעים ושל הקהילה הבינלאומית בעובדה שסעיף (6)49 כלשונו משנת 1949 פשוט איננו רלוונטי לנסיבות של ההתנחלויות הישראליות.

הנסיבות היחודיות של השטחים ואופיו המיוחד של הסכסוך הישראלי-פלסטיני

ישנה סיבה נוספת, חשובה לא פחות, לקביעה כי הוראות אמנת ז'נבה בנוגע להעברת אוכלוסייה אינם נחשבים רלוונטיות בכל מקרה להקשר הישראלי-פלסטיני.

המצב, ההיסטוריה והנסיבות המיוחדים במינם של הסכסוך הישראלי-פלסטיני בנוגע לשטחים, כמו גם סדרת ההסכמים והמזכרים שנחתמו בין ההנהגה הפלסטינית וממשלת ישראל, יצרו משטר מיוחד ובלתי תלוי- lex specialis – השולט על כל היבטי הקשר ביניהם, לרבות נושא ההתנחלויות.

כאמור לעיל, נושא ההתנחלויות נמנה על אחד מנושאי הליבה שנקבעו על ידי הצדדים לדיון במסגרת משא ומתן בשיחות הסדר הקבע, וההנהגה הפלסטינית הסכימה והתחייבה לעובדה שהיא אינה מפעילה סמכות שיפוט בכל הנוגע לנושאי הסדר הקבע, לרבות ההתנחלויות, עד למו"מ על הסדר הקבע.

המשטר המיוחד המסדיר את הקשר בין ישראל והפלסטינים מובא בסדרת ההסכמים והמזכרים שנידונו במשא ומתן בין 1993-1999 ועדיין בתוקף. מסמכים אלה עוסקים בכל הנושאים המרכזיים ביניהם, לרבות נושאי שלטון, בטחון, בחירות, סמכות שיפוט, זכויות אדם, נושאים משפטיים ודומיהם. במסגרת זו אין תנאי ספציפי המגביל תכנון, חלוקה לאזורים והמשך בנייה על ידי מי מהצדדים של ערים וכפרים, או לחילופין הקפאת בניה שכזו.

יתרה מזו, שני הצדדים הסכימו בהסכם הביניים משנת 1995, שנחתם בעדות ארה"ב, האיחוד האירופי, מצרים, ירדן, רוסיה ונורבגיה על חלוקת סמכויות השיפוט בגדה המערבית בהתאמה לאיזורים A  ו-B  (בתחום סמכות של הרשות הפלסטינית) ואיזור C  (בתחום הסמכות של ישראל). הם הגדירו את תחומי הסמכויות והאחריות של כל צד בהתאמה לשטח המצוי בשליטתם. סמכויות ותחומי האחריות של ישראל באיזור C   כוללים את כל ההיבטים הנוגעים להתנחלויות – עד לתוצאות המשא ומתן על הסדר הקבע. חלוקה זו נתקבלה והוסכמה על ידי הפלסטינים והם אינם יכולים כעת להעלות את המסגרת של אמנת ז'נבה כדי לעקוף את הסכמתם להסכם הביניים או להכרה מצידם ומצד הקהילה הבינלאומית ברלוונטיות ההסכם והמשכיות תוקפו.

למעשה, במהלך המשא ומתן עם ישראל, ביקשה המשלחת הפלסטינית ש"מכתב נלווה" יצורף להסכם, בנוסח מוסכם, ולפיו ישראל תתחייב להגביל את הבנייה בהתנחלויות באיזור C  במהלך תהליך יישום ההסכם ושיחות המשא ומתן בהמשך. מספר טיוטות של "המכתב הנלוה" עברו בין צוותי המשא ומתן עד שישראל הסכימה לבסוף לנוסח המגביל את פעולות הבנייה על בסיס החלטת ממשלה שתאומץ לצורך כך. בסופו של דבר, משכה ההנהגה הפלסטינית את בקשתה למכתב נלווה.

סיכום

נושא ההתנחלויות נתפס על ידי גורמים רבים כבעיה המרכזית והבלעדית המסכלת פתרון של שלום לסכסוך במזרח התיכון יותר מכל שאר הנושאים האחרים, לרבות טרור, הסתה, ירושלים, הפליטים, האיום האיראני ודומיהם.

הגורם המרכזי שהוביל את נושא ההתנחלויות לאורך השנים היתה ההנהגה הפלסטינית, שהחליטה לבודד ולהפוך את נושא ההתנחלויות לסוגיה עצמאית ושנויה במחלוקת, חרף העובדה שהיא נמנית על המרכיבים שידונו במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים במסגרת שיחות הסדר הקבע.

הפלסטינים בחרו להמשיך במדיניות זו מתוך מודעות מלאה לעובדה שבהסכמים אלה, ישראל לא התחייבה בשום צורה להימנע, לעצור או להקפיא בנייה בהתנחלויות.

הפלסטינים העדיפו להוציא את הנושא מחוץ למסגרת ההסכמים בתקוה ליזום קמפיין בינלאומי ממוקד שיבודד את ישראל  סביב נושא זה ויהפוך אותו ויעביר אותו לדיון בזירה הבינלאומית, כפי שאנו רואים כיום. לא זו בלבד אלא שהעלאת נושא ההתנחלויות הביאה לסיכול התקדמות כלשהי בתהליך המשא ומתן, עד כדי כך שההנהגה הפלסטינית מתנה כעת שיבה לשולחן המשא ומתן בהקפאת ההתנחלויות.

הקהילה הבינלאומית מתמודדת עם נסיונות מתמשכים ובלתי פוסקים של ההנהגה הפלסטינית לעקוף את תהליך ומשא ומתן ולשדל במישרין את הקהילה הבינלאומית תוך בקשת התערבות מועצת הבטחון של האו"ם על מנת להשיג אמירה רשמית, ממוסדת ומשותפת בנוגע לאי-חוקיות של ההתנחלויות הישראליות.

הקהילה הבינלאומית אינה יכולה להתעלם מן העובדות המובאות לעיל, כמו גם מההשלכות העלולות לנבוע ממסקנה או החלטה חדשה על המבנה העדין והמוסכם של תהליך השלום.

פורסם לראשונה ב- 14 ינואר 2011

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close