עבור לתוכן העמוד
Menu

ההצלחה הצבאית של איראן – חשש מזרח תיכוני

איראן מעודדת מהצלחותיה מול ארה"ב וסעודיה ועוברת לאסטרטגיה של התקפות נגד יזומות כדי לבסס את כוח ההרתעה שלה • בית המלוכה הסעודי בוחן אפשרויות להתפשר עם איראן ולהפסיק את המלחמה בתימן בעוד ישראל חוששת ממתקפת פתע איראנית על מתקניה החיוניים

הפלת המל"ט האמריקני מסוג גלובל הוק 4-RQ מעל מצרי הורמוז במימי המפרץ הפרסי ב-20 ביוני וההתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה באזור בקיק לפני יותר משבועיים מסמלים את האסטרטגיה החדשה של איראן כלפי ארה"ב ובנות בריתה ובראשן ישראל.

מי שנתן ביטוי לכך בסוף השבוע שעבר היה הגנרל יד אללה ג'וואני, העוזר לעניינים מדיניים ב"משמרות המהפכה" האיראניים אשר אמר כי "טהרן חצתה את שלב ההרתעה ויש לה כעת את היכולת להנחית מכות נגד על כל תוקפנות אמריקנית-ישראלית".

מסר מישראל? קאסם סולימאני על הכוונת

סוכנות הידיעות "תסנים" דיווחה ב-5 באוקטובר כי ג'וואני אמר כי "משמרות המהפכה" לא יהססו היום להגיב על ההתקפות הציוניות וכי לא חסר להן שום דבר, אולם,כל הצעדים מבוססים על ההערכות מדוייקות ובזמן המתאים".

הוא הדגיש כי הפגיעה במל"ט האמריקני ומעצר מיכלית הנפט הבריטית גרמו לממשלות האזוריות להבין את " עומק היכולות של הרפובליקה האיראנית"
חוסר התגובה האמריקנית על הפלת המל"ט ע"י איראן ואי התגובה האמריקנית-סעודית על התקיפה האיראנית על מתקני הנפט של סעודיה ב-14 בספטמבר נחשבים בעיני האיראנים לחולשה גדולה והוכחה כי המדיניות התוקפנית שלהם נשאה פרי.

ההופעה הנדירה של הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" בטלוויזיה האיראנית נועדה להעביר את המסר הזה לישראל ולארה"ב, התעוזה של איראן גברה. היא לא נענשה על הפלת המל"ט האמריקני ותקיפת מתקני הנפט של חברת "אראמקו" וזה צפוי לעודד אותה ליזום תקיפות נוספות, כולל תקיפות בשטח ישראל.
העובדה שישראל איננה תוקפת מטרות איראניות בימים האחרונים בשטחי סוריה ועיראק נתפסת אצל האיראנים כחשש ישראלי ממתקפת נגד איראנית על מתקנים חיונים בישראל, כמו הכור הגרעיני בדימונה,בתי הזיקוק בחיפה,נתב"ג או נמל אשדוד באמצעות טילי שיוט מדוייקים כפי שנעשה בתקיפת מתקני הנפט בסעודיה.
תקיפה איראנית מוצלחת כזו עלולה לפגוע בכלכלה הישראלית.

ארגון חזבאללה נחשב לחוד החנית האיראנית מול ישראל אולם כדי שלא לסבך את לבנון במלחמה עלולה איראן דוקא להטיל את משימת ההפתעה על מליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק.

התקיפה המוצלחת של מתקני הנפט בסעודיה ע"י איראן המחישה לישראל את היכולות הצבאיות של איראן וכי בסופו של דבר האיומים האיראנים הופכים למעשים.
האיראנים פיתחו טילי שיוט מדוייקים ויש להם מודיעין מדוייק. הם נעזרים גם במנהיג חזבאללה חסן נצראללה הנחשב אצלם כמומחה גדול למדיניות הישראלית והיכולת להפתיע את ישראל כפי שהוכיח בעבר.

ישראל הופתעה מהיכולות הטכנולוגיות המפותחות ודיוק הטילים שבידי איראן כפי שבאו לידי ביטוי בתקיפת מתקני הנפט בסעודיה בניגוד להתקפות הכושלות שניסו להוציא "משמרות המהפכה" נגד ישראל משטח סוריה באמצעות רקטות או כטב"מים.

נראה גם כי מערכות ההגנה האווירית שפיתחה ישראל אינן מספיקות ליירט בהצלחה טילי שיוט איראניים מסוג אלה ששוגרו לעבר מתקני הנפט בסעודיה,על פי גורמים מדיניים בירושלים ראש הממשלה נתניהו מבקש עכשיו להוציא לפועל פרוייקט הגנה אווירית מפני סכנת הטילים האיראניים בעלות של כמה מיליארדי שקלים.

קופרווסר: איראן בונה יכולת לפגוע בישראל

השלכות העמדה האמריקנית

לעמדה של הממשל האמריקני יש השלכה ישירה על האסטרטגיה החדשה של איראן, הנשיא טראמפ הראה בגלוי כי איננו מעוניין במלחמה במפרץ וכי האינטרס העליון שלו הוא לחצות את שנת הבחירות לנשיאות מבלי חייל אמריקני הרוג אחד.

טראמפ איננו מוכן לסכן את חיילי צבא ארה"ב עבור סעודיה, כשאיראן הבינה זאת גברו הביטחון העצמי שלה וגם התעוזה, ארה"ב היא בת ברית גדולה של ישראל אך התגובה האמריקנית הדפנסיבית על תקיפת מתקני הנפט בסעודיה מעוררת חששות רבים בקרב מקבלי ההחלטות בירושלים,ארה"ב הסתפקה בתגבור מערך ההגנה האווירית של סעודיה, בת בריתה, ולא הענישה את איראן.

הרושם המתקבל הוא שישראל מתלבטת כעת בשאלה האם להמשיך בתקיפות בסוריה ובעיראק של היעדים האיראניים ולהסתכן בתגובת נגד צבאית איראנית חזקה.
"ציר ההתנגדות" התחזק על חשבון הציר הסוני המתון בעקבות שינוי המדיניות האמריקנית כלפי איראן. ההוכחה הטובה לכך היא השליחים ששיגרה סעודיה לאיראן בשבוע שעבר, כמו ראש ממשלת פקיסטאן, כדי שיתווכו על השגת רגיעה בין שתי המדינות.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, אדריכל המלחמה בתימן וההתנגדות לאיראן, החל להבין את כוחה הצבאי האמיתי של איראן, תקיפת מתקני הנפט בסעודיה פגעה באופן קשה בכלכלה הסעודית והיא מאיימת על שלטון בית המלוכה.

לכן, סעודיה בוחנת ברצינות את ההצעה של המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאיראן, להפסקת אש בין שני הצדדים, בדרך לסיום המלחמה העקובה מדם הנמשכת יותר מ-4 שנים שהביאה למשבר הומניטארי גדול בתימן.

גורמים בכירים במשפחת המלוכה הסעודית תידרכו בשבוע שעבר את סוכנות הידיעות "רויטרס" לגבי מורת רוחם מהמדיניות של מוחמד בן סלמאן בעקבות תקיפת מתקני הנפט על ידי איראן, הם מרגישים מאויימים על ידי איראן והמורדים החות'ים בתימן ואינם רוצים באיבוד השלטון בממלכה.