עבור לתוכן העמוד
Menu

הפצצת הבסיס האיראני: ההאשמות מטהארן ומוסקבה יכולות להוביל לתגובה

איראן עלולה לנסות ולהגיב באמצעות החיזבאללה דרך רמת הגולן או דרך הכוחות הנוספים השיעים אותה הם מחזיקים באזור • תתכן גם תגובה נגד מוסדות ישראליים ויהודים בעולם

האם פרסום ההפצצה והאשמת ישראל תוביל לתגובה? ההפצצה האווירית על בסיס חיל האוויר הסורי באזור תדמור (T-4) כוונה ופגעה במערך כלי הטייס הבלתי מאוישים של איראן הנמצאת בפיקוד איראני בלבד. כתוצאה מכך נהרגו 4 אנשי צבא איראנים, אחד מהם בדרגת קולונל, שהיה אחראי על היחידה שהפעילה את כלי הטייס הבלתי מאוישים.

יצויין כי יחידה זאת הופצצה בראשית פברואר 2018 לאחר שהתברר שהיא שיגרה את המטוס ללא טייס האיראני שחדר למרחב האווירי של ישראל שהופל.

בהודעה איראנית חריגה, הודה דובר משרד החוץ בטהראן כי 4 איראנים נהרגו בהפצצה האווירית אותה ייחס לישראל. ברשתות החברתיות באיראן פורסמו תמונותיהם ופרטיהם של ההרוגים.

קולונל בחיל האוויר האיראני שנהרג בתקיפה
קולונל בחיל האוויר האיראני שנהרג בתקיפה

דובר צבאי סורי שהגיב מיד אחרי התקיפה האשים את ארה"ב וטען שהיא פעלה כביכול בתגובה להפצצה הכימית על אוכלוסיה אזרחית באזור דומה, אולם מיד לאחר מכן תוקנה ההודעה הסורית והאשימה את ישראל בתקיפת בסיס חה"א הסורי.

בהודעה רוסית חריגה ולאור אי נטילת אחריות על הפעולה האווירית, האשימה מוסקבה את ישראל בביצועה.

פרסום רשמי איראני המאשר את ההרוגים בתקיפה
פרסום רשמי איראני המאשר את ההרוגים בתקיפה

ההאשמות מטהראן וממוסקבה המכוונות לישראל כמי שביצעה את הפעולה האווירית ופגעה קשות ביעד האיראני, מעלות את הסבירות להידרדרות צבאית בין איראן וישראל. איראן עלולה להגביר את ניסיונותיה לפעול דרך רמת הגולן באמצעות חיזבאללה וגורמים שיעים מ"ליגיון הזרים" שהקימה בסוריה. המשך ההידרדרות יכול לחרוג גם מעבר לסוריה ולהביא לניסיונות איראנים ושל חיזבאללה לפגוע ביעדים ישראליים ויהודים גם מחוץ לאזור.