עבור לתוכן העמוד
Menu

ההפגנות בעיראק: אלצאדר לפגישה נוספת באיראן

המנהיג השיעי הגיע לפי הדיווח במטוס לקום , 100 ק"מ מהבירה • זהו ביקורו השני השבוע והשלישי במספר • AP: סולמאני ביקר בשישי בעיראק וחילק הוראות

ההפגנות בעיראק ממשיכות בצורה נרחבת ואירועים אלימים נוספים רשמים מדי יום. הממשלה שמתקשה להשתלט על הסדר אסרה היום (שלישי) על הפגנות ליד כיכר תחריר בבגדאד. כמו כן רשת סקאי דיווחה כי האינטרנט במדינה נותק פעם נוספת. מספר רשתות ערביות מדווחת כי במהלך ליל ראשון עזב את ביתו בנג'ף, המנהיג השיעי, מוקדא אלצאדר לעבר טהראן לפגישה שנייה עם ההנהגה האיראנית,ז את בניסיון לעצור את ההפגנות ברחובות.

לפי עיתונאים איראנים אלצאדר הוטס אל העיר קום 100 ק"מ מטהראן.

זהו הביקור השני של אלצאדר באיראן לפי דיווחים של עיתונאים מקומיים.

אלצאדר – בין הפטיש האיראני לסדן העיראקי

באמצע ספטמבר ביקר באיראן. מקתד'א אלצדר מנהיג הזרם הצדריסטי בעיראק ובעל מעמד פוליטי דתי מיוחד. הוא  ופגש עם מנהיג איראן ואת מפקד כח אלקדס, קאסם סלימאני ובכירים נוספים. אלצדר הזהיר מספר פעמים ערב ביקורו מהגברת המעורבות האיראנית, באמצעות המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, והפיכתה של עיראק לחזית במאבקיה האזוריים של איראן.

לטענתו, המעורבות האיראנית גוררת תגובות נגד עיראק הופכת ליעד לפעולות תגמול מצד יריבותיה של איראן והיא "משלמת בדם אזרחיה" על הפעילות האיראנית. לא ברור מה היו תוצאות הביקור באיראן, אך נראה כי איראן לא ויתרה על עיראק כבסיס לפעילותה האזורית בעיקר מול ישראל וערב הסעודית נוכח הקשיים בהם היא נתקלת בפעילותה בסוריה.

בהקשר זה דיווחו כתבים גולים איראנים ממתנגדי המשטר כי איראן משחקת משחק כפול  בעיראק ולמעשה מעודדת בעקיפין את מק'תדא אלצדר לתמוך בהפגנות כדי להביא לסילוק ממשלתו של עאדל עבד אלמהדי. על פי אותם דיווחים איראן הבטיחה לאלצדר לסייע לו להפוך לגורם הכוח החשוב ביותר בעיראק  (בדומה לחסן נצראללה בלבנון) לאחר שממשלת עבד אלמהדי תסולק. אלצדר הצטרף בימים האחרונים לשורות המפגינים בנג'ף  ואף הביע  קריאה פומבית לפזור ממשלה הנוכחית ולקיום בחירות מוקדמות. [6]

ברשתות החברתיות בעיראק כבר נמתחת ביקורת חריפה על מקתצ'א אלצדר והוא מוצג כ"חברו של מנהיג איראן, ח'אמנהאי בעיראק" תוך הדגשה כי העיראקים לא יולכו שולל אחריו. מספר האשתגים בסוגיה זו הועלו לרשת החברתית טוויטר : מקתדא אלצדר הוא ח'מיני של עיראק  (#مقتدى_الصدر_هو_الخميني_العراق ) לצד תמונותיו עם מנהיג איראן ח'אמנהאי ומפקד כח קדס קאסם סלימאני[7]. עוד נכתב לא (מקתצ'א אלצדר) ולא  (עבד) אלהדי – ארצי תישאר חופשית (لامقتدى ولاهادي حره تظل بلادي)

ההתפתחויות הצפויות בהפגנות בעיראק ובלבנון ובעיקר סימונה של איראן כאחד הגורמים למצב הקשה במדינות אלה מהווים אתגר מרכזי למשטר באיראן, הנתפס על ידי אזרחים ב"רחוב הערבי" כגורם מסכסך ומי שמלבה את העדתיות לטובת האינטרסים של איראן.

 

מספר כלי תקשורת באיראן ובעיראק הודיעו כי אלצאדר, אשר הופיע בפתאומיות בקרב המפגיניםב נג'ף, חזר מאראין באותו יום בטיסה ישירה מטהראן.  לא ברור אם אלצדר היה מאז יום עאאשורא (לפני 7 שבועות) באיראן או שלאחר חידוש המהומות הגיע שוב לאיראן. כזכור אלצדר נכח בטקסי עאאשורא בביתו של ח'אמנהאי לצדו של ק'אסם סולימאני וצמרת המשטר האיראני.

עם חזרתו לנג'ף, אלצדר קרא מייד להאדי אלעאמרי, ראש סיעת אלפתח וסגן מפקד כוחות "חשד אלשעבי" לסייע לו כדי לגרום לסילוק ממשלת עאדל

עבדאלמהדי. עאמרי ענה מייד בחיוב לקריאה זו.

איראן ככל הנראה מעודדת מאוחרי הקלעים את מפקדי הכוחות "חשד אלשעבי" ואת אלצדר לגרום לסילוק ממשלתו של עבדאלמהדי כדי שהממשלה העתידית

ביקור סולימאני בשישי

סוכנות הידיעות AP פרסמה ביום שישי כי שני בכירים עיראקים אישרו את נוכחותו של מפקד כח "אל קודס", קאסם סולימאני בעיראק במהלך הסופ"ש. דיווחים שונים דיברו על פגישה אותה קיים על ראש הממשלה ובכיר צבא על רקע המהומות. דיווחים אחרים סיפרו כי נדהמו לראות את סולימאני , יושב על כיסא ראש הממשלה העיראקי ומעיר בעצם הוראות לכוחות.

"אנחנו באיראן יודעים איך להתמודד עם הפגנות. דבר דומה התרחש בעיראק והצלחנו להשתלט עליו, אמר סולימאני לפי הדיווח לנוכחים, בהתייחסו להפגנות השונות נגד המשטר ב-2009.

ל-AP נמסר, כי ביום לאחר שפרצו המהומות, סולימאני היגע במסוק במיוחד ונחת ב"אזור הירוק" של בגדאד וקיים מפגשים עם אנשי ביטחון. יום לאחר ביקורו עלה דרמטית מספר ההרוגים הפצועים בעיראק -150 הרוגים נספרו באותו שבוע.

לפי מקורות נוספים, עם חידוש המהומות הופיע בזירה אנשים לבושים בשחורים ומסכות ונעמדו לפני החיילים העיראקים והחלו לירות גז מדמיע אל המפגינים. תושבים מקומיים אמרו כי הם אינם מכירים אותם.