עבור לתוכן העמוד
Menu

ההשתלטות של תנועת חמאס על הר הבית

תנועת חמאס ניצלה את חודש רמדאן והשתלטה על ציבור המתפללים המוסלמי בהר הבית • מדובר בהתפתחות מסוכנת שפוגעת בריבונות הישראלית ובמעמדה הדתי של ירדן בהר הבית • חמאס הינה ארגון טרור וישראל וירדן צריכות לשתף פעולה נגדה

כל מי שבוחן את המצב כיום בהר הבית יגלה מהר מאוד כי תנועת חמאס היא השולטת במקום דה פקטו בשיתוף פעולה עם עוד גוף אסלאמי קיצוני הנקרא "חזב אל-תחריר".

באופן רשמי ישראל היא הריבון המדיני והביטחוני במקום עם נוכחות של תחנת משטרה בהר הבית, לצידו של הווקף הירדני על מוסדותיו שמנהל רשמית את המתחם בהתאם להסכם השלום בין ישראל לירדן,אבל מי ששולטת בפועל מתחילת חודש רמדאן בעשרות אלפי המתפללים שמגיעים להר הבית מדי שבוע וורותמת אותם לאג'נדה הפוליטית שלה היא תנועת חמאס שהינה ארגון טרור.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

מדובר במצב מסוכן מאוד מבחינה מדינית וביטחונית שמסמל כישלון עבור ישראל, ירדן והרש"פ.

בכירים בתנועת פת"ח מודאגים מאוד מההתפתחות הזו והתריעו על כך בפני יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. לא ברור עוד כמה זמן תמשיך לשלוט חמאס בעשרות אלפי המתפללים בהר הבית, לאחר שיסתיים חודש רמדאן, אבל עלולות להיות לזה השלכות על יציבותה של הרש"פ והשפעתה על תושבי מזרח ירושלים.

הסיבה הישירה  למצב החדש שנוצר הינה שישראל לא הפיקה את הלקחים הדרושים מאירועי "שומר החומות" בשנה שעברה בכל הקשור להר הבית, בעוד שתנועת חמאס נערכה כמה חודשים מראש לקראת חודש רמדאן, היא הודיעה על חידוש קמפיין "השחר הגדול" וקידמה אותו ברשתות החברתיות , גייסה פעילים בקרב הדור הצעיר  במזרח ירושלים וחילקה להם כספים,דגלים של התנועה ומשימות לקראת רמדאן.

פעילי חמאס במזרח ירושלים מכנים את ההשתלטות של התנועה על הר הבית בשם "הבת אל-אקצא" או " הבה 2022",  פירוש המילה "הבה" בערבית הוא התעוררות או מיני אינתיפאדה.

תנועת חמאס הצליחה באמצעות פריסה מאורגנת היטב בשטח ומערכת הסתה יעילה מאוד ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת שלה מרצועת עזה להגיע לליבו של הציבור במזרח ירושלים וכשהפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל מפיץ את אותם המסרים בקרב החברה הערבית בישראל.

חמאס השכילה להפוך את מסגד אל-אקצא, שהינו סמל דתי, לסמל של המאבק הישראלי פלסטיני תוך שהיא מנגנת על הרגשות הדתיים של המוסלמים ומפיצה את הנרטיב השקרי כי "מסגד אלאקצא בסכנה".

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הזהיר אמש בכינוס וירטואלי לרגל "יום ירושלים" העולמי כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני הדו-צדדי במסגד אלאקצא עלול להפוך לסכסוך אזורי.

תנועת חמאס טוענת להישגים ומפיצה שקרים באמצעות בכירי התנועה כי הצליחה לסכל את "תוכניות" ישראל לנקיטת צעדים חד צדדים בהר הבית כמו העלאת קורבנות לחג הפסח, חלוקה של הר הבית בזמני התפילה בין יהודים למוסלמים, בידוד מסגד אל-אקצא מרחבת המסגדים וכמובן גם את סיכול "מצעד הדגלים" בעיר העתיקה.

המצב החדש מחייב את הדרג המדיני והביטחוני להפיק לקחים מהאירועים ולהיערך בהתאם. אין זה סוף פסוק, בעוד כמה חודשים יחול חג הקורבן (עיד אלאדחא) המוסלמי וצפויים עוד כמה תאריכים  מועדים לפורענות במהלך השנה.

ההשתלטות הזו של חמאס על הר הבית פוגעת בריבונות הישראלית על ירושלים  המאוחדת שקיבלה גם חיזוק חשוב בהצהרת הנשיא טראמפ.

הדבר גם פוגע באפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום מ-1994, המלך עבדאללה שומר על יחסים תקינים עם חמאס אך לא מאפשר לה שום נוכחות פוליטית בירדן,בשנה שעברה הוא דחה את קריאות תנועת "האחים המוסלמים" בירדן לאפשר לחמאס לפתוח מחדש את משרדיה בממלכה שנסגרו כבר לפני 20 שנה, המלך הירדני מעדיף את הקשר ההדוק עם הרש"פ על פני הקשר עם חמאס.

תנועת חמאס הינה ארגון טרור וחלק מתנועת "האחים המוסלמים" שחותר תחת שלטון בית המלוכה ההאשמי בירדן ויש לה גם קשר הדוק לאיראן, המלך הירדני מבין זאת היטב, לכן יש לו אינטרס משותף עם ישראל שלא לאפשר לחמאס שום "דריסת רגל" בהר הבית.

המצב החדש מחייב שיתוף פעולה ישראלי-ירדני נגד התבססות חמאס בהר הבית והתגברות על כל המחלוקות בין ישראל לירדן לצורך המטרה המשותפת.