עבור לתוכן העמוד
Menu

ההסכם מול האסירים – תקדים מסוכן לישראל

הסתיימה שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, גורמים מדיניים אומרים כי מדובר ב"הסכם טוב" ובחמאס מציגים את ההסכם כניצחון על ישראל • ישראל קנתה שקט זמני אך בפועל נוצר תקדים מסוכן שבאמצעותו יוכל חמאס לסחוט את ישראל, המבחן הראשון הוא ישום בפועל של ההסכם המורכב

שביתת הרעב של אסירי החמאס בבתי הכלא בישראל הסתיימה לאחר 8 ימים בעקבות משא ומתן שהתנהל בין השב"כ הישראלי לבין הנהגת האסירים של חמאס.

על פי גורמים מדיניים,הנהלת שב"ס התנגדה להסכם שהושג בין השב"כ להנהגת חמאס, גם השר לביטחון פנים התנגד לו. ראש הממשלה נתניהו הפקיע מידיו את הנושא והעבירו לטיפול השב"כ וכך הושגו ההבנות.

מי שהוביל את המשא ומתן מול השב"כ הישראלי הינו האסיר הביטחוני מוחמד ערמאן שעומד בראש הועדה העליונה של אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל.

ערמאן, תושב הכפר ח'רבה באזור רמאללה, נחשב לאחד המחבלים המסוכנים ביותר ונדון לעונש של 36 מאסרי עולם בשל רצח עשרות ישראלים בפיגועי טרור.

בהתאם להסכם שהושג יותקנו טלפונים ציבוריים ב-44 אגפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל והאסירים יוכלו לקיים שיחות באמצעותם כמה פעמים בשבוע.

שבשי  הקליטה הסלולארית שהותקנו באגפים הביטחוניים והיו הגורם העיקרי לשביתה לא יוסרו והנהגת האסירים הביטחוניים התחייבה להעביר לשב"ס כ-300 טלפונים ניידים שהוברחו לאגפים הביטחוניים במהלך השנים האחרונות, שבאמצעותם תיקשרו האסירים עם בני משפחותיהם ועם מפקדות הטרור בגדה וברצועה.

על פי גורמים ביטחוניים, האסירים יוכלו לחייג בפיקוח השב"כ הישראלי לבני משפחה בקרבה ראשונה בלבד, ברשימה שתאושר מראש על ידי השב"כ ומי שיחרוג ממנה יוטלו עליו סנקציות ועונשים חמורים.

על פי גורמים בשב"ס, נדחתה דרישתם של האסירים הביטחוניים להחזיר את ביקורי משפחות האסירים הביטחוניים של אסירי חמאס והג'יהאד האסלאמי שבוטלו בעבר.

אולם, האסירים הביטחוניים מציגים גירסא אחרת להסכם שהושג , במסיבת עיתונאים שהתקיימה אמש בעיר עזה טענו נציגי האסירים כי על פי ההסכם יוסרו שבשי הקליטה הסלולארית ולראשונה יותקנו טלפונים ציבוריים בכל אגפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא.

בהודעה שפרסמו נאמר כי " הוחלט להחזיר את חיי היום יום בכל אגפי האסירים הביטחוניים למצב שהיה לפני תאריך ה-16 בפברואר 2019 לפני התקני שבשי הקליטה הסלולארית".

בהודעה נכתב עוד כי "המערכה עדיין לא הסתיימה וכי השלב הקשה הוא ישום מה שהוסכם עליו".

גם מועדון האסיר הפלסטיני המזוהה עם ארגון פת"ח פרסם הודעה שבה נאמר כי " הוסכם על החזרת המצב בבתי הכלא למצב שהיה לפני צעדי הענישה שנכפו בשנה שעברה ועל הפחתת הקנסות שהוטלו על האסירים לפני העימות האחרון."

מי ניצח במאבק?

ישראל והנהגת האסירים מתחרות עכשיו בהשפעה על דעת הקהל ברחוב הישראלי וברחוב הפלסטיני כשכל צד מציג את ניצחונו כביכול.

גורמים ביטחוניים בכירים טוענים כי מדובר ב"הסכם טוב" שתורם לרגיעה בגבול רצועת עזה ומפחית את סכנת התלקחות מעשי אלימות בשטחי הגדה.

ארגון חמאס פתח בקמפיין ברשתות החברתיות כי האסירים הביטחוניים ניצחו במאבק וכי ישראל קיבלה את דרישותיהם.

ישום ההסכם שהושג הוא מורכב מאוד והשב"כ יצטרך להיערך בהתאם כדי לפקח באופן יעיל על השיחות שינהלו האסירים הביטחוניים באמצעות מכשירי הטלפון הציבוריים.

עוד מבחן להסכם הינו האם יעבירו האסירים הביטחוניים את כל הטלפונים הסלולאריים שברשותם להנהלת שב"ס כפי שסוכם.

בפועל נוצר תקדים מסוכן שכן ישראל אישרה בפעם הראשונה להכניס טלפונים לאגפים של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא שמאפשרים להם קשר מחוץ לכותלי הכלא.

גורמים ביטחוניים מעריכים כי האסירים הביטחוניים יגלו זהירות רבה בשיחות הטלפון שיפוקחו על ידי השב"כ וישתמשו בשפת קוד מתוחכמת כדי להעביר את המסרים שהם רוצים לארגוני הטרור.

גורמים מדיניים בישראל אומרים כי ישראל הסכימה לפשרה כדי לסיים את שביתת הרעב לפני "יום האסיר הפלסטיני" החל ב-17 בחודש שבו היו אמורים אסירים נוספים להצטרף לשביתה ולאחר שהתברר כי החלה התארגנות לקיים הפגנות הזדהות גדולות ברחבי השטחים.

כמו כן , ההסכם נועד להמשיך ולשמור על הבנות הרגיעה שהושגו עם ארגון חמאס בגבול רצועת עזה.

מצרים היתה מאוד פעילה בנושא והפעילה לחץ על ישראל להתגמש בעמדותיה ולסגור את נושא דרישות האסירים כדי למנוע הסלמה.

שביתת הרעב לא התקיימה באופן מעשי, האסירים "השובתים רעב" אכלו בתאיהם וגם שתו מים, והיא שימשה כמנוף לחץ על ישראל שהעדיפה להימנע מעימות עם האסירים הביטחוניים כדי שלא למוטט את הסכם הרגיעה בגבול הרצועה.

ההסכם מחזק את מעמדו של ארגון חמאס, גם אסירי הארגונים האחרים יוכלו להינות מההישג ולהשתמש בטלפונים הציבוריים, ההסכם נחשב להצלחה בקרב האסירים הביטחוניים בניגוד לשביתת הרעב שארגן בכיר פת"ח מרואן ברגותי לפני שנתיים שנחשבה לכישלון גדול.

הלינקג' הזה פוגע בהרתעה הישראלית, הנהגת חמאס ברצועה בתיאום עם הנהגת חמאס בבתי הכלא, הצליחה ליצור תקדים מסוכן ולהלך אימים על ישראל ומצרים כי צפויה הסלמה גדולה בגבול הרצועה אם לא יענו דרישות האסירים הביטחוניים.

ישראל קנתה שקט זמני בבתי הכלא אך מעתה ואילך יוכל ארגון חמאס לסחוט את ישראל באמצעות איום כי יבעיר את גבול הרצועה אם לא יענו דרישות האסירים הביטחוניים. גורמים בחמאס אומרים כי לאחר שיכנסו ההסכמות לתוקף הם ישובו וינסו לשפר את עמדות המיקוח שלהם במיוחד בכל הקשור לביקורי משפחות האסירים של חמאס והגי'האד האסלאמי מרצועת עזה.