עבור לתוכן העמוד
Menu

ה"הפתעה האסטרטגית" של חמאס

ארגון חמאס מתכנן "הפתעה אסטרטגית" לישראל באמצעות כוח הקומנדו הימי שהוא הקים ומאמן באינטנסיביות • השימוש בקומנדו הימי של חמאס נועד לחפות על כישלון פרויקט המנהרות החודרות • התוכניות של הכוח הן להסתנן לישראל דרך הים, לפגוע בחיילים ואזרחים, ביצוע חטיפות והשתלטות על מתקנים אסטרטגיים

השקט היחסי בגבול רצועת עזה הינו שקט מדומה ומדאיג. מתחת לפני השטח מתרחשים תהליכים שזרועות המודיעין של ישראל עוקבות אחריהם באופן קבוע. אחד מאותם תהליכים הוא ההפתעה שמבקש ארגון החמאס לעשות לישראל באמצעות הזרוע הצבאית שלו – "מכה אסטרטגית ואיכותית", מבחינתו, באמצעות יחידת הקומנדו הימי של הארגון.

ארגון חמאס עסוק כרגע בטיפול במגיפת הקורונה ובמשבר הכלכלי, אך במקביל הוא לא הפסיק, ולו לרגע אחד, את העיסוק בהתעצמות הצבאית, במיוחד בכל מה שקשור לכוח הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם".

ביטוי לכך היה השבוע ב-22 בפברואר, חיל הים הישראלי השמיד כלי שיט של חמאס סמוך לחופי ח'אן יונס ששייך לכוח הקומנדו הימי של ארגון הטרור. דובר צה"ל מסר הודעה לקונית ועמומה כי צה"ל סיכל "איום פוטנציאלי" על כלי שיט של חיל הים ואילו ארגון חמאס התעלם לגמרי מן האירוע כאילו לא קרה, אולם, האירוע מעיד על כך שחיל הים הישראלי משגיח מקרוב על חופי רצועת עזה ועל הפעילות החשאית של יחידת הקומנדו הימי של חמאס.

מקצת מהיכולות של כוח הקומנדו הימי ראתה ישראל במבצע "צוק איתן", ביולי 2014 חדרו מחבלים מהכוח הימי לשטח ישראל באזור זיקים הם הצליחו לבצע פיגוע נגד חיילי צה"ל ובסופו של דבר חיסל צה"ל 4 מחבלים של הכוח הימי.

"כוח

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, הזרוע הצבאית של החמאס מחפשת באינטנסיביות "דרכים יצירתיות" להסתנן לשטח ישראל לצורך "ההפתעה האסטרטגית" שמתכנן ארגון חמאס שפירושה המעשי הוא פגיעה בחיילים ואזרחים, חטיפות ופגיעה במתקנים אסטרטגיים של ישראל.

הכוח הימי של חמאס מתכנן להגיח מהים ולנחות במקביל בכמה נקודות על החוף הישראלי ומשם לצאת למשימות הטרור שלו בתוך ישראל. על התרחיש הזה הוא מתאמן באופן אינטנסיבי. השלמת הפרוייקט התת קרקעי נגד המנהרות החודרות שמשלים צה"ל מסביב לרצועת עזה באורך של כ-60 ק"מ האיצה את התוכניות המבצעיות של הכוח הימי של חמאס ואת התוכניות לתקוף את ישראל באמצעות מל"טים ורחפנים ממולכדים, באופן דומה למתקפות של החות'ים נאמני איראן נגד סעודיה, אלא שארגון חמאס נמצא רק בתחילת הדרך.

 

 

 

 

 

 

 

מפקדי הזרוע הצבאית, מוחמד דף, מרוואן עיסא ויחיא סינוואר, מפקחים באופן אישי על ההכנות והאימונים של הכוח הקומנדו. הארגון הכשיר כמה עשרות לוחמים, חלק מהם עבר אימונים באיראן ובלבנון, והם מצויידים בטכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת להם שהייה ממושכת מתחת למים, לוחמה מתחת למים והתקדמות מהירה לעבר חופי ישראל. אחד מבסיסי האימונים שלהם הוא במחנה הפליטים נוצייראת שהופצץ כבר כמה פעמים על ידי חיל האוויר הישראלי.

ארגון חמאס שולט באופן מוחלט על חופי רצועת עזה ועל אלפי הדייגים וסירות הדיג שלהם.

ספינות חיל הים הישראלי מפטרלות באופן קבוע מול חופי עזה. חיל הים פרס גם מערכת התראה מתחת למים כדי לקבל התראות על חדירות דרך הים. צה"ל אף בנה מכשול ימי סמוך לחופי ישראל בניסיון למנוע הסתננות של מחבלים דרך הים,אולם, על פי המידע שבידי ישראל, התעשייה הצבאית של חמאס מפתחת אמצעים שיסייעו ליחידת הקומנדו הימי להתגבר על המכשול הזה.

תמונה המכשול הימי
תמונה המכשול הימי

הזרוע הצבאית  הרחיבה באחרונה את יחידת הכוח הימי של חמאס הנחשבת ליחידת עילית (נוח'בה-בערבית). מאגר כוח האדם של חמאס הוא בלתי מוגבל, רבים מהמגוייסים משתייכים למשפחות הדייגים ברצועת עזה, הם מכירים היטב את הים, יודעים לשחות ברמה גבוהה ומכירים את נקודות התורפה של החוף הישראלי.

גם כך בשיגרה, אלפי הדייגים של רצועת עזה משמשים כתצפיתנים ומקורות מודיעין של חמאס ומעבירים לזרוע הצבאית מידע על תנועות חיל הים הישראלי ותנועות הצבא המצרי, הם גם מסייעים לזרוע הצבאית להבריח דרך הים אמצעי לחימה ממצרים לרצועת עזה.

ארגון הטרור מתכונן היטב למלחמה הבאה מול ישראל. לכוח הקומנדו הימי יהיה בה תפקיד חשוב לנסות ולהפתיע את ישראל ולהכות בעורף הישראלי ב"אופן כואב ואיכותי".

הוא הפך כבר לאיום אסטרטגי, חמאס מטפח את הכוח הזה בתקציבים ובאימונים אינטנסיביים כדי להכין אותו ליום פקודה, המודיעין הישראלי חיל הים מודעים היטב לתכנונים של חמאס והם מקיימים מעקב מתמיד אחרי הפעילות של הכוח הימי של חמאס כדי למנוע הפתעות ואירועי חדירה כפי שקרה במהלך מבצע "צוק איתן".

חשוב מאוד להמשיך ולעקוב אחרי הפעילות של הכוח הימי , ישראל הצליחה כבר להגביל את השימוש של הארגון במנהרות החודרות וחשוב מאוד שבכל ההתקפות וההפצצות של חיל האוויר הישראלי יקבלו היעדים של הכוח הימי של ארגון הטרור עדיפות גדולה, ישראל צריכה לעשות כל שביכולתה לפגוע בכוח הזה שאותו רוצה החמאס להפוך לכלי שבאמצעותו יעשה לישראל "הפתעה אסטרטגית".

 

 

 

"כוח