עבור לתוכן העמוד
Menu

ההסדרה: האם ישראל מבצעת טעות בנוסח חיזבאללה בלבנון?

מתווה ההסדרה הנוכחי ברצועת עזה הוא טעות אסטרטגית קשה ואסור לישראל להסכים לו • מדובר ב "הסדרה תחת אש" שתאפשר לארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי להתעצם ותפגע בהרתעה של ישראל

הקבינט הביטחוני אמור לדון במתווה ההסדרה בין ישראל לחמאס שגובש בעזרתה של מצרים ואולי גם לאשר אותו.

לא כל הפרטים ידועים לציבור, אולם העיקרון שעליו בנוי המתווה הינו מתן הקלות אזרחיות לרצועת עזה מצדה של ישראל בתמורה לרגיעה ביטחונית בגבול הרצועה.
נראה כי מדובר רק על תקופה של כמה חודשים – במה שמכונה הסדרה קצרת טווח.

חמאס כבר נקט בצעד מצידו כשהודיע על הפסקה זמנית של "צעדות השיבה" על גבול הרצועה שיתחדשו רק ב"יום האדמה" הבא ב-30 במרץ במתכונת של פעם בחודש.

גורמים ביטחוניים טוענים כי גם העובדה שחמאס לא השתתף בסבב הלחימה האחרון נגד ישראל לצדו של ארגון הג'יהאד האסלאמי, לאחר חיסולו של בהאא' אבו אלעטא, מעידה על רצונו ברגיעה עם ישראל.

אחת מההקלות שכבר קיבל חמאס בתמורה ממצרים הייתה האישור למנהיג החמאס אסמעיל הנייה לצאת לסיור ארוך בחו"ל לשם תיאום עמדות עם חברי הלשכה המדינית של הארגון השוהים בדוחא וגם איסוף כספים עבור הארגון, חלק ניכר מהכספים האלה אמור להגיע לידי הזרוע הצבאית של הארגון.

בין ההקלות שאמורה לעשות ישראל לחמאס: הכנסה מחדש של צמיגים לרצועת עזה, אותם מנצלים הפלסטינים להבערה על גדר הגבול, וגם רשימה ארוכה של חומרים דו שימושיים שעד כה אסרה ישראל על הכנסתם לרצועה מכיוון שאפשר לייצר מהם אמצעי חבלה.

אם כן, מה הועילו חכמים בתקנתם?

זאת ועוד, כמה פרטים חשובים בכל זאת נודעו ממתווה ההסדרה המוצע בין ישראל לחמאס.

א. חמאס איננו מתחייב ואיננו נותן ערובות לישראל כי ימנע ירי רקטות לעבר שטח ישראל ע"י ארגון הג'יהאד האסלאמי או ארגונים "סוררים" אחרים.

ב.מתווה ההסדרה איננו כולל את החזרתם של 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס ברצועה.

ג. אין שום מגבלה במתווה ההסדרה על המשך ההתעצמות הצבאית של ארגון חמאס.

ארגון חמאס מעוניין כנראה רק בהסדרה קצרה של כמה חודשים כדי לקבל את ההטבות האזרחיות והפרויקטים הכלכליים שהובטחו לו מבלי להילחם בטרור הרקטות של הג'יהאד האסלאמי, שני הארגונים מתואמים בינהם כדי להבטיח שבידי הפלסטינים ברצועה ישאר מנוף לחץ קבוע על ישראל באמצעות ירי הרקטות.

בין הפרויקטים האזרחיים שחמאס אמור עוד לקבל: הקמת בית חולים אמריקני בצפון הרצועה,מתיחת קו חשמל(161) מישראל לרצועת עזה, הקמת אזור תעשיה ובניית מתקן להתפלת מים.

חמאס הצליח לנתק את נושא 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים על ידו ברצועה משיחות ההסדרה, מבחינתו מדובר בערוץ נפרד שתמורתו הוא דורש את שחרורם של עשרות מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" ונעצרו מחדש ועוד שחרור של כ-2000 מחבלים בהם כמה מאות רוצחים.

ישראל לא ביצעה בפועל את החלטות הקבינט הביטחוני להפעלת מנופי לחץ על חמאס שהתקבלו לפני יותר משנתיים כדי להביא לשחרור השבויים והנעדרים המוחזקים ברצועת עזה.

הנושא של המשך בניית הכוח הצבאי על ידי חמאס והתעצמותו פירושו גם התחזקותו של ארגון הג'יהאד האסלאמי.

ההסדרה תמנע מישראל את הפצצת מתקני היצור והאימונים של שני הארגונים האלה ואת מחסני הרקטות ומתקני הקומנדו הימי ופיתוח אמצעי הלחימה.
החמאס והגי'האד האסלאמי יוכלו בתקופת ההסדרה להמשיך ולייצר רקטות ומל"טים ולחפור מנהרות התקפיות מבלי שיופרעו על ידי ישראל.

ישראל עלולה למעשה לחזור על הטעות שעשתה בלבנון לאחר מלחמת לבנון השנייה, היא מאפשרת לחמאס ולג'יהאד האסלאמי להעצים את כוחם הצבאי, בדיוק כפי שעשה ארגון חזבאללה אשר ניצל את השקט כדי להפוך למפלצת טרור שיש ברשותה כ-130 אלף רקטות המאיימות על כל שטח מדינת ישראל.

חמאס והג'יהאד האסלאמי רוצים ללכת בדרכו של חזבאללה, על פי התכנון האיראני, כך אנו עלולים לקבל 2 ארגונים הדומים לחזבאללה בדרום הארץ.

במקרה של עימות צבאי, ישראל תותקף מצפון ומדרום בעשרות אלפי רקטות ותשלם מחירים כבדים מאוד על כך שהעדיפה שקט ורגיעה על פני השמדת תשתיות הטרור כמתחייב כדי לשמור על ביטחונה.

מתווה ההסדרה הנוכחי הינו טעות אסטרטגית קשה, ישראל נדרשת לתת הקלות לרצועה מבלי לקבל תמורה הולמת, מדובר ב"הסדרה תחת אש", שכן ארגון הג'יהאד האסלאמי ימשיך בירי הרקטות וחמאס איננו מתחייב למנוע זאת.

כל מתווה הסדרה עם ארגון חמאס ברצועה חייב לכלול את החזרת הבנים הביתה, שמירה על שקט מוחלט בגבול כולל ערבויות, הפסקת ההתעצמות הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי בשלב הראשון ואחר כך פירוזה המלא של הרצועה מנשק.

ישראל לא תרוויח שום דבר ממתווה ההסדרה הנוכחי, אולי הדבר יאפשר לה לעבור את הבחירות לכנסת בשקט יחסי אך מדובר בתקדים מסוכן, הגיע העת שישראל תשנה את כללי המשחק מול ארגוני הטרור, הדרך לעשות זאת, בלית ברירה, היא באמצעות מבצע "חומת מגן מספר 2" ברצועה עזה להריסת תשתיות הטרור כדי להסיר את האיום מעל תושבי הדרום, זוהי האופציה היחידה לעצור את הטרור.