עבור לתוכן העמוד
Menu

ההפגנות בעיראק: המבחן של סולימאני

הגנרל קאסם סולימאני הצליח לארגן תמיכה פוליטית לראש הממשלה העיראקי עאדל עבד אלמהדי להישאר בתפקידו ולנסות ליישם את הרפורמות בניסיון להרגיע את ההפגנות בעיראק • איראן חוששת מאיבוד כוחה והשפעתה בעיראק ומהתפשטות ההפגנות לתוך שטחה

איראן הינחתה את ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי לדכא בכוח את ההפגנות בעיראק נגד השחיתות, נגד המצב הכלכלי הקשה ונגד המעורבות האיראנית במדינה שמטרתן להפיל את המשטר הנתמך על ידי איראן.

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי ח'מינאי, שמודאג מאוד מהפגנות הענק בעיראק ובלבנון ומאשים כי ישראל וארה"ב עומדות מאחוריהן, שיגר לבגדאד את הגנרל קאסם סולימאני כדי לאחד את כל הכוחות השיעים במדינה לתמוך בממשלה הפרו איראנית בראשות עאדל עבד אלמהדי כדי לדכא בכוח את ההפגנות.

איראן מקצרת את טווח הפריצה לקראת השגת יכולת גרעינית

בפגישה חסרת תקדים בבגדאד בסוף השבוע שעבר בין הגנרל האיראני קאסם סולימאני לבין ראשי כל המפלגות והסיעות בפרלמנט, והאימאם מוקתדא אלצאדר הוחלט לאחד את כל הכוחות השיעים לתמיכה בהישארותו של ראש הממשלה עבד אלמהדי בתפקידו ולדיכוי ההפגנות בעיראק בכוח.

בפגישה נכח גם מוחמד א-סיסתאני, בנו של עלי א-סיסתאני, מקור הסמכות הדתית העליון במדינה  אשר קרא להימנע משפיכות דמים בהפגנות ולכבד את דרישות המפגינים.

בפגישה סוכם גם על עריכת רפורמות חוקתיות ומלחמה בשחיתות.

בעקבות ההסכם הפוליטי להשאיר את הממשלה הנוכחית על כנה החלו כוחות הביטחון של עיראק בפיזור בכוח של ההפגנות,המאבק מתמקד כעת בניסיון להשיג שליטה על 4 גשרים בעיר הבירה בגדאד שעליהם השתלטו המפגינים, הלחץ האיראני על הכוחות הפוליטיים בעיראק עבד ואין בכוונתו של ראש הממשלה עאדל עבד אלהאדי להיענות לדרישות המפגינים ולהתפטר.

הגוף היחיד שהתנגד להסכם היה קואליציית "אלנצר" בראשות ראש הממשלה הקודם חיידר אלעבאדי, הידוע בההתנגדותו למעורבות האיראנית בעיראק ונטייתו לארה"ב.

הפגנות הענק בעיראק ממשיכות למרות כ-320 ההרוגים וכ-15 אלף פצועים תחת השם "מהפכת תשרין". ראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי אמור להתחיל וליישם את הרפורמות שהבטיח ואת השינויים בחוקה,אך המפגינים אינם מתכוונים להפסיק בהפגנותיהם ובמחאה נגד המעורבות האיראנית במדינה, דבר שיחייב כל הנראה את הממשלה להמשיך ולהפעיל כוח רב נגדם, דבר שיביא להמשך שפיכות הדמים.

רימוני העשן "חודרי הגולגולת" מחרידים את עיראק

על פי דיווחים מעיראק, הגנרל קאסם סולימאני שיגר כבר לפני כחודש צלפים מכוח "קודס" של "משמרות המהפכה" שלוקחים חלק פעיל בפיזור ההפגנות ויורים אש חיה לעבר המפגינים,ראש הממשלה עבד אלמהדי הורה לסגור גם את הרשתות החברתיות במדינה מכיוון שלטענתו הן משמשות להסתה לאלימות ולשנאה.

הפגנות הענק בעיראק הפכו לאינתיפדה עממית של ממש ויקשה מאוד על כוחות הביטחון לדכא אותה.

ההנהגה האיראנית רואה בדיכוי ההפגנות בעיראק אתגר גדול להוכחת שליטתה במדינה. לאיראן יותר קל לפעול בעיראק מאשר בלבנון ואם תצליח לצמצם את היקף ההפגנות ולדכאן, היא עשויה לאמץ את אותן השיטות גם בעתיד בלבנון ולהורות לבני בריתה השיעים, ארגון חזבאללה ותנועת "אמל", לפזר בכוח את ההפגנות.

איראן וחזבאללה חטפו מכה בלבנון כאשר ראש הממשלה סעד אלחרירי הגיש את התפטרותו מהתפקיד, למרות התנגדותו של חסן נצראללה. הממשלה הלבנונית היא כעת ממשלת מעבר והאנדרלמוסיה במדינה חוגגת עד שתורכב ממשלה חדשה, ההנהגה האיראנית חששה שגם ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי יתפטר ולכן הוזעק לבגדאד הגנרל קאסם סולימאני שהצליח בינתיים להשאיר את עבד אלמהדי בתפקידו ואירגן לו קוליציה שתומכת בהישארותו בתפקיד.

הגל השני של "האביב הערבי" מאיים לא רק על המשטרים הערביים אלא גם על המשך ההגמוניה של איראן בעיראק ובלבנון, בעיראק קוראים המפגינים להפלת המשטר, שינוי החוקה ובחירות מוקדמות, אך באותה הנשימה הם צועקים "אנו רוצים מולדת, איראן החוצה! איראן החוצה!".

המפגינים הציתו משרדים של המפלגות הנאמנות לאיראן ואת חזית הקונסוליה האיראנית בכרבלאא' והניפו על החומות המקיפות אותה את דגל עיראק.

לאיראן יש חשש נוסף שההפגנות בעיראק יגלשו לתוך שטח איראן עצמה, ככל שגדל מספר המפגינים ההרוגים והפצועים גובר גם הזעם העממי והמוטיבציה להמשך ההפגנות רק גדלה.

האם יצליח הגנרל קאסם סולימאני לדכא בכוח את ההפגנות בעיראק לאחר שהתרברב כמה פעמים בפני ההנהגה העיראקית כי האיראנים יודעים כיצד "לטפל" במפגינים?

אין ספק שזהו מבחן חשוב לקאסם סולימאני, השליח האישי והמקורב מאוד למנהיג העליון עלי ח'מינאי, הוא לוחץ על דוושת הפעלת הכוח נגד המפגינים במלוא העוצמה ורק הזמן יעיד אם הצליח במשימה שהטיל עליו משטר ההיאתולות לעצור את האינתיפאדה העיראקית העממית נגד איראן.

 

 

 

.