עבור לתוכן העמוד
Menu

ההפגנות באיראן: המשטר מנסה לעכל את המחיר

בכירי המשטר באיראן מנסים למצוא את הנימוקים לירי החי על מפגינים ולהאשים את מדינות המערב בעידודם • סאלאר אבנוש, הגדיר את ההפגנות "מלחמת העולם" ו"רק אלוהים הציל את המשטר"

המשטר באיראן ממשיך להתמודד זה כשבוע עם המחאה שפרצה בעקבות העלאת מחירי הדלק ונראה כי זו טרם שככה למרות סדרת צעדים קשים שננקטו במישור הביטחוני (ירי חי על מפגינים, מעצרים נרחבים) והתעמולתי (עצרות תמיכה במשטר והאשמת גורמים זרים בארגון ובליבוי ההפגנות) . לשכתו של מנהיג איראן פרסמה באתר האינטרנט של ח'אמנהאי פוסטר המציג "בריונים ושכירי חרב" המנסים להצית את בבית האיראני.

בכיתוב בפוסטר נכתב כי המנהיג מביע תמיכה בהחלטה להעלות את מחיר הדלק .
בכיתוב בפוסטר נכתב כי המנהיג מביע תמיכה בהחלטה להעלות את מחיר הדלק .

ניתוקה של איראן, בעקבות החלטת המועצה העליונה לביטחון לאומי, לנתק את איראן מרשת האינטרנט, הועילה למשטר בשלבים הראשונים של ההפגנות, למנוע תיאום בין המפגינים, אך גרמה לנזק כלכלי עצום. נשיא לשכת המסחר של איראן הודה ב- 24.11 כי ניתוק המדינה מאינטרנט גרם לנזק של למעלה 1.5 מיליארד דולר נזק לכלכלה ופגע במסחר ובתחומים הנלווים לו. מחמד ג'וואד אזרי ג'הרומי, שר התקשורת, הבהיר, כי משרדו לא עמד מאחורי ההחלטה לנתק את איראן מהאינטרנט אלא זו התקבלה משיקולי ביטחון על ידי המועצה העליונה לביטחון הלאומי והאינטרנט הסלולרי יחודש רק באישורה ובמגבלות שתקבע.

 

בחירות לנשיאות איראן: האם קאסם סולמאני בדרך להחליף את רוחאני?

 

בתוך כך, סוכנות הידיעות הרשמית של איראן (אירנ"א) כי על עליות מחירים בשבוע האחרון של 25 עד 50 אחוז כתוצאה מההעלאה במחיר הדלק, וזאת למרות ההבטחה הגורפת של ח'אמנהאי והנשיא חסן רוחאני כי לא תחול עלייה במחיר מוצרים ושירותים אחרים.

ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" עדכן בשבת 23.11 את הנתונים על מספר ההרוגים וציין כי לפחות 115 מפגינים נהרגו בשבוע האחרון, אם כי הארגון מוסיף שהמספר המדויק יכול להיות גבוה בהרבה . תחנת רדיו פרדא השיגה שמות של 138 הרוגים. האופוזיציה בגולה וחלק מפעילי זכויות האדם מעריכים כי מספר ההרוגים של השבוע הראשון חצה את רף ה- 300. רדיו פרדא השיג גם נתונים על מעצר של לפחות 4800 אזרחים, בעיקר צעירים, ב-18 מחוזות.

 

חידוש החיבור לאינטרנט באיראן מתנהל בעצלתיים , לאחר שמונה ימי ניתוק מוחלט והחל אך רק במחשבים נייחים במוסדות ציבור, מספר אוניברסיטאות וחלק מבתים במספר מחוזות אך לא בכל 31 המחוזות. גם לאחר חידוש המחשבים הנייחים לאינטרנט, הגישה לאתרים מחוץ לאיראן מוגבלת ביותר, הטלפונים סלולריים לא חוברו עדיין לאינטרנט ואין כל מועד לחידוש החיבור. על רקע זה מתקשים המשתמשים לדווח על מוקדי מהומות ואירועים חריגים והעלאת סרטונים מורכבת יותר. עם חידוש חיבור החלקי של האינטרנט, מאות אזרחים שלחו קליפים מימי העימותים הקשים של כוחות הביטחון עם המפגינים בהם נראה, כי המשטר השתמש בטנקים ומסוקים ובירי ישיר של אש חיה על המפגינים.

מכל מקום האשתג IranProtests# ממשיך לשמש את מרבית הגולשים האיראנים הם בפרסית והן באנגלית ומהוו ערוץ לעדכון סרטונים בהם נראים צילומים נגד המשטר, תמונות של הנרצחים וכן תמונות של אנשי כוחות הביטחון הפועלים נגד המפגינים. לטענת חלק מהגולשים אנשי כוחות הביטחון דורשים כסף (3500 דולר) ממשפחות ההרוגים על מנת לקבל את גופות יקיריהם.
ממכלול הסרטונים ניכר שהמשטר חש מאויים מעוצמת ההפגנות אם כי ניכר, כי נערך מראש, ערב העלאת מחירי הדלק, לתרחיש של הפרות סדר. מפקד המבצעים בכוחות הבסיג' (זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה), סאלאר אבנוש, הגדיר את ההפגנות "מלחמת העולם" ו"רק אלוהים הציל את המשטר". מפקדים אחרים בכוחות הביטחון הודו כי ההפגנות והמחאות התרחשו ביותר ממאה ערים ב-28 מחוזות מתוך 31 מחוזות, אך ציינו כי "חלפה סכנה גדולה מאוד מעל חיי המשטר". ק'אסם מירזאיי ניקו, נציג העיר דמאוונד במג'לס, אמר ביום א' 24.11 כי ההפגנות התקיימו ביותר מ-500 מקומות. ומהלכן נהרגו יותר מ-130 אנשים.

 

מפקד המבצעים בכוחות הבסיג' (זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה), סאלאר אבנוש
מפקד המבצעים בכוחות הבסיג' (זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה), סאלאר אבנוש

בהקשר זה אמר עלי פדוי ( Ali Fadavi) סגן מפקד משמרות המהפכה ולשעבר מפקד חיל הים של משה"מ, בניסיון להצדיק את הירי ללא הבחנה של כוחות ביטחון ,כי היו אלה "שכירי החרב" שירו תחמושת חיה מטווח אפס על המפגינים ושרפו בנקים, תחנות דלק, מוסדות משטר וחנויות בבעלת פרטית. הוא לא פרט היכן התרחשו תקריות אלה. פדוי הוסיף, עם זאת ,כי בתוך 48 שעות שמנו (משה"מ) קץ לפעולות השטניות בהן היו מעורבות ארצות הברית ובריטניה, גרמניה, צרפת וערב הסעודית". לדבריו, כוחות הביטחון הסריטו את הפורעים "שכירי החרב והצבועים ( כינו איראני לארגון האופוזיציה המג'האדין ח'לק) ויפעלו נגדם בהמשך. פדוי קרא ל"חזית המהפכנית האסלאמית" (ארגוני ומדינות האסלאם המתנגדים לארה"ב ולמערב) "להקים מערכת מקבילה לאינטרנט כדי למנוע את התערבות האויב בענייניהן הפנימיים". (פדוי : "אינטרנט אסלאמי") .

"ירי חי על מפגינים מגג משרד המשפטים"

בחלק מהסרטונים ניכר כי למרות האלימות הברוטלית של המשטר והשימוש באש חיה בצורה עיוורת, לפעמים מעל גגות של משרדי ממשלה (בעיר ג'וואנרוד, במחוז קרמאנשאה הכוחות ירו אל המפגינים באש חיה מעל גג משרד המשפטים ! ; בעיר מריוואן במחוז כורדסתאן, מסוקים ירו על המפגנים ; ובעיר שיראז נראו נגמ"שים ברחובות העיר). בחלק מהסרטונים נראו מפגינים מכים בידיים ריקות ובתעוזה רבה את כוחות הביטחון וחוסמים בגופם (בעיר סארי) מעבר של אופנועני בסיג' . במספר מקרים נצפו והוקלטו מצבים שעשרות מהכוחות החמושים של המשטר ברחו בצורה מבישה לאחר שכותרו על ידי המפגינים וכלי הרכס של נהרסו.

מפגינים באזורים שונים באיראן פגעו באנשי דת, לשכות של נציגי ח'אמנהאי במחוזות שונים הוצתו. בעיר יזד מפגינים תקפו את נציג ח'אמנהאי והעלו את ביתו באש. מספר סמינרי דת המזוהים עם המשטר הועלו באש. פעילי אופוזיציה בחו"ל מדווחים, כי אישים רבים המזוהה עם המשטר לא ישנים מזה מספר ימים בביתם מחשש להתחדשות ההפגנות והפיכתם ליעד למפגינים זועמים.
בי בי סי בפרסית, שמדווח בהרחבה מההפגנות ואף מואשם על ידי המשטר באיראן כי הוא משמש להסתת המפגינים ואף תמיכה בהם, הגיע למסקנה, כי כוחות המשטר הם שהעלו באש רבים מבנייני הממשלה, בנקים ועוד מקומות ציבוריים כדי להצדיק את האלימות של כוחות הביטחון . מסקנה זו, רווחת גם בקרב רבים מהאזרחים באיראן. לדבריהם, המשטר רוצה להוכיח כי המפגינים היו "שכירי חרב" שקיבלו אימון מארה"ב, ישראל, צרפת וסעודיה. בימים האחרונים מדגיש המשטר את המעורבות הזרה בתכנון ובהוצאה לפועל של המהומות ומנסה להביך את המפגינים שבקשו למחות על העלאת מחירי הדלק לבין "שכירי החרב והבריונים שגויסו על ידי גורמים חיצוניים".

הפגנות תמיכה יזומות במשטר

במסגרת הצעדים שנוקט המשטר להכיל את המהומות באיראן הוא מארגון עצרות תמיכה יזומות וממשיך להאשים גורמים חיצוניים וארגוני אופוזיציה בארגון וניהול ההפגנות. המשטר האיראני מנסה להקרין מבית ומחוץ כי הוא זוכה לתמיכה עממית נרחבת. בעיתון "כיהאן" המשקף את דעתו של מנהיג איראן קרא בכותרת הראשית שלו מהיום (25 נוב') כי "האיראנים ישפילו היום את הנשיא טראמפ". עיתון נוסף קרא בכותרת הראשית שלו "יש לנו תלונות, אך אנו ממשיכים לתמות במהפכה (האסלאמית)" .

 

כיהאן העם בטהראן ישפיל היום את טראמפ ופומפאו
כיהאן העם בטהראן ישפיל היום את טראמפ ופומפאו

דובר משה"ח האיראני, עבאס מוסוי, מתח ביקורת נוקבת על "הרמה הירודה" של מדיניות החוץ של כמה מדינות זרות ששרי החוץ שלהן שבקשו, כי ישלחו אליהם סרטונים מההפגנות האחרונות בטהראן בהן נראים שריפת בנקים, מכוניות ומבנים. הוא הוסיף, כי על מדינות אלה שתמכו ב "יודעין ושלא ביודעין" בפורעים ובמהומות לקחת אחריות על מעשיהן ולצפות בהפגנות התמיכה במשטר (מתוכננות ב -25 נובמבר בצהרים) בטהראן כדי להבין "היכן האזרחים האמתיים של איראן ניצבים".

הנסיך האיראני הגולה רזא פהלווי שיגר מסר תקיף וחסר תקדים לח'אמנהאי, ובמסר נוסף קרא לעם האיראני להתאבל על מאות ההרוגים ולענוד סרטים שחורים ולבקר את משפחות החללים. אלפי איראנים בגולה ממשיכים מזה מספר ימים לקיים הפגנות תמיכה במפגינים באיראן וקריאה לסילוק משטר האיאתאללות במולדתם. התקיימו עשרות הפגנות בברצלונה, תביליסי, ברלין, האנובר, קלן, ברן, האמבורג, פריס, רומא, ערים שונות בשוודיה, נורווגיה, פינלנד, קנדה, ארצות הברית (ניו יורק, וושינגטון, לוס אנג'לס, ועוד). אומנים איראניםגולים , כולל המפורסמים ביניהם ( גוגוש, דאריוש, אבי ) הופיעו בתחנות המזוהות עם הגולים, הביעו תמיכה גורפת בסילוק המשטר וקראו לאיחוד השורות בין העם האיראני עד סילוק משטר המולות. חלקם הופיעו בהפגנות הגולים.

ומבית – נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד היה הגורם הראשון מבין אנשים שהיו קשורים למשטר, אשר שבר את שתיקתו והוקיע את היד הקשה כלפי המפגינים ש"רק הביעו מחאה על החמרה במצבם הכלכלי".